Audio Pro Bravo FX-10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Audio Pro Bravo FX-10

Jeg ramlet over disse høytalerne på nettet, og ble mektig imponert over både omtaler og spesifikasjoner. En fullfrekvent høytaler (18-50000 hz)med high-end egenskaper og et ekstremt tiltalende design til under 20k?

Er dette for godt til å være sant???

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    18hz skal du ta med en stor klype salt. De går riktignok dypt, men ikke så dypt. Låter brukbart, men diskanten stikker seg ut og er noe slitsom i mine ører.

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Jeg har disse høyttalerne. Jeg gjorde en test av hvor dypt de går ved å bruke en lydtrykksmåler og en egen test-cd.

Jeg fikk et utslag i mitt rom ved 20 Hz som lå ca. 10 dB under resten av frekvensområdet. Men når det er sagt, den spiller tross alt veldig lave frekvenser, og det merker du tydelig når du hører på musikk. Det er skikkelig fres i bassene helt ned i kjelleren.

Når det gjelder lyden forøvrig synes jeg den er meget bra. Jeg synes ikke diskanten stikker seg ut som "osteburgern" (les: Whoppas Cheese) synes. Men jeg finner den ytterst detaljert, og så tåler den mye juling da den er ombygget en god del fra originalen (som er en Vifa/Scanspeak ringradiator).
    Den har fått svært mye skryt i lyd og bilde for en tid siden, blant annet fordi den har en så detaljert og oppløst diskant og påkostede mellomtoner i D'Appolito konfigurasjon. Videre er delefilterne gode, og av typen Linkwitz-Riley som av kjennere sies å være bra.

Men dette er jo en smakssak. Enkelte mener derimot at høyttaleren er lyse i klangen, og at den best matches med varme forsterkere. Jeg er til dels enig i at den låter litt lyst, men jeg elsker denne lyse klangen, så for meg er det perfekt.

Lykke til.

P.S: De aktive subb'ene medfører at du bør ha litt avstand til bakveggen for at bassen skal låte skikkelig bra. Lyd og bilde anbefaler 1 meter som minimum. Fordelen er jo at du selv kan justere bassnivået etter smak og behag. Til film skulle det for de fleste være unødvendig med en subwoofer, jeg har det ikke, og savner det heller ikke...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hørtes jo svært bra ut. Jeg har imidlertid hørt at diskanten i fx-10 skal være en svakhet, ikke fordi den spiller dårlig, men fordi den rett og slett har lett for å bli sprengt! Er dette årsaken til at du har modifisert diskaten din, jonia?

Og: hvor lenge har disse høytalerne egentlig vært på markedet? Ventes det noen oppgraderte utgaver snart?

Hvilke forhandlere fører audiopro? (skulle gjerne hørt og sett litt nærmere..)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noe sted jeg kan se flere bilder av FX-10, forresten?

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du bor i Drammen.

Jeg kjøpte mine høyttalere hos JFSSoundsystem også kalt hifihjørnet. Ligger i Arupsgate like bak fengselet (oppi gata bak der, på hjørnet)

Fikk en brukbar pris på dem. Han har ikke FX10 inne nå tror jeg, men han har FX-01 stående. Samme diskant og mellomtone, men uten bass.

Eller så kan du jo selvsagt stikke innom meg, og ta en titt. Men tror ikke lyden hos meg yter høyttalerne rettferdighet, da jeg har mye ekko i rommet pga. mur på alle kanter. Bor i en mursteinsblokk skjønner du...

Når det gjelder modifisering, så er det ikke jeg som har modifisert diskantene. De er slik fra AudioPro, og er modifisert for å låte enda bedre (ligger visstnok mye utviklingsarbeide bak denne) samt at de skal tåle mer effekt. Samme sak med subb'en, som er laget som et "long-throw" element for å takle mer power. Nå kommer jo dette an på hvor høyt du spiller selvsagt, jeg spiller ikke så veldig høyt selv, så det er vanskelig for meg å bedømme.

Jeg tar juleferie fra helga, så jeg er kun å treffe på mobil. Sender deg en pm med tlf. nummeret så kan du ringe meg om du vil stikke innom og ta en titt.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supert!

Jeg var forøvrig innom hifihjørnet senest i går kveld :wink:

Men det var før jeg visste om bravo fx-10, så spurte ikke noe nærmere etter de da.. :cry:

Jeg ser han skal ha 20k for dem. Er ikke det litt drøyt ettersom de er såpass gamle? Jeg vet imidlertid at han pleier å gi gode tilbud. Etter et raskt søk på nettet fant jeg flere tilbud på 10-15k

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en vanlig oppfattelse at FX10 mangler litt punch i mellomtone området. Noen sier at det er en referanse høytaler, og at slik skal en god høytaler lyde. Jeg har selv hatt et par Avantek Nine, og de ble solgt pga den manglende punchen i mellomtonen.

Audio Pro er i blant de mere fantasifulle når de oppgir hvor dypt deres høytalere kan spille. De er sikkert ikke alene om det, men ingen av de Audio Pro høytalere/subs jeg har eid har kommet i nærheten av å spille så dypt som oppgitt.

Men FX10 spiller pent og detaljert, og hvis man kan leve med farvene er designet flott. Selv om de ikke spiller så dypt som oppgitt er det nok av ren og pen bass. Til film kan man hvis man er vant med en stor og god subwoofer komme til å savne litt smekk, men da kan man jo bare kjøpe en sub ekstra.

10-15k, hvis det er par priser, høres litt utrolig ut. Men ca 17k burde de kunne kjøpes for.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Audio Pro er i blant de mere fantasifulle når de oppgir hvor dypt deres høytalere kan spille. De er sikkert ikke alene om det, men ingen av de Audio Pro høytalere/subs jeg har eid har kommet i nærheten av å spille så dypt som oppgitt.
    HVor dypt mener du FX-10 spiller da (hvis du har hatt anledning til å teste det)? de er oppgitt til 18 hz, nemlig..

Jeg skal forresten ikke si hundre prosent sikkert at det var parpriser, de tilbudene jeg ramlet over. Men de burde vel saktens synke litt i pris etter å ha vært så lenge på markedet.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig de går ned til 18hz, men hvor mange dB i minus man har da kan sikkert diskuteres..

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kenti er inne på noe her, når det gjelder dypbass.

Endel høyttalere gir ikke lyd fra seg når du spiller toner under 30 Hz, altså ikke et kny. Det er her FX-10 kommer til sin rett, da du faktisk fint hører høyttalerne gjengi 20 Hz (som er det laveste jeg har av testtoner), MEN det er ved lydnivåer som ligger 10 dB under det øvrige frekvensområdet.

Derfor er jeg litt enig i det som ble sagt her, at Audio Pro nok tar i litt når de oppgir frekvensområdet til 18-50000 Hz (-3dB). Det må være under svært ideelle forhold! Hos meg ville det nok blitt mer riktig med -10 dB.... men nå skal det sies at frekvensgangen over 40 Hz er svært lineær, og det er nok rommet i all hovedsak som medfører variasjonene (ligger på om lag 6 dB på det meste tror jeg jeg fant ut).

Det er også riktig som det blir sagt angående lite punch i mellomtonene. De er på bare 5 1/4 " , så det begrenser seg hvor hardt de slår i kroppen. Det er det største ankepunktet til høyttalerne. Jeg savner litt punch av og til, men så kompenseres det rikelig når du setter på musikk som krever en god topp, da låter det meget bra! Men jeg burde nevnt dette i mitt forrige innlegg, for det er et poeng.

FX-10 er ikke en typisk party høyttaler, den er hovedsakelig beregnet på å gjengi musikken detaljert og nyansert, med vekt på hele frekvensområdet, samt at den er optimalisert for hjemmekino i og med at subb'ene er aktive.

Har forøvrig hørt mange forskjellige høyttalere, og ingen av dem er noe jeg skulle ønske jeg hadde i stedet for Bravo'ene, men jeg kunne tenke meg et par som supplement.... det er Patos Lyric nyeste høyttaler med bånddiskant (husker ikke modellbetegnelsen), den spiller råtøfft.
    Ellers så har jeg hørt B&W 804 som jeg syntes låt kjempflott, men bassen var jo totalt fraværende når jeg spilte Kari Bremnes, jeg merket stoooor forskjell på dette området. Toppen var det ikke noe å si på, men så koster disse høyttalerne 30.000 også...

Og en siste ting:
    Får du kjøpt Bravo FX-10 for 10.000 kr paret flunkende nye, så fortell meg hvor det er, så jeg kan kjøpe noen flere.... det er en mildt sagt utrolig god pris... Jeg skulle nok si at 17000 kr er en bra pris, de kostet 25000 når de kom, og ble så satt ned året etter til 20000. Men nå tror jeg du kan få dem for 17000 hos HiFiHjørnet.

PS: Når det gjelder Avantek Nine og Bravo FX-10, så vil jeg bare nevne at dette er to høyttalere som ikke låter helt identisk. De ser like ut i designet med unntak av lakken, men diskanten er ny, mellomtonene er nye og skal både spille bedre og tåle mer trøkk en Avantek, samt at bassen i Bravo er blitt endel "raskere" enn den var i Avantek. Bare for å nevne det...

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt om flere som har hatt problemer med diskantelementet på fx10.
    Det har en tendens til å sprenge ved middels høye lytteseanser...
    Kan jo være en barnesykdom, selvfølgelig!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Det hørtes jo svært bra ut. Jeg har imidlertid hørt at diskanten i fx-10 skal være en svakhet, ikke fordi den spiller dårlig, men fordi den rett og slett har lett for å bli sprengt! Er dette årsaken til at du har modifisert diskaten din, jonia?

Og: hvor lenge har disse høytalerne egentlig vært på markedet? Ventes det noen oppgraderte utgaver snart?

Hvilke forhandlere fører audiopro? (skulle gjerne hørt og sett litt nærmere..)

Det er Neby hifi i Sandakerveien 24 C 0473 Oslo

Active R&R sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    444
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0