Nytt, rimelig stereoanlegg. Hvor mye og hva?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt, rimelig stereoanlegg. Hvor mye og hva?

Hei.

Må til å begynne med presisere at jeg er tilnærmet grønn på HiFi. Det er langt ifra poenget at jeg skal ha "det beste av det beste"; jeg er kun ute etter et anlegg som for en rimelig penge kan skaffe meg god lydkvalitet og er i stand til å "dra på litt" hvis ønskelig. Det jeg trenger er da et høyttalerpar, en forsterker og en CD-spiller. Jeg ønsker egentlig ikke å bruke mer enn 5-6000 på prosjektet, men hvis dere mener at det er "helt" nødvendig kan jeg muligens strekke meg noe lengre. Men som sagt, det hadde vært fint å få det til for 5-6000.

Jeg har mange aktuelle kandidater hva høyttalere angår; jeg er villig til å kjøpe både gulvstående og stativhøyttalere, alt ettersom hva dere foreslår. Det viktigste er at de kan drives av en relativt rimelig forsterker, og at har god lyd. Av høyttalere har satt opp disse alternativene (dere må bare komme med andre forslag):

DALI Blue 3003, DALI Concept 6, B&W DM601 S3 (stativ) og
    DALI Concept 2 (stativ).

Hva forsterker angår, er jeg som sagt helt blank. Jeg vil gjerne ha det så rimelig så mulig, forutsatt at de rimelig godt kan drive høyttalerne valget faller på. En kanditat vil nok være de rimeligere Cambridge-modellene som HiFi-Klubben fører.

Når det kommer til valg av CD-spiller, regner jeg at jeg kommer til å gå for den rimeligste Cambridge-modellen jeg finner, eventuelt andre ting i samme (eller lavere) prisklasse. Jeg tror ærlig talt ikke at jeg vil legge merke til forskjell på CD-spiller; jeg er ingen "high-end"-user, og det er antakelig bedre å fokusere på forsterker/høyttalere. Noen innvendinger mot det?

Hva tror den kyndige forum-befolkning? Er det mulig å få til god lyd innenfor den oppsatte prisrammen? Hva bør jeg velge, og hva bør jeg holde meg langt unna?

På forhånd takk.

Active Idiss sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Kan jo sjekke ut hifiklubbens Gale høyttalere og Cambridge forsterkere/cd-spillere, det er bra kvalitet til en billig penge.

Eller så kan det være fornuftig og prøve å finne noe brukt, kan fort spare endel kroner på det. Sjekk ut denne tråden for steder og leite: [/url]http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=5866

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips.

Men, jeg lurer på ganske konkret; vil de billige Cambridge-modellene hos HiFi-klubben drive f.eks Dali 3003 og Concept-høyttalere for stativ bra?

Active Idiss sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, trur nok det. CAMBRIDGE A500 skulle nok klare jobben bra nok.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det. Skal tenke hardt og lenge nå. Heh.

Active Idiss sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, neh, er vel bare å handle som faen :P

Hehe :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha. Nå ja... jeg lurer fælt på hva jeg skal velge. Men, er det slik at jeg uansett ikke bør kjøpe en dårligere forsterker enn Cambridge A500?

Active Idiss sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, nå har ikke jeg satt meg så veldig inn i Cambrige forsterkerene men, av det jeg har lest om det så har det stort sett vært bra. A500 yter 2x65W som burde være nok, den er heller ikke så veldig dyr, derfor jeg foreslo den. Viss ikke så er det sikker mulig å få tak i andre billige stereo forsterkere fra andre produsenter.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Cambridge A300? Vil den være i stand til å drive B&W DM601 S3 godt, eller blir det for pinglete?

Active Idiss sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok ikke umulig at den også klarer jobben bra.

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SvovelSyre
    Hva med Cambridge A300? Vil den være i stand til å drive B&W DM601 S3 godt, eller blir det for pinglete?
    601s3 har en ganske så kjedlig lyd om det er kun disse du har tenkt å bruke til stereo. Da er 602 ett mye bedre valg!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geiri
    601s3 har en ganske så kjedlig lyd om det er kun disse du har tenkt å bruke til stereo. Da er 602 ett mye bedre valg!
    Enig, men 602 bør også ha en kraftigere forsterker. Jeg har hatt de som front og bakhøyttalere, så det vet jeg alt om.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Dali Concept 6? Vil Cambridge A300 kunne drive disse greit? Hvis ikke, hva med A500?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •