Subwoofer valg - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  7
Like Like:  13
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 50
    Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,618
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av kane7 Vis post
    Nå spør jeg litt i tråden din fordi det sikkert er relevant for deg også
    Hva med en kombinasjon av pc2000 eller tilsvarende for å ta seg av dybden typ under 40hz og Arendal 1 eller 2 til den øvre bassen, fra 40 til 120-160hz?
    Grunnen til spørsmålet er at jeg leser overalt at den massive responsen i dybden til svs er det ingen som kan matche mens fra 25Hz og opp er det ikke en svs som kommer opp til knærne på selv AS1.
    Å tvinge As ned under 20Hz høres da ut som en like dårlig plan som å la svs spille opp til punch.
    Jeg har selv et hull i musikken mellom pc12nsd og b&w 685 og har vurdert et par xtz 12.16 til å fylle ut dette da det sies at disse er bedre enn svs oppover i frekvens.
    Måten pc12nsd spiller på film er helt sjef og ikke noe feil på men til musikk får jeg ikke noe greie på den.
    AS spiller lett under 20hz, men det kommer an på plasering og rom.

Jeg måtte ha en antimode før det falt på plass hos meg, men da prøvde sub2 å rive ned veggene når jeg spilte Basstronic.

Sub 2 har vel ca. tilsvarende membranareal som en 19" enkeltelementsub?
    Sist endret av Skalle; 01-20-2017 kl 02:37

Active
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    447
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    siden l-sound har fornøydgaranti så er det vel bare og teste enten as sub 1 eller 2? og når du har fått hørt litt på as subben så får du sikkert høre enten pb/pc2000/sb13 på soundgarden. så finner du fort ut hva DU syns låter best.

review av pc-2000 https://www.youtube.com/watch?v=xTk2gbiDuW4
    https://www.youtube.com/watch?v=gUMUiuly6o8
    Sist endret av petter__t; 01-20-2017 kl 13:50

Active
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    447
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle Vis post
    To stk Arendal sub 1 blir nok veldig bra. Enda bedre med to stk sub 2, men da begynner det å koste.

Å anbefale SVS sine mindre modeller slik enkelte andre har gjort det, vil jeg ikke gjøre, da de aldri vil kunne holde følge med As sub2

er vel ingen som har anbefalt svs sine mindre modeller fremfor arendal sound sine subwoofere. jeg klarer kun og se at det blir anbefalt og høre på forskjellige svs utgaver for og danne seg et bilde av hva en er ute etter.

og si at svs ikke har noe og stille opp med på arendal sound blir litt feil. her er det mye som spiller inn for at det skal bli bra bass, samme om det er svs eller arendal sound som står og spiller.

på hifisentralen er det en som sammenligner 2 stk as sub 3 mot en jl audio f113 subwoofer . og der jl audio subwooferen forsatt spiller noe bedre på enkelte områder, så arendal sound er ikke guds gave til folket.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,036
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av petter__t Vis post
    er vel ingen som har anbefalt svs sine mindre modeller fremfor arendal sound sine subwoofere. jeg klarer kun og se at det blir anbefalt og høre på forskjellige svs utgaver for og danne seg et bilde av hva en er ute etter.

og si at svs ikke har noe og stille opp med på arendal sound blir litt feil. her er det mye som spiller inn for at det skal bli bra bass, samme om det er svs eller arendal sound som står og spiller.

på hifisentralen er det en som sammenligner 2 stk as sub 3 mot en jl audio f113 subwoofer . og der jl audio subwooferen forsatt spiller noe bedre, så arendal sound er ikke guds gave til folket.
    en stk jlf113 sammenlignbar med en AS 2, om man sammenligner en jlf113 kan spille noe mer nyansert enn andre er jeg med på men AS 3 er en ekstremt sub og to slike BLÅSER en 113 av banen.. og bortebanen for å si det mildt...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,036
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .... og for å komme med mitt tips så er det : om du har plass å kjøre en AS3.. du kommer garantert ikke å bli skuffet! Jeg har selv hatt og hørt mye, inkl jl112 og 113 men AS er ufattelig til prisen.

Et annet skudd fra hofta, uten at jeg har hørt den er XTZ cinema 3x12...

Active
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    447
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    for håpe det ikke blir ekstrem vær.

det blir også sammenlignet 2 stk pc 2000 mot en as sub 3. der pc 2000 spiller bedre på film og på musikk er det liten forskjell. det betyr jo ikke at at as sub 3 er en darlig subwoofer. hvertfall ikke sånn jeg oppfatter det, men til prisen så kunne en forventet mer?

at fire 13,8" trøkker mer en et 13" er vel ingen overraskelse.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,036
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av petter__t Vis post
    for håpe det ikke blir ekstrem vær.

det blir også sammenlignet 2 stk pc 2000 mot en as sub 3. der pc 2000 spiller bedre på film og på musikk er det liten forskjell. det betyr jo ikke at at as sub 3 er en darlig subwoofer. hvertfall ikke sånn jeg oppfatter det, men til prisen så kunne en forventet mer?

at fire 13,8" trøkker mer en et 13" er vel ingen overraskelse.
    Nei men det var ikke jeg som med den sammenligninga, må være noen parametre som ikke er oppfylt om en f113 spiller bedre enn 2 as3.

vil tro at 2xpc2000 spiller meget bra, at forskjellen er liten har jeg ikke vanskelig å tro.
    Jeg synes: basert på mine erfaringer med sylindersubber, at de ikke blir like tighte som en kasse, dette er nok mest med spredningen i rommet..

siden du først ramset opp nevnte as3, ville jeg jo ha prøvd den og så evt returnert den om den ikke skulle stå til forventningene..?

det er vel også tilbud på pb1000, og du kunne jo stacket to og to👌🏽

Active
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    447
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke jeg som startet tråden.
    jeg har subwoofer.

jeg har bare gitt trådstarter noen tips. og kommet med noen forslag til subwoofer som er vert og høre på.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,036
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    My bad men har du link til der hvor en 113 spiller bedre enn 2 as3..?

Active
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    447
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zeke1983 Vis post
    My bad men har du link til der hvor en 113 spiller bedre enn 2 as3..?
    som sakt tidligere så leste jeg på hifisentralen at det var en som byttet ut sin jl audio f113 med 2 stk as sub3. der jl audio subben spiller forsatt bedre på noen områder.

http://www.hifisentralen.no/forumet/...dal-sound.html

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2014
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vanskeligst dette. Det jeg sitter med nå (etter mail fra Swsg, Surround, lsound og råd/tips fra andre) er 1 svs pb13, Arendal 3 og XTZ 3x12. Eller er det bedre og gå for 2 stk mindre feks svs pb2000/pc2000. Hva vil gi mest og best til film/musikk/spill?????

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2 er bedre enn 1, 4 er bedre enn 2

Active
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    447
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2stk svs pc-2000 og xtz 3x12 vil gi mest for pengene.

pc-2000 er lettere og plassere rundt i rommet(kun 42 cm i diameter) for optimal plassering. og med 2 stk vil du få en jevnere fordeling av bassen, dette er en stor fordel på musikk.

skal du ta film og spill helt ut xtz 3x12

er musikk viktigst er pb13 og as sub 3 det beste valget.

edit: blandet pb13 med sb13. pb13 heller mer over på film sub
    Sist endret av petter__t; 01-24-2017 kl 00:37

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,618
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tribal Vis post
    Er vanskeligst dette. Det jeg sitter med nå (etter mail fra Swsg, Surround, lsound og råd/tips fra andre) er 1 svs pb13, Arendal 3 og XTZ 3x12. Eller er det bedre og gå for 2 stk mindre feks svs pb2000/pc2000. Hva vil gi mest og best til film/musikk/spill?????
    Med et slikt budsjett ville jeg nok gått for to stk Arendal sub1.

Arendal subbene yter såpass mye bedre oppover i frekvens enn svs sine modeller at det er ikke tvil i mine ører. Jeg har hatt toppmodellen SVS PB 13 ultra i en del år nå, og savner ingenting med å ha gått for sub2.

Med de største subbene som pb 13 og sub 3, så må du huske på at disse er problematisk å plassere pga fysisk størrelse. Samt at de er vanskelig å flytte på aleine hvis du ikke er bygget som hulken.

15. Liker Torolan har likt denne posten
    Active
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    447
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skalle : hadde du hatt anti mode på din svs pb13, så er jeg sikker på at den ville spilt bedre på film og musikk. kanskje noe mer mid bass på as sub 2.
    at du måtte kjøpe anti mode på as sub2 for at det sko bli optimalt forteller jo bare at din svs ikke spilte optimalt heller.

en annen ting som er greit og huske på er at, når jl audio f113 kom ble det gjort mye testing. der blant annet svs pb13 og jl f113 ble testet opp mot hverandre. og då var pb13 noe bedre på film men på musikk var jl f113 endel bedre. men pb13 var forsatt det beste kjøpet

så då lurer jeg egentlig på hvordan as sub 2 er bedre på alle områder?
    Sist endret av petter__t; 01-24-2017 kl 15:29

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    All hail the mighty svs!

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,618
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det jo ikke eneste rommet jeg har hatt pb 13 i, så jeg kjenner godt til hva den kan. Og det er en fantastisk bra sub i det rette rommet. Og at den kunne blitt enda bedre med antimode er nok sikkert.

Det nye rommet mitt er elendig lydmessig, og her hadde jeg kun bass i en stol med pb 13. Sub 2 ble kjøpt inn for å kunne ommøblere, og nå har jeg bass i alle sitteplassene. Antimoden ble kjøpt inn for å ta seg av en kraftig dip i 20hz området etter at subben ble plasert i front.

Jeg solgte pb13 for et par måneder siden, og nå selges den enda en gang. Ny eier var ute etter mer midbass. Så er ikke bare meg som har savnet litt der.

TS bør uansett prøve å få hørt begge alternativene før han kjøper.

Active
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    447
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kane7 Vis post
    All hail the mighty svs!

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

svs er på ingen måte best.
    det hele kommer til hva subwooferen skal brukes til. og ikke minst rommet den skal spille i. et vanlig rom uten demping eller optimale plasseringer gir ofte 1-2 mindre subwoofere et bedre resultat.

et rom med etterklang/ekko. så er ikke foreksempel 80-85 db ikke det beste utgangspunktet for og stille inn fase mellom front og subwoofer. på dette lydnivået så skjer det endel med dører vinduer vegger osv. og dette påvirker kalibreringen. går du ned til 65 eller 75 db får du mindre gjenlyder fra rommet som igjen gjør at du får riktig db økning på subwooferen når den spiller i fase med fronthøyttalerene.
    Sist endret av petter__t; 01-24-2017 kl 17:07

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har inntrykk av at SVS subbene er veldig bra de aller dypeste frekvensene. Men så fort en beveger seg litt oppover i frekvens blir det mer grøt med SVS. Men kommer jo veldig an på hva slags bass en er ute etter. Vil en ha punch og kontroll i bassen, har jeg ennå tilgode å høre det fra en SVS sub. Har ikke hørt alt av svs, men pc2000 var ikke noe som imponerte meg. Har selv 2x AS2 og 2x Xtz cinema 1x12 nå, og jeg liker ihvertfall lyden i de to mye bedre enn de SVS modellene som er foreslått lengre opp i tråden her.

Active
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    447
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gnomen Vis post
    Har inntrykk av at SVS subbene er veldig bra de aller dypeste frekvensene. Men så fort en beveger seg litt oppover i frekvens blir det mer grøt med SVS. Men kommer jo veldig an på hva slags bass en er ute etter. Vil en ha punch og kontroll i bassen, har jeg ennå tilgode å høre det fra en SVS sub. Har ikke hørt alt av svs, men pc2000 var ikke noe som imponerte meg. Har selv 2x AS2 og 2x Xtz cinema 1x12 nå, og jeg liker ihvertfall lyden i de to mye bedre enn de SVS modellene som er foreslått lengre opp i tråden her.

en riktig kalibrert subwoofer låter ikke sånn du beskriver her(grøt beskrivelsen). og kalibrering av subwoofer har heller aldri vert enkelt, spesielt er det utfordrende på ubehandlet rom.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. Ny subwoofer, to valg...
    By team_slegga in forum Høyttalere
    Svar: 6
    Siste melding: 01-25-2012, 22:03
  2. Valg av SVS Subwoofer
    By thomas900 in forum Høyttalere
    Svar: 13
    Siste melding: 12-06-2009, 20:36
  3. Subwoofer valg
    By Folkvord in forum Høyttalere