H800 eller MS4 - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 10 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 187
    Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Den gjengir dypbass, men den gjør det på en nøytral måte som ikke skaper så mye liv.
    Akkurat slike uttalelser reagerer jeg litt på. Det er da kontrabassen/bassgitaren/basstrommen/pipeorgelet/etc. som skaper liv, og ikke forsterkeren. Kan forsterkeren kalles nøytral burde det da ikke være behov for å supplere, så lenge høyttalerne er gode nok.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Den gjengir dypbass, men den gjør det på en nøytral måte som ikke skaper så mye liv.
    Akkurat slike uttalelser reagerer jeg litt på. Det er da kontrabassen/bassgitaren/basstrommen/pipeorgelet/etc. som skaper liv, og ikke forsterkeren. Kan forsterkeren kalles nøytral burde det da ikke være behov for å supplere, så lenge høyttalerne er gode nok.
    Det er vel de færreste høyttalere som gjengir dypbass på en skikkelig måte ned til 20 Hz. Skal du det, blir det i de fleste tilfeller nødvendig med en sub som supplement. Med mindre du har et par beolab 5 stående da.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    konklusjon, sett opp tacten i duell med minst 2 konvensjonelle effektforsterkere i samme prisleie før man kjøper 8)
    Kan godt være analoge effektforsterkere i samme prisleie vil gi et bedre lydmessig resultat, men nå var det digitale forsterkere vi snakket om da

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig var det vel MS4 og H800 vi snakket om?

Uansett, skikkelig hanekamp etter hvert dette her

Jeg vil bare si et par ord om nøytralitet. Live musikk uten elektronikk over hodet, det er nøytralt det. Det er kontroll, det er dynamikk, det er varme, det er diskant, mellomtone, bass osv osv.

Det er imidlertid også i høyeste grad påvirket av romet, men aller mest er det gøy, imponerende og engasjerende. Det er ikke bremseklosser noe sted.

Føler du den minste bremsekloss er det noe som er feil. Føler du den minste antydning til kaldt eller sterilt, da er det noe som er seriøst galt. Det er i hvertfall evig langt fra nøytralt, og lenger fra nøytralt enn selv en del billige Cerwin Vega. Virkeligheten er varm, varm og atter varm. Den er også svært fyldig og meget dynamisk og engasjerende i mellomtone/midbassområdet.

I virkeligheten er det heller ikke skyv i bassen før man slår hardt på en tromme eller drar inn bassgitarer med store forsterkere eller tilsvarende bassinstrumenter. Derimot er det et voldsomt skyv i midbass/mellomtone som IKKE KAN ERSTATTES MED DYPBASS.

Dersom noe skulle vise seg å låte tørt eller vått er det som regel noe som er galt i toppen. Som regel er det for mye i enten øver, nedre eller hele diskantområdet. Blir det for lite låter det "vatt eller ull".

Det man derimot bør høre etter er selve grunntonene i stemmer. Mannsstemmer og damestemmer ligger omtrent en oktav fra hverandre i snitt, og grunntonene begynner helt nede ved under 100 Hz for dype mannsstemmer og kan ligge helt opp mot 1 kHz på skikkelige Sarah Brightman-utladninger. Uansett hvor stemmen ligger skal den ikke runge mer enn at det låter varmt og godt, men den skal trykke allikevel. Den skal ikke låte pusete. Skrur du opp 10 dB høyere enn det nivået ville ha vært live uten mic/høyttaler så skal det ligge 10 ganger mer effekt å trykke deg i brystet enn om hun/han hadde stått i romet og sunget.

Lytt også etter om stemmen får lov til å forlate boksene og får lov til å gløde og blomstre fremfor deg på gulvet. Den skal under ingen omstendighet få lov til å låte skap/kasse/boks/hulrom eller hvordan jeg skal beskrive det. Her kan faktisk forsterkeren være en kjempesynder. Man kan si hva man vil om TacTen men personlig synes jeg det er her den synder. Det er mange kjente (og hundedyre) merker som sliter voldsomt i det området. Det kan høres ved at vokalisten ikke får lov til å "bruke mer enn en grunntone". Alle toneleier skal låte like varmt og glødende.

Det skal høres ut som om vokalisten har en kroppstemperatur på 37 grader og veier minst 60-70kg. Til og med på black metal og hardrock.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Egentlig var det vel MS4 og H800 vi snakket om?
    Ja det stemmer det, hehe...fin redegjørelse du hadde her, jeg må bare få lov til å påpeke at i mange tilfeller er det ikke fysiske intrumenter som produserer bassen i musikken, men at de er elektronisk fremstilt. Da blir det jo vanskelig å forestille seg hvordan de ville høres ut i virkeligheten.

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Derimot er det et voldsomt skyv i midbass/mellomtone som IKKE KAN ERSTATTES MED DYPBASS.
    Og akkurat det er vel kanskje det fremste argumentet for å gå for MS4. Nå minte du meg på hvorfor jeg har vært skeptisk til FPM6 Det er vel begrenset hvor voldsomt skyvet i mellomtonen kan bli med 2x5", men det er vel det beste alternativet til å henge på veggen, så.. En musikalsk sub med skikkelig krefter i ryggen kan forhåpentligvis redde inn mye av det som mangler!

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke hørt H800 og MS4 under like omstendigheter, men jeg er redd du kanskje har litt rett i at den er bedre i nedre mellomtone/midbass.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hørtes slik ut, uten at jeg heller har hørt de under like omstendigheter. Jeg har også hørt MS4 beskrevet som en høyttaler med et fantastisk "attakk" i mellomtonen, også bedre enn sin storebror MS5.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og hvis man først har råd til å koste på seg høyttalere i denne prisklassen, ville vel det klokeste vært å satse på et par MS4 og en skikkelig god sub, fremfor å bruke 25 laken ekstra på dypbass som uansett ikke blir gjengitt like godt som av en god sub. I alle fall ikke like langt ned i frekvensområdet!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra skrevet!

Enig i absolutt det meste, uten at jeg skal bruke tid på å gå i detaljer for å prøve å kverulere.

Overaskende at du sier så mye lurt (ment som en spøk, ikke en fornærmelse!)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Overaskende at du sier så mye lurt (ment som en spøk, ikke en fornærmelse!)
    Hehe, tar det som et kompliment jeg Takk forresten.

BTW så er jeg ikke helt enig i at en sub er en bedre løsning enn skikkelig gode fronter som går dypt i bassen. Mine beste opplevelser ifm HiFi har helt klart vært uten sub.

Men på den annen side, siden en subwoofer er laget stort sett på samme måten som en høyttaler er det jo teoretisk mulig å få det til.

jfinneru har H800 hjemme nå. Jeg skal stikke oppom ham og høre hvordan det funker hos ham. Jeg kjenner romet og utstyret hans litt fra før så da kan jeg få korrigert mine inntrykk.

Jeg har ved ett tilfelle uttrykt min begeistring over mellomtonen/midbassen i MS4, mens i et annet tilfelle har jeg måpt av skuffelse. Jeg tør ikke si hvorfor siden det var samme oppsett og samme sted, men det er vel antakelig mulig å få til noe der. Imidlertid satt det noe TacT-greier der som jeg ikke vet sikkert om var justert flatt eller om det var lagt inn litt ekstra kjøtt der.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får mine Helicon 800 imorgen, hadde vært gøy om noen på forumet med erfaring kunne fortelle meg hva slags forsterker disse liker.

Snickers, jeg sendte deg en PM, fikk du den?

Dag

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    helicon 400 likte meget godt midgard pm600. det var noe annet en den slappe rotel 1090 de erstattet :wink: får testet i dag om 800 har samme smak men det regner jeg med
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MHT store lydopplevelser så er jeg enig i at de ofte kommer uten subwoofer, nettopp derfor bytter jeg ut Audio Pro Black Vector V2 med Helicon 800 i kinorommet, blir mye lytting der inne nå, da kan jeg bråke om natten også uten at kona blir sur

Men det spørs jo litt på type musikk man spiller, noen innspillinger / musikktyper foretrekker jeg klart subwoofer til. (funk, rap, Yello f.eks.) Men det hadde ikke vært meg imot å hatt fronthøyttalere som leverte lineært ned til 20 hz på høye volum med kvalitetsbass for å slippe sub til musikk. Men det er det ikke mange som lager. Hvis du vet om noen som lager dette til en OK pris så si ifra

Det jeg ønsker meg er Revel Salon Ultima, de gjør nesten dette, spiller 25 hz-3dB med supertight definert bunnfjellsolid bass, og kun 3X8"!

De koster nå ca. 10.000 USD +frakt og moms, blir litt dyrt ops:

Dag

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du får gjøre som meg og vente på M4. der blir det muligens 4x8" hvis jeg ikke husker feil. snickers kan sikkert korrigere hvis det er feil
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Jeg får mine Helicon 800 imorgen, hadde vært gøy om noen på forumet med erfaring kunne fortelle meg hva slags forsterker disse liker.

Snickers, jeg sendte deg en PM, fikk du den?

Dag
    Nei Dag, jeg har ikke fått noen PM fra deg. Har fått fra andre så det ser ut til å funke greit sånn ellers. Du får prøve igjen.

Da jeg testet PM600 på H800 syntes jeg det fungerte svært bra og det var ingen ting der som tydet på mangel på kontroll hverken i bass eller mellomtone.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    du får gjøre som meg og vente på M4. der blir det muligens 4x8" hvis jeg ikke husker feil. snickers kan sikkert korrigere hvis det er feil
    Det blir 4x 6,5" (18cm chassis, men ved klassifisering aetter areal bør de betegnes som 6,5"). Vi kunne selvsagt brukt 8", men da ville kassene blitt svært store og mellomtonen ikke særlig spennende. Responsen i et normalt rom er vel forventet å ligge på ca -3dB ved 20 Hz. Dette blir jo veldig romavhengig uansett høyttaler. Ellers vil et par av disse flytte mer luft enn et normalt 15" PA-element. Dagens prototyp med 15cm (5,5") elementer med kortere slaglengde leverer omkring 112 dB i lyttepossisjon ute hjelp av subwoofer. Disse går ned til omkring 25 Hz.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette hørtes jo imponerende ut! kanskje jeg må vente på disse høyttalerne selv. Når vil disse være å oppdrive på markedet? Hvilket prisleie vil de ligge i? Og kommer de i forskjellige utførelser? Svart pianolakk er tingen!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere går på en kjempesmell ved å velge små membraner til dypbassen,
    8" er et mye bedre valg.

Dag

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer helt an på antallet det Dag.

Høytaleren ventes ferdig på vårparten (påske var planen) og havner trolig rundt 30k pr par. Det er fortsatt en del usikkerhetsfaktorer knyttet til denne.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at det er snakk om 4 stk pr høyttaler, 8 totalt.

Side 6 av 10 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •