Hvordan passer dette sammen? Hjemmekino 5.1.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan passer dette sammen? Hjemmekino 5.1.

Jeg besitter dessverre begrenset Hifi-kunnskap, men skal altså sette sammen et hjemmekinoanlegg til en kjellerstue.

I ettertid ser jeg at strategien min kanskje har vært litt dumdristig med tanke på mitt lave kunnskapsnivå, men istedenfor å kjøpe en ferdig hjemmekinopakke, så har jeg prøvd å gjøre det billigst mulig ved å kjøpe litt her og der når jeg har funnet tilbud.

Har foreløpig endt opp med:

Onkyo TX-NR555 receiver
    Klipsch RF-82 II som fronthøyttalere
    Klipsch R-14S som surroundhøyttalere

Jeg kjøpte faktisk surroundhøyttalerne fordi jeg likte utformingen/design og fikk de til en bra pris på 1.599 hos Spaceworld/Soundgarden. Jeg hadde egentlig da tenkt til å kjøpe Klipsch Reference R-24F som fronthøyttalere fordi Spaceworld/Soundgarden også hadde de på tilbud til fristende 2.999 kroner, men da Komplett.no kort tid etter senket prisen for de mer imponerende RF-82 II med 50 % til 4.999 kroner, så ombestemte jeg meg og gikk for dem (har etterpå angret på dette fordi de egentlig er for massive for den litt intime kjellerstua, og det betyr at jeg sikkert også bør ha en større/dyrere senter enn jeg hadde sett for meg).

Det neste nå blir å finne en senterhøyttaler. Hvis jeg har forstått rett så er det RC-62 II som gjerne brukes sammen med RF-82 III, men jeg finner faktisk ingen norske nettbutikker som selger den pr. i dag utenom som del av en hjemmekinopakke (komplett). I utgangspunktet hadde jeg tenkt å bruke R-25C som senter, men når fronthøyttalerne ble oppgradert til RF-82 II så blir det kanskje helt feil? Egentlig er det også senter jeg tenkte jeg burde prioritere, da anlegget primært brukes til film/tv-serier og lyd av dialog er viktig. Kan jeg gå for Klipsch RP-250C? Eller bør jeg gå for Klipsch RP-440C (komplett selger demoversjon til nedsatt pris, er det et "trygt" kjøp?)

Subwoofer tenker jeg evt. å kjøpe senere når jeg først har fått prøvd anlegget.

Men tar altså gjerne i mot tips på særlig senterhøyttaler, og andre meninger om hvordan jeg kan komme best ut av dette, særlig med tanke på den receiveren jeg sitter med.

Newcomer RichardWeber sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2016
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil anbefale deg å gå for den største senteren du har råd til/eller plass til.
    Jeg vil si at R-25c blir for puslete.
    Sjekk hva du finner av brukte RC-62, og om du ikke finner det heller gå for RP-250C.
    Har også testet RP-440C som også ville passe bra sammen.

Husk at på film kommer 90% av lyden fra Center (vet ikke om 90% stemmer, men det er mye)

Skal du ha Klipsch sub må jeg virkelig anbefale R115 fremfor R112, i 115 får du virkelig dypbassen og smekket som trengs på film.
    Hjemmekino:
    Klipsch KL-650THX LCR, Klipsch KS-525THX, 2 stk Klipsch KW-120, 2 stk 18" Dayton Ultimax DIY
    Scherbourn PT7030, Crown CT4150, Crown XTI 1002 , Klipsch KA-1000THX, 2 stk Behringer A500, Minidsp Cinema
    Bluesound Node2, PS4, Pioneer BDP-LX55, Apple TV
    Samsung 65" 8005, Epson 6700, Dreamscreen V3 Tabtension 106"

Stereo:
    Sysetem Audio Mantra 50, System Audio SE200, Hegel H80, Pro-ject RPM1, Pro-ject Tube Box S RIAA

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch kommer med ny utgave av RC-64 i løpet av året.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RichardWeber Vis post
    Vil anbefale deg å gå for den største senteren du har råd til/eller plass til.
    Jeg vil si at R-25c blir for puslete.
    Sjekk hva du finner av brukte RC-62, og om du ikke finner det heller gå for RP-250C.
    Har også testet RP-440C som også ville passe bra sammen.

Husk at på film kommer 90% av lyden fra Center (vet ikke om 90% stemmer, men det er mye)

Skal du ha Klipsch sub må jeg virkelig anbefale R115 fremfor R112, i 115 får du virkelig dypbassen og smekket som trengs på film.
    Takk for svar. Hva vil du anbefale av RP-440C eller RP-250C til RF-82 II?

Lignende tråder

1. Passer dette sammen?
    By Gigawattz in forum Høyttalere
    Svar: 1
    Siste melding: 06-10-2011, 15:16
  2. Passer LG 50PG7000 sammen med dette utstyret?
    By Volvo98 in forum TV-apparater
    Svar: 15
    Siste melding: 11-05-2008, 22:50
  3. Passer dette sammen ?
    By grumle in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 0
    Siste melding: 01-26-2006, 03:24
  4. passer dette bra sammen..klipsch?
    By DavidE in forum Høyttalere
    Svar: 21
    Siste melding: 10-12-2004, 21:06
  5. Hvordan tror dere at dette passer sammen?
    By Svonna in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 5
    Siste melding: 04-11-2004, 19:37

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •