Plassering av centerhøyttaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av centerhøyttaler

Har akkuratt skaffet meg en ny senter (Patos 201C) til å matche Patos Lyric 501 mk2 frontene mine. Denne senteren har ganske så mye større volum en den gamle.

Mål: 645x390x205mm
    Vekt 17kg

Jeg bruker en standard IKEA Oppli benk under lerretet. Jeg vurerer så å plassere centeren inne i denne benken. Må bygge litt om på hyllen og sette Receiver og DVD spiller i den ene enden og lage plassen stor nok for centeren i midten. Dette vil selvfølgelig føre til at senteren ikke vil være helt på midten, men dette fikser jeg med å plassere selve benken mer mot den ene siden. Har tidligere utvidet plassen i midten slik den gamle Jamo E6 senteren fikk plass sammen med receiver og DVD på hver sin side. Dette fungerte forståvidt greit. Iallefall mye bedre enn da den stod bak lerretet :wink:

Er dette en akseptabel måte å plassere Patos senteren, uten at lyden blir særlig påviket av å være innestengt i benken. Skal sette spikes og bygge den opp i front for å få den til å peke opp mot lytteren.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt at centeren ikke skal stå midt i bildet (100%), men litt ut på den ene siden (dog ikke mye). Dette skal visstnok gi et bedre lydbilde. Jeg har ikke hørt de store forskjeller selv, men i midt oppsett står centeren ca 10 cm mot venstre fra midten av lerretet. Fungerer utmerket.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at senteren ikke skal være plassert midt i bildet høres snodig ut. Det må i så fall være for å motvirke asymmetri i rommet generelt, f.eks. at den ene sideveggen er mer reflekterende enn den andre, asymmetrisk møblering, at anlegget ikke er sentrert i rommet eller annet.

Tommelfingerregelen må jo være 100% sentrering, men rommets innvirkning er klart med på å legge premissene.

På bildet over vil jeg tro at den høyre veggen vil forsterke opp lydbildet fra den kanten ganske mye, og at det KANSKJE kan fungere å flytte senteren mot venstre. Det er muligens nødvendig å justere balansen mellom fronthøyttalerne noe også, men det finner man ut av ved kalibrering av anlegget.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med plassering av center en smule ut til senter av bildet leste jeg her på forumet i høst. Har prøvd å finne tråden, men det er ikke lett. Inntil videre er det vel riktig å høre på Roffe og plassere centeren midt i bildet.

Jeg har heller ingen garanti for denne påstanden hadde noe teknisk fundament. Jeg gjengir bare det jeg har lest. :shock:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil satse på å få den i senter av lerretet og heller justere hele tv bordet den ene eller andre veien. Men jeg lurer også på om lyden fra denne centeren vil forplante seg i bordet den står inni? Tenker da på mellomtone og bass. Skal selvfølgelig redusere kontaktflaten mest mulig ved hjelp av spikes.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Killi
    Jeg vil satse på å få den i senter av lerretet og heller justere hele tv bordet den ene eller andre veien. Men jeg lurer også på om lyden fra denne centeren vil forplante seg i bordet den står inni? Tenker da på mellomtone og bass. Skal selvfølgelig redusere kontaktflaten mest mulig ved hjelp av spikes.
    Tror det går bra, jeg... Ville vært verre hvis bassportene satt på baksiden, men det gjør de jo ikke her.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da prøver jeg meg på det. Har egentlig ikke så mange valg uansett.
    Skal prøve å få lagt ut noen bilder av anlegget under minHjemmekino ettervert.

Newcomer pap sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har center høytaleren bestykningen diskant, mellomtone/bass og bass (eks. B&W LCR6) kan la elementet med mellomtone/bass være plassert i midten av bildet.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett bør man aldri ødelegge symmetrien som øynene oppfatter fra SweetSpot. Hvis noe i front står skjevt i forhold til paralelle symmetriske linjer vil din visuelle DSP generere kræsjsignaler i hodet som i verste fall resulterer i kraftige raseriutbrudd. Mennesket er genetisk belastet med orden og nøyaktighet, og derfor må senterhøytaleren stå MIDT i lytteposisjonen. Det er desverre mange som synder mot disse viktige prinsippene.....og så skylder de på DAMA :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble ikke helt symmetri, men jeg har gjort det beste utav situasjonen.
    Rimelig enkel sak og bygge om dette ikea bordet.
    (Bilde)

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ville vært lettere å vurdere hvis du tok bilde litt lenger unna.....venter på svar.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •