Hvor høyt skal høyttalerne henge på veggen?
Viser resultater 1 til 7 av 7

Hvor høyt skal høyttalerne henge på veggen?

Det ble KEF E305 konevennlige høyttalere.
    Hvor høyt skal høyttalerne foran henge på veggen?
    Bak har jeg hjørnesofa. Tenkte å henge de litt høyre her slik at man ikke skaller hode i dem og heller vinkle de litt ned.
    Sofa er 5cm fra bakveggen. Sitter med hodet kanskje 30cm fra bakveggen. Bør bakhøyttalerne stå 30cm fra veggen også eller lengre unna og vinklesbakover eller andre veien?

Takk.

Klarte ikke å legge ved bildet. Lagt bildet her: https://arvesfoto.wordpress.com/2017...ikt-over-oslo/
    Det kommer en hjørnesofa der begge sofaene står i dag på venstre side. Har tegnet med rødt der jeg vurderer å sette høyttalerne.
    Komentarer?

Jeg ser ikke bildet, like greit å legge til bilde i bildeknappen ovenfor...

Men fronthøytalere skal være i øre/hodehøyde selfølgelig sittende i sofa... De bak mener jeg skal stå i relativt hodehøyde også, mine er litt høyere opp på vegg enn fronter.. men ikke mye.

Jeg ser ikke bildet, like greit å legge til bilde i bildeknappen ovenfor...

Men fronthøytalere skal være i øre/hodehøyde selfølgelig sittende i sofa... De bak mener jeg skal stå i relativt hodehøyde også, mine er litt høyere opp på vegg enn fronter.. men ikke mye.

Jeg ser bildet nå.. og merkene, jeg synes de er for høyt, jeg foretrekker å ha surround på sidene bak, men det er smak og behag. Iallefall en mulighet. Jeg synes ikke noe om å ha høytalere på sidevegger... Men det er nå meg.

Dolbys anbefaling syns jeg blir for høyt opp. Jeg bare målte slik att en teoretisk konformet spreding skulle treffe den som satt lengst bort på motsatt side over hodet på den som sitter foran, dvs att man iaf skal kunne sitte 2 stk. i sofaen og få surround. Høres veldit bra ut i thx og DD demo iaf. Diskanten sitter ca 40cm over øronhøyde når man sitter i sofaen på mine, tror Dolby mener 60cm er best practise.

Tror det er viktig å ha litt avstand til bakhøyttalere slik at du ikke får lyden rett i øret, selv om det betyr at de må plasseres langt opp på veggen, eller godt ut til siden.
    Vinkling av høyttalerne slik at du får indirekte lyd blir heller neppe helt feil i et lite rom.

Lignende tråder

1. Hvor høyt skal lerretet henge?
    By Espen84 in forum Lerret
    Svar: 17
    Siste melding: 02-18-2013, 17:21
  2. Hvor høyt kan man henge bak/side høyt?
    By x.til.døden in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 6
    Siste melding: 02-15-2013, 17:19
  3. kor høyt på veggen skal ein LCD henge??
    By longbow in forum TV-apparater
    Svar: 11
    Siste melding: 08-15-2006, 18:03
  4. Hvor høyt skal lcd henge?
    By freimann in forum TV-apparater
    Svar: 6
    Siste melding: 05-27-2006, 11:23
  5. Hvor høyt på veggen bør plasmaen henge?
    By mhaerik in forum TV-apparater
    Svar: 4
    Siste melding: 05-20-2005, 19:31

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •