H800 eller MS4 - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 10 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 187
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da kan du jo prøve å bruke 100 2 tommere og se om resultatet blir det samme.

Ikke bruk 6,5" til dypbass med mindre du ønsker å inngå unødvendige kompromisser med lydkvaliteten/dynamikken.

Jeg har hørt 2X8 tommere spille fantastisk dypbass og 3X8" spille utrolig bass, men aldri blitt i nærheten imponert over 6,5".

Hvorfor ikke benytte 8"?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    .......den slappe rotel 1090 :wink: får testet i dag om 800 har samme smak men det regner jeg med
    Ser det er flere som har samme erfaring med Rotel produktene. Det betyr vel at en ikke helt sikkert kan avgjøre om det er H800 som spiller svært mangelfullt eller om Rotel'n generellt har problemer "å henge med i svingene"? Det blir ekstra spennende å få dette demonstrert i helgen. :wink:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Hvorfor ikke benytte 8"?
    Vel, 8-tommere spiller ofte dårlig mellomtone, ihvertfall hvis de samtidig skal gi god, dynamisk og dyp bass.

Jeg skjønner at du har masse erfaring, Dag, og at du har fått en Aha-opplevelse med SVS-subbene.

Vel...la meg fortelle deg om min Aha-opplevelse:
    Jeg har hørt den første M4-prototypen som Snickers har hjemme med 4 stk 5-toms elementer, og jeg må si at det er det største hakesleppet jeg har fått i bassammenheng. De 4x5-tommerne spiller nemlig bass som går dypere enn det meste av "fullfrekvente" fronthøyttalere og med en dynamikk man ikke trodde var mulig. Jeg trodde også at 8-tommere eller større måtte til for å få dypbass i musikken (vi snakker ikke bass lineært ned mot 20Hz nå, det er det uansett bedre å la en sub eller to ta seg av), men disse 5-tommerne gav all den bassen jeg kan ønske meg av to fronthøyttalere beregnet på musikk. De spilte like bra eller bedre enn en JMLab Utopia klon med 15-tommer (eller var det 18-tommer?) i bassen. Det eneste Utopiaen muligens ledet på var dynamiske reserver i bassen, men den var til gjengjeld ikke så presis, og hadde ikke noe mer å gå på i dybden.

Jeg gleder meg virkelig til 4 stykk 6,5-tommere. Tror det blir sinnsykt rått. Husk at membranarealet til 4stk 6,5-tommere tilsvarer membranarealet til en 13-tommer.

Jeg trodde ikke det var mulig... Vel, jeg kan bruke den samme frasen som går igjen i SVS-sammenheng: Prøv selv og bli overbevist!

PS. Vil også minne om Audio Pro Ace Bass 2 som har 4 stk 5.5-toms elementer som aktive elementer og er spesifisert til å gå ned til 18Hz. En passiv 10-toms membran sørger for dypbassen. Man kan få til akkurat det samme med bassrefleks, noe også SVS-subbene er et bevis på, ikke sant?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK,

jeg gleder meg til å høre dem, håper bare ikke dette valget gjør at bassene er en begrensning i konstruksjonen i forhold til lydtrykk, dvs si at høytaleren bør klare 120 dB 30 hz i lytteposisjon.

Dag

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke bruk 6,5" til dypbass med mindre du ønsker å inngå unødvendige kompromisser med lydkvaliteten/dynamikken.

Jeg har hørt 2X8 tommere spille fantastisk dypbass og 3X8" spille utrolig bass, men aldri blitt i nærheten imponert over 6,5".

Hvorfor ikke benytte 8"?
    Da regner jeg med dine opplevelser har vært begrenset til ferdige kommersielle konstruksjoner. Rent teknisk kan du få en 5" og en 18" til å spille identisk likt. Du må bare ha så mange fler av 5" for å oppnå samme lydtrykk.

Det er derimot en kjennsgjerning at det ikke blir benyttet 6,5" i utstrakt grad til veldig dynamiske høyttalere. Man kunne like gjerne brukt 2" elementer. Problemet er bare at man måtte hatt noe sånnt som 200 elementer for å matche en 18" i membranareal. Imidlertid finnes det ikke kommersiellt tilgjengelige elementer av denne typen som kunne egne seg til noe sånnt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg har hørt den første M4-prototypen som Snickers har hjemme med 4 stk 5-toms elementer, og jeg må si at det er det største hakesleppet jeg har fått i bassammenheng. De 4x5-tommerne spiller nemlig bass som går dypere enn det meste av "fullfrekvente" fronthøyttalere og med en dynamikk man ikke trodde var mulig.
    Prøv selv og bli overbevist!
    Snickers-Is: er det disse jeg lyttet til på besøk hos deg?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er de med 5,5" ja.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er de med 5,5" ja.
    Er det ikke Seas H1141 L15RLY/P vi snakker om? Seas lister disse som 5" ihvertfall...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer, det er dem ja.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvorfor ikke benytte 8"?
    Da regner jeg med dine opplevelser har vært begrenset til ferdige kommersielle konstruksjoner. Rent teknisk kan du få en 5" og en 18" til å spille identisk likt. Du må bare ha så mange fler av 5" for å oppnå samme lydtrykk.

Det er derimot en kjennsgjerning at det ikke blir benyttet 6,5" i utstrakt grad til veldig dynamiske høyttalere. Man kunne like gjerne brukt 2" elementer. Problemet er bare at man måtte hatt noe sånnt som 200 elementer for å matche en 18" i membranareal. Imidlertid finnes det ikke kommersiellt tilgjengelige elementer av denne typen som kunne egne seg til noe sånnt.
    Jeg skjønner teorien bak at mange små blir som en stor. Men det er vel en grunn til at verdens ledende høyttaler produsenter (som også produserer egne membraner/elementer) bruker større elementer til dette formålet. Samtidig ser jeg at mange "aspiranter" i gamet motsetter seg dette og bygger konstruksjoner med mange små membraner som teoretisk sett skal være like bra. Jeg lurer på om interessen for teori kommer i veien for et fantastisk resultat, det kan bli veldig bra men ikke 100% tror jeg, man velger å bygge høyttaleren med begrensninger som lett kunne vært unngått, og utvalget av egnede 8 eller 10 tommere er også sikkert mye større. Så kan man la 6 eller 5 tommere ta seg av høyere frekvenser.

Er det ingen som følger meg på dette, eller er det bare det at jeg er den eneste som er dum nok til å si ifra og dermed skape harme hos beslutningstagerne???

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, du er utvilsomt inne på noe Dag. Svaret er nok et annet enn man skulle tro. For å få til MTM måtte jeg ha 2 mellomtoner. Jeg kunne brukt 2 stk 5" og 2 stk 10" basser. Dette ville gitt omtrent samme resultat. Imidlertid hadde jeg måttet doble lageret med elementer, i tillegg hadde jeg måttet bygge dem 3-veis med baffelstep og full pakke. Årsaken ligger derfor ikke i et ønske om å bruke 6,5" elementer, men i et ønske om å lage en 2-1/2 veis MTM. En 10" er billigere enn to tilsvarende 6,5", og jeg kunne selvsagt laget høyttaleren med 2x6,5" og 1x 10". Resultatet hadde vært at jeg måtte lett frem et element som funket helt i fase med 6,5"-bassene, på 16 ohm og med samme følsomhet. Et sånnt element finner du ikke sånn uten videre, og siden det logistikkmessig også hadde vært et problem viser det seg faktisk å være en kostnadseffektiv løsning.

For en produsent som leverer 100 000 høyttalere i året blir regnestykket et annet. De har mange konstante utgifter men derimot har de bedre innpriser og kan kjøpe inn litt friere. Det er der de kan kutte noen % for å si det sånn.

Så vidt jeg vet er dette også verdens første "normale" 2-1/2 veis linjære MTM.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hvorfor ikke benytte 8"?
    Vel, 8-tommere spiller ofte dårlig mellomtone, ihvertfall hvis de samtidig skal gi god, dynamisk og dyp bass.

Jeg skjønner at du har masse erfaring, Dag, og at du har fått en Aha-opplevelse med SVS-subbene.

Vel...la meg fortelle deg om min Aha-opplevelse:
    Jeg har hørt den første M4-prototypen som Snickers har hjemme med 4 stk 5-toms elementer, og jeg må si at det er det største hakesleppet jeg har fått i bassammenheng. De 4x5-tommerne spiller nemlig bass som går dypere enn det meste av "fullfrekvente" fronthøyttalere og med en dynamikk man ikke trodde var mulig. Jeg trodde også at 8-tommere eller større måtte til for å få dypbass i musikken (vi snakker ikke bass lineært ned mot 20Hz nå, det er det uansett bedre å la en sub eller to ta seg av), men disse 5-tommerne gav all den bassen jeg kan ønske meg av to fronthøyttalere beregnet på musikk. De spilte like bra eller bedre enn en JMLab Utopia klon med 15-tommer (eller var det 18-tommer?) i bassen. Det eneste Utopiaen muligens ledet på var dynamiske reserver i bassen, men den var til gjengjeld ikke så presis, og hadde ikke noe mer å gå på i dybden.

Jeg gleder meg virkelig til 4 stykk 6,5-tommere. Tror det blir sinnsykt rått. Husk at membranarealet til 4stk 6,5-tommere tilsvarer membranarealet til en 13-tommer.

Jeg trodde ikke det var mulig... Vel, jeg kan bruke den samme frasen som går igjen i SVS-sammenheng: Prøv selv og bli overbevist!

PS. Vil også minne om Audio Pro Ace Bass 2 som har 4 stk 5.5-toms elementer som aktive elementer og er spesifisert til å gå ned til 18Hz. En passiv 10-toms membran sørger for dypbassen. Man kan få til akkurat det samme med bassrefleks, noe også SVS-subbene er et bevis på, ikke sant?
    Hei,

aha opplevelse fikk jeg både av SVS når jeg hørte det i Tyskland, men også av 3X8" basser i Stockholm. Så jeg er ikke nødvendigvis ute etter de store membranene, bare opptatt av at mindre enn 8" blir for lite.
    Det er jeg helt sikker på, trenger ikke lure på det. Men man må jo bygge en høyttaler billig for at den ikke skal bli for dyr.
    Men da prioriterer folk forskjellig, jeg ville ikke ofret bunnen bort.

Men folk foretar forskjellige valg, og det er greit.
    Gleder meg til å få Helicon 800 imorgen, spennende å se om rommet matcher.

Dag

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gleder meg til å få Helicon 800 imorgen, spennende å se om rommet matcher.

Dag
    Tror du har noe å glede deg til, Dag, jfinneru har i dag fått sine og etter det jeg har hørt sitter han fremdeles klistret i sweet-spot........ :wink:

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, plutselig er det en røys med folk som får seg H800 - er de kommet på januarsalg eller hva skjer?? Om de snart er på 70% salg er ikke jeg vond å be!!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så jeg er ikke nødvendigvis ute etter de store membranene, bare opptatt av at mindre enn 8" blir for lite.
    Det er jeg helt sikker på, trenger ikke lure på det. Men man må jo bygge en høyttaler billig for at den ikke skal bli for dyr.
    Sparemodellen er når man bruker ferre elementer og i stedet går opp på diameter. Nå har det seg også sånn at den teknologien vi får inn i de "små" M4-bassene er såpass ny at den heller ikke har vært tilgjengelig for andre produsenter intil i dag. (Eller rettere sagt om noen uker.)

Uansett så gleder jeg meg veldig. Rett over helga skal vi bygge nye prototyper basert på en pre-versjon av de nye elementene. Jeg gleder meg også til å høre feedback her på forumet fra folk som har hørt dem, enten hjemme hos seg selv, hjemme hos andre eller i butikk. Og etter dette så slipper nok ikke du unna heller :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gleder meg også til å høre feedback her på forumet fra folk som har hørt dem, enten hjemme hos seg selv, hjemme hos andre eller i butikk. Og etter dette så slipper nok ikke du unna heller :wink:
    De nye prototypene dine? Eller H800? Kommer gjerne på demo av prototyper, vet du :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så jeg er ikke nødvendigvis ute etter de store membranene, bare opptatt av at mindre enn 8" blir for lite.
    Sparemodellen er når man bruker ferre elementer og i stedet går opp på diameter. Nå har det seg også sånn at den teknologien vi får inn i de "små" M4-bassene er såpass ny at den heller ikke har vært tilgjengelig for andre produsenter intil i dag. (Eller rettere sagt om noen uker.)

Uansett så gleder jeg meg veldig. Rett over helga skal vi bygge nye prototyper basert på en pre-versjon av de nye elementene. Jeg gleder meg også til å høre feedback her på forumet fra folk som har hørt dem, enten hjemme hos seg selv, hjemme hos andre eller i butikk. Og etter dette så slipper nok ikke du unna heller :wink:
    Jeg håper jeg tar feil, og skal være nummer en til å bite i sure epler og innrømme alle mine synder hvis så er tilfelle

Gleder meg skikkelig til å høre på!

Jeg sendte deg PM som ikke gikk, saken er at jeg solgte YBA Passion og kjøpte en Rotel 1090. Så fikk jeg låne en Chapter Two for å sammelikne med Rotel, koblet til etter å ha kjørt knallhardt med 1090.
    Dro på litt og vips så gikk den i protectionmode. Prøvde igjen, same shit.
    Så da tenkte jeg at den liker ikke Kappa 9.2i sine impedanser rundt 1,5 ohm, lurer på hvordan MIDGARD takler dette?

Bård og Thomas Thilan og kanskje Akto kommer søndag 12-15.00.

Ville du vært med å teste MIDGARD på vanskelige høyttalere?

Dag

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Seas elementene som sitter i Patos Lyric 402 er også kjent for å kunne levere utrolig mye bra dypbass i forhold til størrelsen, men jeg regner med at det du snakker om er enda bedre?
    Skjønner det med store billige elementer, det er mange måter å spare på.

Jeg håper å kunne få høre på dem når en god demo er klar, du vet jeg ønsker å få bedre høyttalere selv, må bare finne noen som ikke koster en arm og et bein.

Har du erfaring med keramiske elementer, ala Thiel/Usher AC10/20?

Dag

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PM600 spiller iallefall meget bra på helicon800 her nå Dag
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    PM600 spiller iallefall meget bra på helicon800 her nå Dag
    Så Helicon 800 er OK? Ikke for spisse i toppen?
    Hva med mellomtone/bass?

Tror du jeg er spent eller??? :?

Side 7 av 10 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •