Råd søkes: Har Cerwin-Vega, hva kan funke som tillegg for Atmos?

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2017
    Sted
    Drammen
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Råd søkes: Har Cerwin-Vega, hva kan funke som tillegg for Atmos?

Hei,

Jeg har et relativt gammelt og ukoordinert sett med Cerwin-Vega høyttalere som utgjør min hjemmekino pr. i dag i et 5.1-oppsett; Center er en CLSC-6C, bak har vi to CLSC-6, og front-høyttalerne er 2 stk. V-12F. Det er også en CV subwoofer inne i bildet - har ikke modellnummeret på meg akkurat nå. Sannsynligvis ikke noe for en feinschmecker, men det bråker godt. Dette blir holdt sammen av en Sony STR-DA5400ES og har fungert bra i mange år.

Så er jeg da på vei til å begynne å planlegge hoppet inn i 4K-generasjonen, og har lyst til å være der et tiår før jeg trenger å gjøre noe mer. Kona kom etter høyttalerne og har således akseptert at de er der, men jeg vil nødig bytte de ut, for da kommer det til å komme masse kreative forslag som innebærer en brutal nedgradering.

For øyeblikket sikter jeg sånn ca. Denon X2400H som "hjerte" i denne oppgraderingen, men dette er ikke fastsatt - det blir dog sannsynligvis noe i det sjiktet. En av tingene som er funnet opp siden sist er Dolby Atmos, og der har jeg forstått at jeg må ha noen høyttalere opp i høyden for å få effekt.

CV har vel ingen høyttalere som har såpass med Wife Acceptance Factor at jeg kommer til å overleve å stikke dem i taket her. Jeg er åpen for å prøve et annet merke, og da helst noe som faktisk ser såpass ut at hun tilgir at de installeres. Denon skryter fælt av Audyssey som skal lytte på output fra de faktiske høyttalerne man har og tune etter det, men jeg lurer jo likevel på hvor mye research jeg må legge i det for å få noe som høres ok ut med det jeg har fra før. Siden det er snakk om å sette dem i taket vil jeg vel i utgangspunktet ikke bruke sånne som er ment til å stå som front (?) og i tillegg skyte opp for refleksjoner fra taket, men helt vanlige høyttalere som da vil utgjøre siste siffer i et 5.1.2-oppsett hvis jeg har forstått det riktig.

Hva kan jeg bruke uten at det drukner helt i de mektige CVene? Eller vil Audyssey sørge for at dette funker sånn noenlunde sammen uansett? I tillegg til kone har det dukket opp to små i huset så vi snakker uansett ikke om å rive huset med lyd. Jeg ønsker bare å få en skikkelig surround/atmos-opplevelse uten å bytte ut hele hurven med høyttalere.

Noen gode råd?

På forhånd takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2013
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du kjører auto-oppsett på Denon (og forøvrig alle som har Audessey) så kjører den romkorrigering også. Den står da på som standard etterpå. Hvis du ikke liker den så skrur du den av. Du drar uansett nytte av avstand, delay og gain på alle kanaler. Denon skrur også på noe som her Dynamic EQ som gjør at den opprettholder bassen selv om du skruer ned volumet. Noen liker det og noen liker det ikke. Begynn å skru av denne før du skrur av hele Audessey

Til valg av høyttalere som matcher CV vett eg ikje. Men disse er veldig populære som Atmos:

https://www.surround.no/hoyttaler/ba...page-category1

Disse fåes også i hvit.

Vurderer disse selv i et Atmos oppsett. Veldig kjekke med tanke på pris og at de vinkler mot sweetspot.

Min stuekino:
    Denon AVR-X6200W, Cambridge 851A, Cambridge DacMagic 100, Klipsch RF-62 II, Klipsch RC-62 II, Klipsch RS-42 II, Klipsch RS-52 II, 2 x Klipsch R-12SW, Mac Pro, AppleTv.
    Denon AVR-X6200W, Cambridge 851A, Cambridge DacMagic 100, Klipsch RF-62 II, Klipsch RC-62 II, Klipsch RS-42 II, Klipsch RS-52 II, 2 x Klipsch R-12SW, Mac Pro, AppleTv.

3. Takk havremunken takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2017
    Sted
    Drammen
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, det var omtrent noe sånt jeg så for meg å kjøre igang med ny AVR, og de høyttalerne så veldig kjekke ut! Sannsynligvis ikke vesentlig protestering fra kona heller... Skal vise dem til henne og se hva jeg får til.

Skal selvfølgelig også se om jeg kan finne et sted hvor det går an å høre hvordan de låter!

Active PureHifi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av havremunken Vis post
    Takk, det var omtrent noe sånt jeg så for meg å kjøre igang med ny AVR, og de høyttalerne så veldig kjekke ut! Sannsynligvis ikke vesentlig protestering fra kona heller... Skal vise dem til henne og se hva jeg får til.

Skal selvfølgelig også se om jeg kan finne et sted hvor det går an å høre hvordan de låter!
    lyden til atmos kanaler er relativ enkelt så at en velger et annet merke en resten av systemet, har ikke noe betydning for lydbildet.

6. Liker havremunken har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2017
    Sted
    Drammen
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde jeg også hørt, var bare usikker på hvor mye av det jeg har lest som er markedsføring, og hvor mye som stemmer. Men det er betryggende, er jo umulig å ikke like prisen på de to der..!

Lignende tråder

1. Cerwin vega 1,5kw blokk+Cerwin vega stroker 18= bra?
    By Loorentz in forum Høyttalere
    Svar: 17
    Siste melding: 05-06-2010, 19:51
  2. Cerwin Vega! 1,5KW VS Cerwin Vega! 1,5KW2
    By Dali B5005 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 13
    Siste melding: 04-12-2010, 07:35
  3. Cerwin Vega HP-215 VS Cerwin Vega AL1000
    By ChrisHesby in forum Høyttalere
    Svar: 11
    Siste melding: 02-06-2009, 19:19
  4. CERWIN-VEGA CLS-15SX vs CERWIN-VEGA CLS-15S