Hjemmekino og valg av høytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2017
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekino og valg av høytalere

Eg har beslutta å starte planlegging av ein heimekino. Dette blir i ein kjellar der tre av veggane er av mur. Ser føre meg å bygge eit rom i rom kino. Det vert ikkje so stor, LxB 400x300, ca 12 kvm.

Eg lurer veldig på kva høgtaler oppsett eg skal gå for i ein sånn kino, og ønsker gjerne tips frå dykk. Eg har ikkje nokon øvre budsjett grense. Eg er opptatt av å få mest mulig lyd/utnyttelse av rommet. Har skjønt at det er lett å velge feil når ein skal bygge ein "liten hjemmekino".

Tips mottas med glede. Meir info om rommet kjem etter kvart som eg kjem i gang.

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    703
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Valg av høyttalere handler jo mye om smak. Rommets størrelse tatt i betraktning bør du nok unngå ht'er som krever mye luft for å spille godt, men utover dette tenker jeg at egen smak på lydsignatur blir det viktigste. Det er mulig å få det meste til å låte bra selv i rom mindre enn ditt, så lenge optimal plassering er mulig og du bruker tid på å få kontroll på bassen.
    Så hvis du har mulighet kan det være lurt å dra til forhandlere med lytterom og prøvekjøre litt.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,836
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Leiten79 Vis post
    Eg har beslutta å starte planlegging av ein heimekino. Dette blir i ein kjellar der tre av veggane er av mur. Ser føre meg å bygge eit rom i rom kino. Det vert ikkje so stor, LxB 400x300, ca 12 kvm.

Eg lurer veldig på kva høgtaler oppsett eg skal gå for i ein sånn kino, og ønsker gjerne tips frå dykk. Eg har ikkje nokon øvre budsjett grense. Eg er opptatt av å få mest mulig lyd/utnyttelse av rommet. Har skjønt at det er lett å velge feil når ein skal bygge ein "liten hjemmekino".

Tips mottas med glede. Meir info om rommet kjem etter kvart som eg kjem i gang.
    Arendal Sound er heftige saker som gir veldig mye for pengene - og monitor modellen krever ikke så stor plass heller.
    https://www.arendalsound.no/
    ELEKTRONIKK : Marantz AV7704 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , SonyUBP-X8000 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV 4K.

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel farget av eget kjøp men vil også anbefale deg og se på Arendal Sound som Torolan sier, gir veldig mye morro sett ifht til pris.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi er vel alle farget av egne kjøp, og ønsker å hjelpe folk som spør om råd til å unngå bomkjøp (som de fleste nok har sin dose av).

Jeg sitter igjen med Harbeth som den store vinneren blant høyttalere. Har toppmodellen 40.2 hjemme, og har de mer kompakte og rimeligere C7ES3 på hytta og et par til på vei inn som Fronthøyttalere i ny hjemmekino. Dropper senter (trengs ikke for receiveren formidler senterlyden til frontene når man velger uten senter). Og skal bruke rimeligere vegghengte DLS som surround (har kjøpt inn brukt, men foreløpig ikke montert). Enn så lenge er det kun 2.1 med et par gamle Kirksaether kompakthøyttalere og sub. Fungerer overraskende bra, bare det, men gleder meg til å få Harbeth på plass og kalibrert opp Denon-receiveren i 7.1.2 inkl et par Atmos i taket (egentlig 6.1.2 siden jeg dropper senter). Tenkte først 5.1.4, men pga rommets utforming ville jeg heller gå for både side- og bak-høyttalere enn doble Atmos. I ditt 12kvm rom vil jeg tro at 5.1 (egentlig 4.1 som vi bruker med hell i tv-dagligstua med vegghengte Dali-ht) fungerer bedre enn 7.1.

Vegghengt fungerer overraskende bra, og kan være en god løsning i et lite rom da andre ht trenger litt luft rundt seg. Dali, SA og DLS er aktuelle merker. Lykke til!

Lignende tråder

1. Valg av høytalere
    By hakonmi in forum Høyttalere
    Svar: 5
    Siste melding: 12-15-2012, 00:00
  2. valg av nye høytalere
    By chake82 in forum Høyttalere
    Svar: 0
    Siste melding: 02-06-2009, 00:52
  3. Valg av Xtz høytalere.(?)
    By hadnuf in forum Høyttalere
    Svar: 4