Høyttalere til Arcam AVR300 - Patos eller Audio Pro?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalere til Arcam AVR300 - Patos eller Audio Pro?

Hei!

Jeg har en Arcam AVR300 receiver. Skal kjøpe meg nye høyttalere og vurderer i den sammenheng Patos eller Audio Pro.

Har sett meg ut enten Black Diamond v.2 eller Blue Diamond v.2 fra Audio Pro.

Dersom jeg går for førstnevnte, vil jeg senere supplere med en større sub til filmbruk. Inntil videre har jeg en Sub+ som fungerer greit nok. Har ikke så veldig stor plass for tiden.

Når det gjelder Patos, er det Lyric 402 som vil være aktuell.

Er det noen som har kvalifiserte meninger om kombinasjonene Arcam og Audio Pro eller Patos? Mest av alt er jeg interessert i om det er noen som har hørt noen av disse kombinasjonene, men jeg tar selvsagt i mot alle tips.

Da jeg hører mer på musikk enn jeg ser på film, vektlegger jeg lydkvaliteten i stereo (musikk) høyere enn kvaliteten på filmlyd.

Intermediate Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet Arcamen på Audio Pro Bravo FX10 og ble ikke skremt av det. jeg synes den oppsettningen fungerte bra som f...!
    Når det gjelder ditt valg mellom Black Diamond og Blue Diamond blir ikke min anbefaling vanskelig. Jeg hadde gått for Blue. har (min datter) black d kobblet på en H/K 3550 på rommet hennes. Høytalerne lyder godt de, men jeg synes når du har en så god receiver som Arcam bør du også skaffe deg tilsvarende kvalitet i høytalerne. Tror black d blir litt puslete.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spurte en som jobber hos Neby hva han ville valgt av Black Diamond og Blue Diamond til et kombinert anlegg for musikk og film. Han mente at Black Diamond var en bedre høyttaler til musikk, og at Blue Diamond var et valg for dem som skal kjøre hjemmekino og vil slippe å bruke gulvplass på separate subwoofere.

Hvis man skulle velge Audio Pro, så synes jeg Black Diamond og en Ace Bass 2 - sub hadde vært et logisk valg.

Men rent intuitivt så tror jeg faktisk Patos Lyric 402 og Arcam burde passe glimrende sammen for å gi god musikkgjengivelse. Men jeg må ta forbehold om at jeg ikke har hørt kombinasjonen.

Et annet forslag som kan være noe å tenke på for en musikkelsker kan være System Audio. De har fått mye god kritikk for subwooferen sin, og høyttalerne har en fin WAF i tillegg til god lyd.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han mente at Black Diamond var en bedre høyttaler til musikk,
    Det kan godt hende, men da får du ikke utnyttet det som sitter i Arcamen mener jeg. Black har litt begrensninger når det gjelder volum

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blue D har vel innebygd forsterker? Får vel ikke utnyttet AVR300 så veldig mye mer da vel. Nå har jeg ikke hørt Blue D jeg heller, men ut fra hva jeg har lest vil jeg som Roffe tro disse passer best til hjemmekino.

Skulle jeg valgt selv hadde jeg gått for Patosene som skal være veldig gode på musikkgjengivelse.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger
    Han mente at Black Diamond var en bedre høyttaler til musikk,
    Det kan godt hende, men da får du ikke utnyttet det som sitter i Arcamen mener jeg. Black har litt begrensninger når det gjelder volum
    :?: :?: :?: Kan du utdype dette?

Sånn i prinsippet er det ikke så stor forskjell mellom Black Diamond og Blue Diamond, med unntak i den dypeste bassen, der Blue D har en innebygget aktiv subwoofer. Klart Black D ikke har så mye å gi som Blue D i bassen (Blue D har et ekstra 10" basselement), men Blue D er AKTIV i bassen og utnytter faktisk Arcamen enda mindre til å gjengi bass enn det Black D gjør. Husk at hvis du kjører Blue D, så er det kvaliteten på den innebygde forsterkeren i Blue D som bestemmer kvaliteten i bassresponsen, ikke effekttrinnet i Arcamen.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bare utdype med det jeg har hørt her hjemme. Black vrenger seg hurtigere enn feks bravo gjør. tror ikke at blue vil vrenge seg og miste kontroll så lett enn black gjør. Det er vel mer hensiktmessig å sammenligne bravo m blue enn black og blue? Er det ikke det eller er jeg på vidda nå?

Intermediate Zyon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    734
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken Usher kan anbefales til Arcam AVR300? Hvem selger de i Norge?

edit: må bare legge til litt så ingen skal tro jeg prøver å kuppe tråden til espenf :wink: : Hvis han velger noe annet enn Patos så får jeg kjøpe Patos-centeren hans :wink:

edit2: huff, nå hørtes jeg nesten litt slem ut.. Husk å anbefale noe som blir bedre enn de forrige HT-ene hans, Patos Lyric 401 (som jeg kjøpte)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle tilbakemeldinger så langt!

Problemet mitt er at jeg ikke har mulighet til å få hørt verken Audio Pro eller Patos koblet til receiveren min. Ingen butikker i nærområdet har disse merkene på lager.

Som dere ser, har jeg nettopp solgt mine Patos Lyric 401 mkII. Jeg likte lyden fra disse godt, men fikk lyst til å kjøpe noe nytt. Og jeg har altså fortsatt ikke solgt min Patos Lyric 201 C senter.

Med tanke på at jeg likte 401, skal det vel mye til for at jeg skal bli misfornøyd med 402. Slik sett er vel Patos et tryggere valg enn Audio Pro. Men på den annen side, har jeg litt lyst til å prøve noe helt nytt.

Har et spørsmål når det gjelder forskjellen på Black og Blue Diamond. Er ikke dette i utgangspunktet samme høyttaler, bare med den forskjellen at Blue Diamond har innebygd sub? Vil ikke en Blue Diamond med avslått sub gi samme lyd som Black Diamond?

Og er det forresten mulig å få Blue Diamond til å fungere noenlunde fornuftig i et mindre rom?

Ser at roffe foreslår kombinasjonen Black Diamond og Ace Bass 2. Har faktisk vært inne på denne tanken selv. Denne kombinasjonen vil vel fungere bedre til musikk enn hva Blue Diamond vil gjøre? Ace Bass 2 har jo fått meget god kritikk for sin hurtighet i tester. Jeg skulle tro at sub'ene i Blue Diamond ikke kan vise til samme hurtighet. De kommer vel mer til sin rett når det spilles film.

Jeg får uansett fundere litt videre på hvilket valg jeg skal gjøre. Flere innspill mottas med takk!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espenf
    Er ikke dette i utgangspunktet samme høyttaler, bare med den forskjellen at Blue Diamond har innebygd sub? Vil ikke en Blue Diamond med avslått sub gi samme lyd som Black Diamond?
    Nei, skrur man av subwooferen i Blue Diamond, så vil man få vesentlig dårligere bassgjengivelse enn med Black Diamond. Blue Diamond er designet for at subwooferen skal gjengi bassen fra 75Hz og ned, så jeg vil tro at bassmellomtonen i Blue Diamond vil gi seg omtrent ved denne frekvensen hvis du skrur av subwooferdelen. Black Diamond har på sin side en bassrefleksavstemming i bassmellomtonen som gjør at den strekker seg betydelig dypere.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg eide et set Blue Diamond i 1 år, så jeg har noen erfaringer. De er rimelig gode til film, men når det kommer musikk på programmet kan bassene lett begynne å spille litt sin egen melodi. Hvis du så ennå i tillegg har et lite værelse vil det bare gjøre vondt værre. De er også vanskelige å plassere, tenk på det som en sub og en høytaler som er limt sammen. Forsøk så å finne det stedet i rommet hvor både subben og høytaleren spiller bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser også at du vurderer en Ace Bass 2, and whatdoyouknow, jeg har hatt en slik også!

Den spiller pent og rent. Henger fint med i musikk, og leverer et pent smekk i film. Men den ble relativt hurtig byttet ut, for den spiller ikke noe særlig under 33hz. Kan du leve med det er det en nydelig sub.

Men skal du ha Audio Pro bør du også vurdere å kjøpe det i Sverige, prisene i Norge......., Ace Bass 2: 6500nkr, 4500sek

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Basert på de ulike tilbakemeldingene jeg har fått her, har jeg bestemt meg for å legge tanken om Blue Diamond på hylla.

Det at man ikke kan slå av sub'ene og få "Black Diamond lyd", samt poenget med plasseringsvanskeligheter, har fått meg til å ta denne beslutningen.

Så over til Ace Bass 2. Min eneste erfaring med sub så langt, er som tidligere nevnt Sub+. Basert på den fysiske størrelsen til denne, har den imponert meg kraftig med tanke på hvor mye bass den lager. Sub+ har et oppgitt frekvensområde på 30-100 Hz. Ace Bass 2 er oppgitt til 18-100 Hz. Likevel sier Manic Miner at Ace Bass 2 ikke spiller særlig mye bass under 33 Hz.

Ser at du Manic Miner har stilt spørsmål om målemetodene til Audio Pro på deres forum uten å få svar. Men jeg fant en tråd hvor noen fikk svar på hvordan Ace Bass 2 (og sikkert de andre sub'ene til Audio Pro) er målt. Sitat:

"Vi mäter +/-3dB (= -6dB punkten.)
    Stephan R&D Audio Pro AB"

Hele tråden finnes her.

Jeg forstår det da slik at Ace Bass 2 gir 18 Hz ved -3 dB (eller blir det -6 dB?). Og videre at dette da betyr at det ikke er snakk om noe særlig trykk ved denne frekvensen. Stemmer det? Kan noen forklare nærmere dette med målemetoder og oppgitte + og - dB verdier?

Har du Manic Miner kjøpt Audio Pro i Sverige? I så fall handlet du da på nett eller over disk i Sverige? Man må vel uansett betale moms og tollavgift?

Selv om jeg har fått mange gode tips her nå, får jeg mer og mer lyst til å høre høyttalerne (både Patos og Audio Pro) før jeg bestemmer meg. Kjedelig å legge ut mange tusen kroner på noe som man først i etterkant finner ut at man ikke liker. Problemet er at jeg ikke vet om noen seriøse forhandlere av Hi-Fi i Troms utenom Hi-Fi Klubben og Hi-Fi Center kjeden. Bortsett fra disse kjedene, er vi så vidt jeg vet prisgitt hva f.eks. enkelte Expert (og kanskje Elkjøp) -butikker måtte finne på å lagerføre utenom det vanlige utvalget av microanlegg.

Kan til slutt ta med at jeg ikke absolutt må ha Patos eller Audio Pro. Om noen mener det er andre høyttalermerker jeg burde sjekke ut, og da helst noe jeg kan få hørt på i Troms, tar jeg gjerne i mot tips.

Jeg merket meg roffe sitt forslag om System Audio. Men jeg har en idé om at disse vil bli for "slanke" etter min smak. I tillegg er jeg ikke avhenging av høy WAF på det jeg skal kjøpe, uten at jeg dermed har sagt at utseende ikke betyr noe. Men jeg har ikke hørt System Audio og har derfor ingen grunn til å uttale meg om lyden. Kanskje man skulle ta seg en tur til Tromsø for en prøvelytting?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har handlet over nett, men jeg bor i Danmark så det blir selvfølgelig ikke like enkelt når man bor i gamlelandet Fyndbørsen tilbyr muligheten for å sende poste restante til det grensepostkontoret som ligger nærmest deg. Hvis det ikke går må du betale toll og moms, men den svenske momsen trekkes fra, så i praksis betaler du kun toll.

Jeg tror de mener at de måler ved -6db punktet. På meg så virker det som om Audio Pro ikke er så glade for å gi fra seg detaljene om tekniske spesifikasjoner. Jeg kan også huske at noen spurte lenge og mange ganger om hvilken metode de brukte for å måle effekten på sine subwoofere. Etter lang tid kom det et svar så langt som et vond år. Etter å ha lest og tolket det ser det ut til at Audio Pro oppgir effekt i musikk/peak watt. Men når det gjelder subs er de langt derifra alene om det. Også feks System Audio oppgir i peak. Jeg tror faktisk de som oppgir kontinuerlig effekt er i mindretall. Også kan man bare undres over ved hvilken forvrengning denne effekten er målt

Men til sist er det uansett lyden som avgjør. Det er ikke sikkert at den aller dypeste bassen betyr så mye for deg. All bass under 25hz kan uansett kun føles, ikke høres. Og var du imponert over Sub+ vil nok AB2 gjøre deg fornøyd.

Selv har jeg nå en Infinity Kappa Sub, etter RABOS justering spiller den ned til 20hz innenfor -2db. Jeg tror at om et par år vil en sub uten romkorreksjon ansees som steinalderteknologi, eller evt så vil romkorreksjon for sub bli implementert i surroundreceiverene. Så langt er det kun Infinity, JBL og Velodyne som tilbyr dette.

Men for deg som ikke er avhengig av WAF burde vel tingen være og hente hjem en SVS fra USA?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DaCapo i Moss selger Usher. Snakk med Jørgen der, han er importsjef for Usher i Skandinavia.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Valgte Audiovector Mi3

Nå har jeg kjøpt nye høyttalere og det ble verken Patos eller Audio Pro.

Etter en liten lytterunde med B&W 703, QLN 604mkII, System Audio SA1550 og Audiovector Mi3 på menyen, falt valget på sist nevnte.

I butikken hørte jeg riktig nok på Mi3 Super, men valgte standardutgaven i første omgang. Fikk uansett deponere, så jeg har 14 dager på å spille inn, lytte og bestemme meg. Men med tanke på lyden fra høyttalerne rett ut av eska, er det lite som tyder på at jeg ikke kommer til å beholde dem.

Kom hjem sent på kvelden fra handleturen, koblet høyttalerne opp med en gang og klarte ikke å ta kveld før jeg var på tur til å sovne i sweetspot. Og det med en uinnspilt høyttaler!

Høyttalerne står nå front mot front i motfase og spiller seg inn. Skal fortsette vanlig lytting etter at de har stått slik et par døgn. Jeg gleder meg!

Ellers valgte jeg bort Patos fordi jeg ble nødt til å kjøpe dem uten å få lytte på dem først. Dette tok jeg ikke sjansen på uansett hvor gode anmeldelser de har fått. Og jeg orket ikke å vente på at den lokale forhandleren skulle ta inn Audio Pro på lager. Jeg vil uansett tro at Mi3 er en bedre høyttaler enn Audio Pro.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Valgte Audiovector Mi3

Nå har jeg kjøpt nye høyttalere og det ble verken Patos eller Audio Pro.

Etter en liten lytterunde med B&W 703, QLN 604mkII, System Audio SA1550 og Audiovector Mi3 på menyen, falt valget på sist nevnte.

I butikken hørte jeg riktig nok på Mi3 Super, men valgte standardutgaven i første omgang. Fikk uansett deponere, så jeg har 14 dager på å spille inn, lytte og bestemme meg. Men med tanke på lyden fra høyttalerne rett ut av eska, er det lite som tyder på at jeg ikke kommer til å beholde dem.

Kom hjem sent på kvelden fra handleturen, koblet høyttalerne opp med en gang og klarte ikke å ta kveld før jeg var på tur til å sovne i sweetspot. Og det med en uinnspilt høyttaler!

Høyttalerne står nå front mot front i motfase og spiller seg inn. Skal fortsette vanlig lytting etter at de har stått slik et par døgn. Jeg gleder meg!

Ellers valgte jeg bort Patos fordi jeg ble nødt til å kjøpe dem uten å få lytte på dem først. Dette tok jeg ikke sjansen på uansett hvor gode anmeldelser de har fått. Og jeg orket ikke å vente på at den lokale forhandleren skulle ta inn Audio Pro på lager. Jeg vil uansett tro at Mi3 er en bedre høyttaler enn Audio Pro.
    Gratulerer med kremhøytalere!!

At du allerede nå er strålende fornøyd med lyden i dine Mi3 rett ut av eska er strålende, for de vil bare bli bedre 8) Mine måtte ha godt og vel 100 t spilletid for de "løsnet" og bassen og mellomtonen falt skikkelig på plass. De høytalerne du hørte på og sammenlignet med er nogenlunde de samme jeg lyttet til på min runde, og valget falt på samme høytaler.... :wink: :wink:

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Valgte Audiovector Mi3

Jeg vil uansett tro at Mi3 er en bedre høyttaler enn Audio Pro.
    Tror du har gjort et godt valg. Det er jo uansett en prisklasse og kvalitetsklasse opp fra Audio Pro Black/Blue Diamond. (Man betaler mye for bassforsterkerne i Blue Diamond, så jeg synes ikke det er riktig å plassere dem i samme prisklasse som rent passive høyttalere).

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er så langt meget godt fornøyd. Inn i mellom all innspillingen, må jeg lytte litt. Og lydgjengivelsen blir i alle fall ikke dårligere etter hvert som de får spilt mer og mer!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg byttet ut mine Mi3. :wink:

Allerede fra da jeg betalte for Mi3'ene, tenkte jeg på hvor lenge jeg skulle vente med å oppgradere dem til Mi3 Super. Etter bare vel en uke bestemte jeg meg for å ta oppgraderingen med en gang.

Mandag morgen ringte postmannen og fortalte at han hadde to pakker til meg som han ikke fikk plass til i postbilen sin. Av forskjellige grunner har jeg fått spilt veldig lite på dem så langt. Men som med Mi3'ene, liker jeg lyden meget godt rett ut av eska.

Jeg er elendig til å beskrive lyd. Jeg synes det er enklest å si "god" eller "dårlig" lyd. Men om jeg skal prøve å si noe om forskjellen på standardutgaven og Super, synes jeg at standardutgaven var noe "hardere" og "spissere". Super synes jeg virker litt rundere i kantene, slik at den for meg blir enda mer behagelig å lytte til enn standardutgaven. I tillegg er bassen noe dypere og litt "feitere".

Det må nevnes at jeg har benyttet forskjellige kabler og ulike DVD spillere mot de forskjellige høyttalerne. En del av forskjellen i lyden, vil helt sikkert kunne tilskrives dette. Diskantelementet er jo det samme i begge modellene. Det er ulikheter i delefilteret, men jeg vet ikke hvordan det påvirker lyden.

På Mi3 kjørte jeg singlewire med en billig Tara Labs kabel. Interconnect mellom DVD og AVR300 var en gammel Tara Labs. DVD var en gammel Pioneer DV-626.

På Mi3 Super kjører jeg nå bi-amping med Kimber 4TC kabel. Interconnect er Xindak AC-03 og DVD er en Pioneer DV-565A.

Uansett har jeg funnet en høyttaler som jeg tror jeg vil være godt fornøyd med i lang tid framover. Så får Mi3 Avantgarde være en drøm langt der framme!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •