Plugge bassporter
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plugge bassporter

For et snaut år siden gikk jeg til innkjøp av et komplett Ikon sett med Ikon 8 i front. Frontene er plassert på langveggen i et rom som er ca 19kvm. Frontene må plasseres på langsiden på grunn av romløsningen. Utfordringen min har vært at bassen blir alt for "boomy" og selv om mye luft flyttes er all definisjon i bassen bare grøt. Dette gjelder spesielt på høyere lydnivå.

Veggene på kortsiden er ca 3,5m. Har prøvd å flytte høyttalerne lengre fra frontvegg og sofaen lengre fra bakvegg. Dette løste tildels bassproblemet, men det fjernet også hele opplevelsen av stereolyd siden jeg kom for nærme høyttalerne. Prøvde også EQ for å redusere bassrefleksjoner fra veggene, men da mistet jeg også "dybden" i mangel av et bedre ord. Har tidligere hatt Ikon6mk2 i et annet rom og har vært skikkelig skuffet over at jeg ikke har fått oppleve Dali lyden som jeg er så glad i. Som et resultat har jeg bare kunne kose meg med film, men alltid vært irritert over lyden på musikk.

Så kom jeg over en tråd som diskuterte store høyttalere i små rom, hvor de ble anbefalt å plugge bassportene på høyttalerne for å unngå denne problematikken. Var innom Biltema i går og kjøpte svamper som jeg kunne stappe inn i portene, og vips var problemet løst! Jeg mistet en del bass, men jeg hadde som sagt alt for mye fra før av. Den store bonusen var at nå kan jeg høre detaljene i bassen igjen. Lydbildet er også mye mer balansert nå, hvor mellomtonen ble tydelig - til sammenligning til før hvor det bare var diskant og boof boof fra nede del av frekvensspekteret.

Så til dere som sliter med en grøtete og udefinert bass; Prøv å plugge portene! Det er ingen garanti selvfølgelig, men det kostet meg 34kr for svamper på Biltema og nå har jeg endelig fått godlyden på plass igjen!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som en veldig god løsning for deg

Sent from my iPad using Tapatalk

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du forsøkt å måle med f.eks rew med og uten plugger? Skulle tro det å plugge portene påvirker hvor dypt sub kan spille.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke målt med rew (kjenner ikke til det). Ser at det ikke kom med i førsteposten, men det er kun frontene, Ikon8, som er plugget. Sub er urørt. Med det sagt pleier jeg stort sett kjøre ren stereo når jeg hører på musikk.

På film har jeg ikke noe imot at bassen er litt overdreven, det er bare fint når mye luft flyttes. Action-sekvenser har andre kriterier for meg enn musikklytting.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    5,370
    Takk & like
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overdreven og dårlig definert bass fra front høyttalere kan jo både komme av at forsterker ikke makter å drive bassene riktig slik at resonans frekvensen blir overdrevet og/eller stående bølger i rommet som blir mest fremtredende der man lytter. Tipper at mye av problemet her er pga. spilling på tvers av et ganske lite rom (hvis jeg tolker tidligere tråder riktig), og en høyttaler som kanskje har resonans frekvensen i bass systemet i et litt uheldig område i forhold til dette.

Plugging av bassrefleks portene kan helt klart fjerne mye av problemene, men bør vel brukes som siste utvei når rom plassering og riktig forsterker er prøvd først, ettersom en plugging vil kunne påvirke høyttaleren og forsterkeren på andre måter enn bare positivt. (tenker da på at Dali ofte konstruerer høyttaler og delefilter for å lage lette laster for forsterker, så kan en slik plugging kanskje gi andre fasevinkler og impedanse forløp som kan være vanskeligere for forsterkeren å takle)
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for et utfyllende svar ask4me.

Høyttalerne drives av en Denon 4311. Jeg vet ikke om du synes den blir for svak til å drive et sett Ikon8? Kjører som sagt ren stereo (direct) når jeg lytter på musikk. Jeg hører hvertfall ingen forvrengninger/komprimert lyd med portene plugget, og forsterkeren klipper ikke heller.

Rommet jeg har er i utgangspunktet dårlig lagt opp for å kunne plassere høyttalerne fornuftig. Nå står høyttalerne med ryggen mot langveggen slik at jeg har for lite plass til å kunne skape nødvendig avstand mot vegg og samtidig være langt nok i fra til å få et godt stereobilde. Har prøvd å plassere dem med ryggen mot kortveggen slik at jeg får lengre avstand til dem, men det fungerte enda verre. Jeg har en kjøkkenbenk/vask i det ene hjørnet som gjør at jeg ikke får sofaen nærme nok til bakkvegg, og da ender det opp med at jeg får absolutt ingen bass.

Jeg hadde i hvertfall kommet dithen at jeg hadde gitt opp, og tenkt at jeg bommet en størrelse da jeg kjøpte høyttalerne. Men som sagt ble det bra i mine ører når portene ble plugget. Skal uansett bli godt å få kjøpt et eget hus, i stedet for et middelmådig kjellerrom i leiligheten..

Legger ved et bilde for å illustrere rommet. Merk at dette kun er slengt sammen i all hast, det er ikke reelle mål her.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Plugge bassporter-untitled-diagram-jpg  

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,913
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jeg kan komme med noen innstill til deg:

Nå du plugger bassportene på en høyttaler eller en subwoofer så «bygger du om» høyttaleren fra en bassreflekt til en lukket kasse. Dette endrer bassresponsen. En lukket kasse kan spille dypere i frekvens, men den begynner å rulle ved en høyere frekvens. En bassrefleks konstruksjon spiller høyere ned til frekvensen den er portene er tunet, men dropper deretter fortere enn den lukkede kassen. Vær obs på at ikke alle design egner seg for en slik «ombygning». Dette gjelder spesielt for subwoofere. Du har sannsynligvis problemer med stående bølger i rommet ditt og for lang etterklangstid. Når du da får mindre energi i bassen grunnet «ombygningen» din, så oppleves dette positivt.

Alle rom har forskjellig frekvenser som gir problemer med bass og ned mellomtone. Dette er basert på dimensjonene av rommet, materialene, innholdet i rommet, høyttaler plassering og lytteposisjon, mm. Det finnes forskning basert på kvadratiske rom som du kan dra nytte på for å redusere disse problemene. Heldigivs har du et kvadratisk rom. Basert på dette, her er det du bør gjøre:

1) Kjøp deg en ekstra subwoofer av samme type som du har. 1 subwoofer fungerer i utgangspunktet dårlig. Hvis det ikke er aktuelt å kjøpe enda en, bør du eksperimentere med plassering først og deretter fase.

2) Plasser subwooferne i høyre hjørne bak og i venstre hjørne foran. Alternativt midt på frontveggen og midt på bakveggen. Kjør subwooferne i mono (de skal ha nøyaktig samme signal). Nivå på subwooferne må justeres individuelt til 72 dB i lytteposisjon (dette gir ca. 75 dB når begge er i bruk).

3) Del frontene dine ved ca. 80hz eller kanskje noe høyere. Her må du prøve deg frem. Dette bør du gjøre uansett om du ha en eller flere subwoofere. Hvis du ikke deler har du potensielt for mange basskilder – noe som skaper problemer. Posisjonen til frontene er ikke bra med tanke på god bass i et rom.

4) Sitteposisjonen (plassering av ørene) ut fra bakveggen bør være 0,2 eller 0,32 ganger dimensjon på rommet (mellom bakvegg og frontveggen). Det samme gjelder i forhold til sideveggene. Her bør du sitte 0,68, 0,55, 0,45 eller 0,32 ganger avstanden mellom veggene. Dette kan også følges i forhold til sittehøyde, men kanskje ikke alltid så lett å få til. Det kommer an på høyden på møblene dine, osv.

5) Kjøp eller bygg deg noen bassfeller i hjørnene av rommet der du har plass til dette. Det kan også være mellom gulv og vegg eller mellom vegg og tak. Dette er for å redusere bassenergien hvor den er størst og for å redusere etterklangstiden i bassen.

6) Demp veggen bak der du sitter med bredbåndet demping (helst 10 cm. eller mer, med luft bak inn mot veggen). Annen demping kan vurderes siden (som et tykt teppe på gulvet og førsterefleksjonen i taket). Veggen bak deg er uansett den viktigste.

7) Set subwooferne på noe mykt som frikobler dem fra gulvet. Det samme gjelder høyttalerne, men subwooferne er viktigere. F.eks. SVS Soundpath Isolation, Autalex Subdude, Gummimatter, etc.

8) Nå du en gang kjøper deg ny receiver (ikke nødvendig enda), så kan en god romkorreksjon også hjelpe – men det krever fortsatt at du gjør tingene over korrekt. Romkorreksjonen kan ikke fikse de fysiske «feilene» med de fleste rom.

Gjør du disse tingene blir resultatet garanter mye bedre enn det er i dag! Det trenger ikke å koste så mye og kan gjøres trinnvis.

8. Liker lygren har likt denne posten
    Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL Vis post
    Nå du plugger bassportene på en høyttaler eller en subwoofer så «bygger du om» høyttaleren fra en bassreflekt til en lukket kasse.
    Det er vel ikke helt relevant siden det var snakk om å bruke en svamp.
    Mine Tannoy ble levert med skumgummi-plugger for bass tuning. Dette demper bassporten, men det er langt i fra en lukket kasse.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,913
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hårek Vis post
    Det er vel ikke helt relevant siden det var snakk om å bruke en svamp.
    Mine Tannoy ble levert med skumgummi-plugger for bass tuning. Dette demper bassporten, men det er langt i fra en lukket kasse.
    Effekten er omtrent den samme, men om pluggene ikke er helt tett (luft kan gå inn og ut) så er høyttaleren fremdeles en bassrefleks men at porten dermed er tunet til en litt annen frekvens enn den er uten pluggene. Hvis høyttalerne er levert med plugger som en mulighet så står det kanskje i manualen hva effekten av pluggene er. Dessuten må du da kunne anta at produsenten har tenker på dette i forhold til hvordan høyttaleren er designet.

Hvis den er levert uten plugger er det ikke sikkert at den er beregnet på å plugges igjen slik at den blir helt tett. Noen høyttalere og subwoofere vil kanskje kunne ta skade av dette hvis de presses til det ytterste (hvis kassen og elementene ikke er designet for å tåle/håndtere en trykkoppbygning inne i kassen).

Lignende tråder

1. Å plugge porter eller blande fabrikant
    By AUdiofriik in forum Høyttalere
    Svar: 3
    Siste melding: 06-06-2013, 21:03
  2. Plugge portene på dynavoice f-6?
    By micnick in forum Høyttalere
    Svar: 2
    Siste melding: 06-11-2010, 18:35
  3. yamaha 3900 - hvordan plugge i vanlige bananplugger ? hjelp!
    By Barliman in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 3
    Siste melding: 12-21-2009, 23:51
  4. Hvilken inngang skal jeg plugge xbox comp. inn i? (rx-v861)
    By IImilleniumII in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 5
    Siste melding: 05-01-2008, 13:35
  5. Plugge bassport eller ikke?
    By KjellBekkelund in forum Høyttalere
    Svar: 6
    Siste melding: 03-08-2008, 12:23

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg