Høyttaler slår ut receiver - trenger hjelp til feilsøking

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttaler slår ut receiver - trenger hjelp til feilsøking

Hei

Jeg har et par PSB B5 bokhylle høyttallere som jeg ønsker å benytte på en eldre Pioneer VSX-D510 surroundreceiver i et lavbudsjett opplegg på jobben

Den ene av høyttalerene slår ut Pioneeren. Når den er koblet til receiveren, står det OVERLOAD i displayet og receiveren slår seg av med en gang det kobles til en lydkilde. Har altså koblet fra alt annet utstyr og forsøkt med én og én høyttaler flere ganger, og det er ingen tvil om at det kun skjer med denne ene. Den andre fungerer utmerket - kan spille lenge og høyt uten at receiveren fortrekker en mine.

Jeg har skjønt at det første jeg bør tenke på (etter å ha utelukket evt. feilkoblinger og kortslutninger) er impedans.
    PSBene er ratet til 8ohm nominell, 4ohm minimum.
    Pioneeren er ratet til 8-16ohm nominell impedans. Så selv om det ikke er en match made in heaven skal den kunne drive dem uten problem.

Dermed antok jeg at det er noe feil med høyttaleren. Så jeg åpnet opp bak, tok ut isolasjonen, og inspiserte det jeg klarte med lommelykt. Alt ser plettfritt ut (noen bilder kan sees her).

Høyttalerene er redegjort for bi-wiring, og jeg la merke til at om jeg tok ut "linken" mellom terminalene, så spilte den fint. Dvs., koblet jeg kun til de nedre elementene spilte elementet fint, og koblet jeg kun til de øvre spiller tweeteren. Men så snart de kobles sammen smeller det.

Noen som kan gi meg en pekepinn for videre feilsøking?
    Eventuelt om noen vet om noen i Oslo området som kan se på PSB høytallere? Er jo redd at en rep-jobb fort vil koste mer enn høytallerene i seg selv..

På forhånd takk for all hjelp

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brent spole på diskant som forårsaker kortslutning kanskje. Ta den ut og sett den i den andre høyttaleren.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thanks.

Da har jeg tatt ut begge elementene fra den friske høyttaleren, og prøvd dem én etter én i den "syke". Da spilte den fint.

Forsøkte også å ta elementene fra den syke inni den friske, og den spilte også fint.

Da kan ikke jeg annet en å konkludere med at feilen må sitte i delen med terminaler, delefilter, koblinger etc (den jeg linket til bilder av i første innlegg).

Noen som har andre innspill? Jeg må vel prøve å få byttet denne da..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Success!! Til de som måtte snuble over denne tråden, så kan jeg meddele at gjennom tilstrekkelig testing og hodekløing løser det seg selv for amatørene.

Ved nærmere inspeksjon av delefilteret så jeg til slutt et lite sted der ledningen fra en av terminalene hadde ligget inntil loddetinnet til en kondensatir på undersiden av PCBet.. Den hadde såvidt smeltet seg gjennom isolasjonen på ledningen, som igjen førte til kortslutning. Litt bøying av terminaler og ei litta teip bit så var problemet løst!

Nå blir det stemning på kontoret

Lignende tråder

1. Svar: 23
    Siste melding: 09-02-2012, 20:35
  2. Trenger litt hjelp til feilsøking: Samsung LE40S71B
    By Farskaka in forum TV-apparater
    Svar: 13
    Siste melding: 10-17-2011, 18:17
  3. Hjelp til kjøp av høyttaler og receiver
    By gimle121 in forum Høyttalere
    Svar: 1
    Siste melding: 07-24-2011, 02:22
  4. Støy på diskant, hjelp til feilsøking.
    By Mr.Ole in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 06-02-2009, 11:51
  5. Hjelp til feilsøking av HTPC
    By magnuje in forum Generell HTPC
    Svar: 24
    Siste melding: 05-20-2006, 12:15

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg