test av. xtz 12.17 vs svs pc-2000.

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Active
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    447
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

test av. xtz 12.17 vs svs pc-2000.

hei.
    kjøpte meg nylig en xtz 12.17 som skal spille litt bass på pc anlegget^^ litt overdrevet kanskje . og det klarte den med god margin heldigvis. jeg tenkte og teste den i stuen min for og se hva den var god for, og ikke minst en liten test opp mot dypbass kongen under 10 000 nemlig svs pc-2000.

kunne skrevet veldig mye men skriver det jeg syns er viktig. dette er jo en amatør test så ikke skyt meg om noe er feil osv.^^

ble spilt musikk fra både vinyl - cd- pc. musikk som ble spilt- rock 60-90 tallet-Rap-Filmmusikk-jazz-blues-sanger fra p3 lista-heavy metal.
    før jeg satt på film. ble det gjort nøye kalibrering på begge i receiveren, sånn det skal bli så rettferdig som mulig. filmer som ble satt på med forskjellige kjente bass sener. transformers 1 og 2. world war z. deepwater horizon. avatar. san andreas. mad max.

xtz 12.17. musikk
    på musikk spiller xtz med veldig kontrollert bass og integreres veldig bra uten at noe låter feil, deling under test var 60 og 80hz(lukket funket best hos meg uten eq). en merker fort at dette er en musikk subwoofer med stor M. men den gjør det utrolig bra også. jeg kunne sette på alt mulig av musikk og lene meg tilbake og bare høre hvordan alt klaffet. når jeg satte på killing strangers av marilyn manson, så slår det godt og det låter meget tørt og kontrollert uansett volum(105 db). neste sang jeg guffet opp litt var ZES med BLISS, det hele låter råkult og volumet øker opp til hvor høyttalerene mine må gi seg, men xtz 12.17 har forsatt bare nådd "marsjfart" tommel opp.

xtz 12.17 film. volum i receiver -10

her valgte jeg og ta ut venstre plugg. for og få dypeste bass med høyere lydtrykk(eq på ref på sub)

det hele låter kontrollert og nøyaktig det slår godt ifra seg men noe voldsom dypbass er det ikke. i mitt rom ruller det rimelig fort av på 21 hz. men fra 40 og opp til 80 kan jeg si med en gang at det låter bedre en svs subwooferen.

svs pc-2000 på musikk.

det ble spilt samme sanger på begge subwooferene. og viser fort at dette er ikke området subwooferen trives best på. men det låter ikke dårlig heller, jeg syns at det spiller tøft og det slår bra fra seg(høy party faktor). men ikke like kontrollert som det xtz klarer. og kan heller ikke dele like høyt som på xtz. svs pc-2000 klarer og spille med enda mer bass en det xtz 12.17 klarer. så den har høy party faktor. dette viser også igjen på film.

svs pc-2000 film. volum i receiver -10
    etter og ha spilt gjennom samme sener som på xtz. så viser det seg fort at her er den på hjemmebane. ting rister og klirrer i hele stuen min. og har ingen problem med og gjengi sporene i filmene. ruller av på 12 hz noe jeg syns er meget imponerende.

beklager noe skrive feil^^
    Sist endret av petter__t; 02-03-2018 kl 10:33 Begrunnelse: rettet noe skrive feil

2. Takk kane7 takket for denne posten
    Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,835
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessante betraktininger , og vel omtrent som forventet vil vel mange si. Det skal mye til å slå SVS på dypbass ja , og særlig mtp. pris.
    Har hatt både SVS og XTZ Cinema , men etter å hoppet over på Arendal Sound så åpenbarte deg seg en ny verden Men så koster jo AS Sub 2 det dobbelte også , så da skal det jo selvsagt være et hakk opp eller to
    ELEKTRONIKK : Marantz AV7704 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , SonyUBP-X8000 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV 4K.

Active
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    447
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Interessante betraktininger , og vel omtrent som forventet vil vel mange si. Det skal mye til å slå SVS på dypbass ja , og særlig mtp. pris.
    Har hatt både SVS og XTZ Cinema , men etter å hoppet over på Arendal Sound så åpenbarte deg seg en ny verden Men så koster jo AS Sub 2 det dobbelte også , så da skal det jo selvsagt være et hakk opp eller to
    vil faktisk påstå at xtz 12.17 spiller bedre en xtz cinema, og då tenker jeg på kvaliteten på bassen. xtz cinema 1x12 slår xtz 12.17 når det kommer til dypbass og kan spille noe høyere.
    12.17 spiller mye bedre en tidligere versjonen som var 12.16. de har virkelig fått til noe bra med 12.17.

tviler ikke på at as sub2 spiller rimelig bra men jeg foretrekker subwoofere med elementet rettet mot lytteposisjon. og bassport rettet mot lytte posisjon når det kommer til musikk. det gjør at du kan dele høyere med mer trøkk. til film er det en fordel med bassport bak for og hente litt hjelp fra veggen så du får subwooferen til og spille enda lavere og høyere.
    Sist endret av petter__t; 02-22-2017 kl 16:37

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,835
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av petter__t Vis post
    vil faktisk påstå at xtz 12.17 spiller bedre en xtz cinema, og då tenker jeg på kvaliteten på bassen. xtz cinema 1x12 slår xtz 12.17 når det kommer til dypbass og kan spille noe høyere.
    12.17 spiller mye bedre en tidligere versjonen som var 12.16. de har virkelig fått til noe bra med 12.17.

tviler ikke på at as sub2 spiller rimelig bra men jeg foretrekker subwoofere med elementet rettet mot lytteposisjon. og bassport rettet mot lytte posisjon når det kommer til musikk. det gjør at du kan dele høyere med mer trøkk. til film er det en fordel med bassport bak for og hente litt hjelp fra veggen så du får subwooferen til og spille enda lavere og høyere.
    Det er godt mulig 12.17 er bedre enn Cinema til musikk ja - jeg har ikke hørt den.

Det siste du sier er ikke noen universell sannhet. Det låter mye bedre med deling på f.eks 100 hz med AS Sub2 enn det gjorde med XTZ Cinema som jo har fremoverpekende element og port.
    Det er klart at skal man langt opp i midtbassen så kan det nok ha betydning , men for bassområdet som disse subene er tenkt brukt i er lyden så rundtstrålende at det ikke vil ha særlig betydning hvilken vel elementet eller porten peker.
    Hadde samme erfaring med Ken Kreisel sine suber som også er sidemonterte , men som fortsatt leverte veldig bra oppover...
    ELEKTRONIKK : Marantz AV7704 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , SonyUBP-X8000 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV 4K.

Active
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    447
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er godt mulig 12.17 er bedre enn Cinema til musikk ja - jeg har ikke hørt den.

Det siste du sier er ikke noen universell sannhet. Det låter mye bedre med deling på f.eks 100 hz med AS Sub2 enn det gjorde med XTZ Cinema som jo har fremoverpekende element og port.
    Det er klart at skal man langt opp i midtbassen så kan det nok ha betydning , men for bassområdet som disse subene er tenkt brukt i er lyden så rundtstrålende at det ikke vil ha særlig betydning hvilken vel elementet eller porten peker.
    Hadde samme erfaring med Ken Kreisel sine suber som også er sidemonterte , men som fortsatt leverte veldig bra oppover...
    det er riktig det du sier om 100hz og nedover, at de er "rundt strålende". men når du begynner og bevege deg over 100 hz det er då port og element rettet mot lytteposisjon vil ha effekt. 100 hz og nedover er jeg helt enig med deg at det ikke spiller noen rolle lydmessig.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,835
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er riktig det du sier om 100hz og nedover, at de er "rundt strålende". men når du begynner og bevege deg over 100 hz det er då port og element rettet mot lytteposisjon vil ha effekt. 100 hz og nedover er jeg helt enig med deg at det ikke spiller noen rolle lydmessig.
    Over 100 hz så vil det ikke være noe output fra porten uansett - den er ikke i drift annet enn avrullingen helt i bunn.

Active
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    447
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Over 100 hz så vil det ikke være noe output fra porten uansett - den er ikke i drift annet enn avrullingen helt i bunn.
    det stemmer ikke. det er forskjell på og ha port fremover over 100 hz. har du erfaring med PA subwoofere?
    Edit: det er en grunn for at så og si alle PA subwoofere har port fremover

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,835
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det stemmer ikke. det er forskjell på og ha port fremover over 100 hz. har du erfaring med PA subwoofere?
    Edit: det er en grunn for at så og si alle PA subwoofere har port fremover
    PA suber har en helt annen tuning enn "vanlige" kinosuber.

Tester man mellom lukket og åpen modus på f.eks XTZ Cinema , så ser man klart på målinger at det kun er dypbassen som påvirkes. Sjekk XTZ's egne målinger.

Active
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    447
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PA suber har en helt annen tuning enn "vanlige" kinosuber.

Tester man mellom lukket og åpen modus på f.eks XTZ Cinema , så ser man klart på målinger at det kun er dypbassen som påvirkes. Sjekk XTZ's egne målinger.
    mulig du har riktig, dette må jeg se nærmere på. takker for info.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,835
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mulig du har riktig, dette må jeg se nærmere på. takker for info.
    En annen grunn til at mange suber har porter fremover har nok mer betydning , og det er at de fleste setter subene helt inntil veggen. Og slike porter skal jo gjerne ha litt pusterom så da kan luftstrømmen forstyrres hvis den blir klint helt inntil veggen.

Hvordan fikser XTZ12.17 portstøy problematikken forresten.? 12.16 var jo ganske plaget med dette , særlig dersom man kjørte dem litt hardt med kun en port plugget.
    På Cinema var ikke dette et problem i det hele tatt heldigvis.

Active
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    447
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen grunn til at mange suber har porter fremover har nok mer betydning , og det er at de fleste setter subene helt inntil veggen. Og slike porter skal jo gjerne ha litt pusterom så da kan luftstrømmen forstyrres hvis den blir klint helt inntil veggen.

Hvordan fikser XTZ12.17 portstøy problematikken forresten.? 12.16 var jo ganske plaget med dette , særlig dersom man kjørte dem litt hardt med kun en port plugget.
    På Cinema var ikke dette et problem i det hele tatt heldigvis.
    xtz 12.17 kan jeg ikke høre portstøy på musikk selv med kun en port åpen. setter jeg på world war z med håndgranat senen, og lar venstre port stå åpen med -13 på receiveren hører du litt portstøy helt i slutten av eksplosjonen. men då jobber den voldsomt også vi snakker helt i grensen av hva den tåler ^^(klokken 12 på sub og -2 sub i receiveren). men om du sitter 4-5 meter fra subwooferen vil jeg ikke tro at det er mulig og høre. på san andreas filmen som det er rimelig mye heftige lfe spor er det ikke mulig i det hele tatt og høre noe portstøy. så vil si det er meget bra egentlig.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,835
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    xtz 12.17 kan jeg ikke høre portstøy på musikk selv med kun en port åpen. setter jeg på world war z med håndgranat senen, og lar venstre port stå åpen med -13 på receiveren hører du litt portstøy helt i slutten av eksplosjonen. men då jobber den voldsomt også vi snakker helt i grensen av hva den tåler ^^(klokken 12 på sub og -2 på receiveren). men om du sitter 4-5 meter fra subwooferen vil jeg ikke tro at det er mulig og høre. på san andreas filmen som det er rimelig mye heftige lfe spor er det ikke mulig i det hele tatt og høre noe portstøy.
    Høres bra ut - da er nok dette tydeligvis forbedret. For i filmscener med litt heftig dybass så "prompet" 12.16 ganske kraftig med en port stengt

Active
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    447
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den var litt sånn som klipsch sin rw-12d hehe, knirking fra bassrøret og mye port lyd på tunge sener ^^. klipsch sliter enda med portstøy, dette er jo noe de bør forbedre på neste serie de lager. bra at xtz tok dette med når de laget den nye serien. får et annet kvalitets inntrykk

Lignende tråder

1. XTZ 12.17 vs SVS SB-2000
    By mikkel rev in forum Høyttalere
    Svar: 11
    Siste melding: 12-11-2016, 13:22
  2. SVS PC-2000
    By scarymary in forum Høyttalere
    Svar: 6
    Siste melding: 07-25-2015, 14:32
  3. dobbel blind abx test via foobar 2000
    By Arkan in forum Kabler
    Svar: 18