Aural høyttalere med fasefeil??
Viser resultater 1 til 4 av 4

Aural høyttalere med fasefeil??

Jeg har et par Aural høyttalere fra Tonart, med Seas Exell Milenium elementer. Jeg har funnet ut at det er fasefeil på mellomtonene, i forhold til bass og diskant. Det er altså negativ fase på basser og diskanter, og positiv fase på mellomtoner. Gjør det noe om jeg kopler om mellomtonene i negativ fase for å matche resten av høyttalerene, eller må jeg bite i det sure eplet og endre fase på alle de andre elementene? Dessuten lurer jeg på om det kanskje er meningen at bassene skal være i motfase i forhold til resten av elementene?
    Takker for alle svar.

Utstyret jeg har er: Tonart Aural høyttalere, Hegel Røst forstereker, Onkyo CD spiller, og White Lightening kabler fra Nordost.

Kan det være koblet slik med hensikt? To elementer med forskjellig størrelse (dybde) som er montert på samme plate er ikke nødvendigvis i fase. Dessuten gir delefilter et faseskift.
    Så ved å koble elementene i motfase vil lydbølgene være i fase.

Mange takk for svar.
    Det er noe slags klirr i mellomtonen som jeg ikke klarer å få has på... Fasen er kontrollert, og den er riktig. Mellomtone er positiv, resten negativ.

Jeg målte acustisk fase til å være positiv på mellomtone, og negativ acustisk fase på bass og diskant. Blir dette da riktig?
    Jeg målte med et program/app som heter SpeakerPop. Da er det en CD som spiller kun positiv fase, og så reistrerer miccen på telefonen om menbranet går ut eller inn.
    Det er vel dette som er acoustisk fase om jeg har rett??
    Skal ikke alle elementene da være i samme acustiske fase?

Lignende tråder

1. Melding om fasefeil i romkorreksjon!
    By Roqer in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 6
    Siste melding: 02-22-2011, 11:08
  2. Fasefeil i hjemmekinoen din???????
    By Millmaker in forum Høyttalere
    Svar: 10
    Siste melding: 08-10-2009, 21:56
  3. Fasefeil, Wirefeil +-??
    By Danke in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 28