Headset - Hva er best

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer soelvberg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Headset - Hva er best

Jeg skal kjøpe nytt headsett til min iPod mini, og i den sammenheng har jeg et par spørsmål. Siden jeg skal bruke dette på gata, så må de ikke være alt for store og klumpete, men noe lignende som f.eks "Koss PortaPro".

Men jeg tenkte jeg skulle styre unda PortaPro siden anenhver mann på gata bærer dette headsettet. Spørsmålet er om noen andre kan måle seg i samme prisklasse?

Har vurdert følgende headsett.

Koss PortaPro (specs): pris 375,-
    Responsbåndbredde 15 - 25000 Hz
    Total harmonisk forvrengning (THD) 0.2%
    Følsomhet 101 dB/mW
    Impedans 60 ohm

Sennheiser PX 200 (specs): pris 450,-
    Responsbåndbredde 10 - 21000 Hz
    Total harmonisk forvrengning (THD) 0.1%
    Følsomhet 115 dB SPL
    Impedans 32 ohm

AKG K 26 P (specs): pris 425,-
    Efficiency 125 dB SPL/V
    Frequency range: 12 HZ to 28 kHz
    Rated impedance 32 ohms
    THD <1%

Ser at PX 200 går litt lavere i frekvensen, og det er vel bra for bassen. Det normale øret kan vel ikke høre høyere en ca 20000 Hz likevel.

Er impedansen viktig? siden det er ganske stor forskjel på den mellom koss de to andre headsetene. Bør den være høy eller lav? Det har vel kanskje noe med hvor lett det er å drive elementene, og da bør den vel være liten når den skal drives med en iPod.

Eventuelt andre headset med tilsvarende fysiske mål som kan vurderes?
    Kom gjerne med erfaringer med disse i bruk...

Newcomer erlendby sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Porta Pro slår nok de to andre slik jeg ser det. Ihvertfall til den prisen. Det er jo en grunn til at mange har det. Minien er jo ikke så veldig strømsterk, så da er det jo en fordel at impedansen på Porta Pro er høy.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har mulighet så bør du prøve HX100 fra sennheiser Synes selv disse var bedre enn porta Pro og PX200. Funker bra på min mp3. Går litt mer batteri, men for en BASS 8) Også bra lyd ellers. Det helt klart beste headsettet jeg har hørdt til prisen 450 kr, men smaken er forskjellig.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror ikke det finnes mange "hifi" produkter som er solgt i like stort antall som portapro. helt genialt produkt...

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, Koss porta pro er utrolig bra! Men det som er litt morsomt er at hifibutikken (hificenteret) her lokalt har sluttet å selge dem. De fikk vist ikke inn god nok fortjeneste.

Koss porta pro kan koste oppi 700,- så 375,- er en bra pris

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Har mulighet så bør du prøve HX100 fra sennheiser Synes selv disse var bedre enn porta Pro og PX200. Funker bra på min mp3. Går litt mer batteri, men for en BASS 8) Også bra lyd ellers. Det helt klart beste headsettet jeg har hørdt til prisen 450 kr, men smaken er forskjellig.
    Mener du PX100? Kan ikke finne noen som heter HX100 fra sennheiser...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp gikk litt fort i farten ops: De heter PX100 og ser akkurat ut som PX200 i utsende, hoved forskjellen i mine ører er at de har bedre lyd og da særlig ibass området. Har vunnet test i WHAT HI-FI (5 stjerner) Porta Pro har 3 stjerner i sammeblad. Men ut å hør før du bestemmer deg. Eneste ulempen er at PX100 ikke er "neckband" type da hadde de vært perfekt for sykling også :lol:

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jau.. Porta har god lyd de, men er for mainstream..

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står jo mye godt om PX100, og det var jo ikke noe vesentlig forskjell på PX100 og PX200 bortsett fra at PX200 hadde litt bedre støyisolering. Spørsmålet er om denne fordelen er vert 130,- kr?

Tenker jeg tar meg en tur på HI-FI klubben i morgen å tester dem ut...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes PX200 hadde bedre "hifi" men at de ikke er verdt mer prisen. Det var 50 kr i forskjell på PX100 og PX200 der hvor jeg kjøpte dem. Ulempen med PX100 er at folk hører godt hva du spiller ops: Har fått noen komentarer på dette...

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av og til er det faktisk en grunn til at enkelte produkter selger i enorme antall. Portapro har livstidsgaranti, og reparer uten et knyst uansett hva tulball du har funnet på. I tillegg er lyden overlegen andre headset i samme størrelse - pris.

edit:
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Synes PX200 hadde bedre "hifi" men at de ikke er verdt mer prisen. Det var 50 kr i forskjell
    :shock: ofrer du ikke 50,- for bedre lyd?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vega!
    Mange kriterier man skal forholde seg til. :roll:
    Mitt største ankepunkt mot Koss Porta Pro er at de har MYE lydlekkasje. De egner seg dårlig ved engasjerende lydtrykk når man deler kontor med andre... De er heller ikke så gode andre veien, altså dårlig lydisolering mot støy fra omgivelsene.

Men lydmessig gir de MYE for pengene. Genialt produkt! Jeg har selv to stykker. Men de er ikke perfekte, det perfekte koster mye mer. De har en liten heving midt i bassområdet som gir en varm lydsignatur, og er en tanke ulne når flere vokalister synger sammen. I diskanten har de ikke den kjipe forvrengende skarpheten som mange lettvektsheadset og øreplugger har, men kan mangle den ultimate, presise snerten man kan høre på anslag på symbaler, gitarstrenger etc på gode høyttalere. Misforstå rett, diskanten er god, den, men litt snill.

Summa summarum er de likevel bedre enn det jeg har hørt av lettvektere under tusenlappen. En soleklar vinner, og definitivt hifi, selv om de kanskje ikke er high end.

Man skal ihvertfall ikke være redd for høy impedans. Min lille MP3-spiller med bare ett AAA-batteri driver disse helt fint.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ofrer du ikke 50,- for bedre lyd?

Ja, hvis lyden hadde vært slik jeg ville ha den! Synes ikke jeg fikk nok "trykk" fra PX200 ble for "hifi" hørdte jo hvor dålig mp3 kan være...
    Da var det bedre med PX100 som ga tykket=bass 8) Det var helt klart mere bass i PX100 enn PX200 ihvertfall på min mp3 når jeg testet.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte PX100 i dag og er foreløbig storfornøyd.

Men trenger disse headsetene å spilles inn slik som vanlige høyttalere?
    Er det mulig at bassen kan bli bedre etter en tids bruk, og at jeg kan kjøre de hardere...?

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    371
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martin
    Hehe, Koss porta pro er utrolig bra! Men det som er litt morsomt er at hifibutikken (hificenteret) her lokalt har sluttet å selge dem. De fikk vist ikke inn god nok fortjeneste.

Koss porta pro kan koste oppi 700,- så 375,- er en bra pris
    ser ut til at elektro kjedene har klart aa presse HCK ut av markedet, spoer du meg...

Her i Stavanger sa de at de kun kom til aa satse paa de stoerre modellene til hjemmebruk...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Sitat Opprinnelig postet av Vega!
    Mange kriterier man skal forholde seg til. :roll:
    Mitt største ankepunkt mot Koss Porta Pro er at de har MYE lydlekkasje. De egner seg dårlig ved engasjerende lydtrykk når man deler kontor med andre... De er heller ikke så gode andre veien, altså dårlig lydisolering mot støy fra omgivelsene.
    eh...ja, har du hørt åpne telefoner som sennheiser eller? portapro leker overhode ikke i d hele tatt....

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    eh...ja, har du hørt åpne telefoner som sennheiser eller? portapro lekker overhode ikke i d hele tatt....
    Koss Porta Pro er jo ikke tette, de heller. Hadde åpne Sennheiser for noen år siden, men husker ikke om de lakk så mye. De var uansett "Best i test" i et blad som jeg TROR het "HiFi og Elektronikk". Tror ikke Porta Pro var med i den testen.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lekker en del lyd de PX100 ja, men folk rundt meg må nesten bare leve med det... :roll:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •