Cerwin Vega xls 215 spiller elendig!
Viser resultater 1 til 4 av 4

Thumbs up Cerwin Vega xls 215 spiller elendig!

Trenger hjelp til og forstå hvorfor XLS-215 høyttalerne jeg kjøpe på hfk spilte så dårlig. Jeg har en NAD356BEE og en CXA-10 effektforsterker. Brukte disse på et par xls-28, og de spilte som bare det. Tenkte jeg skulle oppgradere til XLS-215, men når jeg fikk de spilte de nesten dårligere enn 28erene, og det var bassen som spilte dårligere. Hvordan kan det være at fire femtenelementer spiller dårligere og mindre bass enn to åtteelementer. Det var kanskje mere bass, men sett i sammenheng med resten av lydbildet var det mangel på dette. 215 spilte MYE høyere enn 28erene men bassen hang ikke med i det hele tatt. ifølge Hfk skulle cxa 10 være mer enn nok kraft til å drive disse høyttalerne, men jeg mistenker dette kan være feil? Jeg syns iallefall det var så dårlig at jeg leverte de tilbake, så sitter her nå med 28erene og synes de spiller mye bedre (selv om de bare er en tredjedel av størrelsen). Vurderer å kjøpe xls-15 og en hfa 18 istede, tror de spiller bedre på forsterkeren (?). Klarte også å sprenge sikringene på 215, selv om det ikke var så alt for høyt volum. Jeg tenker iallefall at ørene skal gi seg før høyttalerne når man har 215.

Hva er vitsen med Cerwin-Vega hvis det ikke engang er bass???
    Noen tanker om hva som kunne ha vært problemet?

Du har ikke byttet om pluss og minus på en av høyttalerne, evt. på forsterkeren?
    Da får du dårlig bass pga. utfasing.

Fort gjort når en er ivrig og har fått nye høyttalere i hus
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer heavy.red sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Lyngdal Vest Agder
    Poster
    117
    Fasefeil som nevnt over her, eller for lite rom.

Sitat Opprinnelig postet av heavy.red Vis post
    Fasefeil som nevnt over her, eller for lite rom.
    Lite rom gir kun dårlig bass om det er en dårlig høyttaler/forsterker, store rom er kjempeproblem
    Telenor Arena er vel ett av de værste.

Jeg har ikke hørt XLS215 og mistenker at jeg ikke har gått glipp av noe, men generelt, en veldig motorsterk 15"
    trenger bortimot 100 liter for å spille bra i portet kasse, billige 15" elementer må antagelig ha 150 til 200 liter for
    å spille bra, XLS215 er rimelig og har "billige" 15" elementer, kassa er kanskje ikke 300-400 liter? da blir det dårlig lyd!

Lignende tråder

1. Spiller dette Cerwin-Vega VE-15F bra?
    By HaakonDrang in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 13
    Siste melding: 12-02-2012, 16:23
  2. cerwin vega hfa 18sx hvordan spiller dette ?
    By krizz95 in forum Høyttalere
    Svar: 272
    Siste melding: 12-24-2011, 23:25
  3. Cerwin vega 1,5kw blokk+Cerwin vega stroker 18= bra?
    By Loorentz in forum Høyttalere
    Svar: 17
    Siste melding: 05-06-2010, 19:51
  4. NAD C375BEE + CERWIN-VEGA CLS-12 spiller bare mellomtone
    By Nordby in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 7
    Siste melding: 06-20-2009, 16:38
  5. Cerwin Vega CLS-215 spiller ulikt
    By Jon-E in forum Høyttalere
    Svar: 10
    Siste melding: 08-02-2006, 14:47

Stikkord for denne tråden