Ny sub og bakhøyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny sub og bakhøyttalere

Hei!

Jeg skal nå fullføre mitt hjemmekinoanlegg, og lurer på valg av komponenter.

Sitter nå med to stk Sonata 200 som L/R front, og 1 stk 200C som center. http://www.sequencedesign.co.uk/sonata/sonata_main.htm samt en Yamaha RX-V650 forsterker.

Til sub står jeg egentlig veldig åpent. Har hørt utrolig mye om SV Subwoofers men er litt skeptisk til å ikke ha hørt dem først... (hva sier dere?) Det må vel bli aktiv sub?

Til bakhøyttalerne er jeg egentlig veldig begrenset, da rommet er vanskelig. (se bilde: "Fra bak TV") Det beste hadde vært å henge noe over "vinduet", men her er det bare 19cm å gå på (merk, selve veggen der festet skal være, selve høyttaleren kan være større pga skråtak!)
    Design er viktig, så hvis noen vet om noen høttalere som går i stil med de foran/evt er veldig diskre (og seff har god lyd) er det flott! Tips, råd?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor i Norge? Besøk en med SVS fra før! Kjøp SVS sub og flere av de samme ht du allerede har. Lik klangbalanse er viktig.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke plass til de høyttalerne jeg allerede har over vinduet (som du ser på bildet)

Bor i Oslo, noen som vil gi demo?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...er det ikke plass til å montere de "liggende" over vindu? For demo av SVS, ring Dag SVS Johnsen som bor i Asker: 95 77 77 15

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nix, det er ikke plass til det.. Ikke om jeg tar vekk listene en gang

Asker var litt langt unna, selv om jeg ser at Dag har veldig lyst til å vise frem anlegget sitt Hvilken størrelse SVS bør jeg egentlig gå for? Den minste?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oslo eller Asker. Er ikke det ca. samme plass?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg hadde seriøst vurdert ny tv først.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, ja TV'n skal ut Den er i ferd med å ryke, (skrur seg av konstant osv) og vi venter bare på at den ryker, så skal en 37"/42" Plasma TV inn (det skal en stereobenk under der hvor høyttalerne er nå, og senteren skal flyttes litt, slik at TV'n kan henges på veggen mellom

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som i det hele tatt vet om noen små bakhøyttalere som kan passe designmessig (med ok lyd)?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med B&W VM1? De fås i både sort, hvit og sølv, og måler 52x12x9 cm (HxBxD) Roger, som har en av de stiligste stueoppsettene i forumet, har slike.
    Det kan du se her: http://www.minhjemmekino.no/show.php/rogers

Tror ikke du skal være så redd for klangbalansen mellom fronthøyttalere og surroundhøyttalere. Øret oppfatter uansett lyd som kommer bakfra annerledes enn lyd som kommer forfra.

Hvis du vil ha virkelig små bakhøyttalere har jeg en kamerat som har Dali Elegance bakhøyttalere som fungerer svært bra. Disse fås dessverre kun i aluminiumsutførelse. Audio Pro har også små høyttalere i Cinema- og Allroom-seriene som kan fungere svært bra som bakhøyttalere.

Til alle modellene som jeg har foreslått trenger du en aktiv sub for å fylle ut i dypbassområdet. Subwooferen du velger trenger ikke følge merket på de andre høyttalerne. Det kan likevel bli litt kunstig hvis alle de andre høyttalerne har en stram og kontant lydgjengivelse (noe mindre kvalitetshøyttalere gjerne har), mens subwooferen er brumlende og treg.

Bruk ørene, så finner du både bakhøyttalere og subwoofer som passer ditt anlegg.

Lykke til!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Asker var litt langt unna, selv om jeg ser at Dag har veldig lyst til å vise frem anlegget sitt Hvilken størrelse SVS bør jeg egentlig gå for? Den minste?
    Nei da, går fort ut til Asker

Var hos Dag i går å fikk en demo selv. Ektremt sier jeg bare, ta deg turen ut dit å opplev SVS selv. Selv den minste SVS bør holde lenge kan jeg tenke meg.

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slett ikke dumme de der! Så også på et alternativ fra Dali. Får ta meg en tur ned til klubben og høre litt.. Bør jeg ta med egen forsterker og sånn? Eller er det sånn ca ett fett bare den har like mye effekt?

Kan B&W VM1 legges på siden for like bra lyd?

takk for svar!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •