Sub-budsjett: 30-35.000,- -Hva ville dere valgt?
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 59

Sub-budsjett: 30-35.000,- -Hva ville dere valgt?

For en dedikert hjemmekino på rundt 20kvm; hva ville dere valgt hvis dere hadde hatt et budsjett for subber på mellom 30.000,- og 35.000,-?

Ville dere f.eks. valgt 4 stk. Arendal Sound Sub1 eller 2 stk. XTC Cinema 3 X 12 subwoofer? Andre gode alternativer?

Kommer man mye lenger med DIY sub (+ eksterne forsterkere) enn med ferdige løsninger om man har denne summen til rådighet?

Jeg hadde valgt en sånn en:
    https://swsg.no/svs-pb16-ultra-subwo...page-category1
    Og en til når kontoen tillater det.

Jeg tenkte på den SVS 16 jeg også, men har nylig sett en video hvor de anbefaler 2 billigere subwoofere, istedet for 1stk.
    Argumentene var blant annet at ved bruk av 2 subwoofere, er det lettere å få distribuert bassen i hele rommet, og et mer sømløst lydbilde.

Jeg vil si at de kommer litt an på mulighetene/tankene man har ang. plassering. Men optimal plassering av 4 AS Sub1 så vil nok det fungere meget bra. Har man kun en god plass (og den er stor nok) , så er nok den nye PB16 rimelig heftig vil jeg tro
    Selv valgte jeg 2 stk AS Sub2 nå i høst , og er utrolig fornøyd med disse. Uten tvil de beste subene jeg har testet , selv om dem mangler bittelitt skyv under 25 hz ift. de store SVS'ene. Men disse spiller også greit ned til 16hz hos meg , men det dem gjør lengre oppover er bare helt utrolig bra , og alt blir så stramt og definert at det hele ble en nye opplevelse
    ELEKTRONIKK : Marantz AV7704 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , SonyUBP-X8000 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV 4K.

Kommer noen kr over budsjett... men 2 stykk Arendal Subwoofer-3

Han er innafor med 2 stk Sub3
    17.000 x2 = 34.000,-

Støtter den! 2 stk Sub3 og det burde funke fjell.
    Men som Torolan sier, det er med forbehold om at det funker å plassere 2 stk korrekt i rommet.

Kan det ikke være en fordel med 4 litt mindre suber fremfor 2 litt større suber? (F.eks. 4 stk. Sub1 fremfor 2 stk. Sub2 eller 2 stk. Sub3.) Man får vel lettere jevn bassrespons i hele rommet med flere suber. Tilstrekkelig headroom vil man jo antakelig ha ved begge disse løsningene uansett. Hva tenker dere?

Eksempel på bassrespons fra hhv 2stk 15" i baffelvegg og 1stk 15" plassert i hjørnet bak. Mens de to i front gir en dip mellom 50-70Hz, 'retter' den bak opp dette og totalt sett får vi jevnet responsen svært godt...

En annen ting jeg tror sikkert blir mer populært fremover er mer avansert 'bass management', hvorpå bruk av subber på flere lokasjoner kan ta en mer aktiv rolle også i oppbygningen av et 3D lydbilde. Du kan med bass management eksempelvis hente ut bassinformasjon ment for bakre surroundkanal og sende dette også til subben bak. Fikk en fin demo på bruk av bass management på et heftig oppsett i USA nylig, og det er uten tvil effektfullt når også basstrykket retningsstyres!!

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Sist endret av lygren; 01-03-2017 kl 20:17

har du vurdert 4 stk av svs pc2000?. jeg leste at noen hadde testet 2 stk svs pc2000 opp mot 1stk as sub3. der det ikke var så utrolig stor forskjell noe mer midbass på as sub 3. og på musikk spilte det omtrent likt. på film var svs pc 2000 bedre en as sub3.

så vis du vurderer 4 stk av as sub 1 hadde jeg heller valgt svs pc 2000.

Arendal er rimelig nytt er de ikke? Mener jeg har hørt litt om de i et svensk hifiblad. Skulle gjerne vist mer..m

Sent fra min HUAWEI SCL-L21 via Tapatalk

Sitat Opprinnelig postet av Danke Vis post
    Arendal er rimelig nytt er de ikke? Mener jeg har hørt litt om de i et svensk hifiblad. Skulle gjerne vist mer..m

Arendal Sound er vel rundt 1 år gammelt.
    Arendal Sound Tråd både her på Avforum og HifiSentralen. Samt testet i Norske magasiner. Og utenlands. Bare og google.
    Generelt kan en si at de skuffer ikke.

Har hatt Arendal Subwoofer-3 (2 stykker) snart et år`s tid. Gikk fra 2* svs pc13 ultra + 2* xtz w12.16 til 2* A.S S-3.
    Tok litt tid og bli kjent med de og teste frem og tilbake Lukket v/s Portet.

Savner ikke svs i det heletatt, da Arendal subene er vesentlig bedre på alle plan Spessielt kontroll og lydkvalitet.

Se om det blir en Arendal Center i løpet av 2017.

Bra de skandinaviske designede og produsert med høy kvalitet i Kina kommer mer og mer p banen.. stolt

Jeg brukte ca. 20k på å bygge fire lukkede kasser med hver sin Dayton Ultimax 15", og driver disse med to stk Behringer inuke 6000DSP.
    Alternativet var enten en XTZ 3x12 eller SVS PC ultra.

Har blitt godt fornøyd, og har en grei DSP for å få den frekvenskurven jeg vil med denne, og har mer enn nok å gå på i forhold til effekt.

Om du har plass til å gå opp til 18" og bygge fire lukkede eller fire portede kasser så har du ekztra mye god lyd.

Ellers finnes det oppskrifter på subwoofere som bruker Beyma-elementer, mange som har hatt suksess med dem.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Jeg har hørt at man får mye for pengene ved DIY, men litt av utfordringen med å bygge selv er vel at man ikke vet helt hvilken lyd man ender opp med før man faktisk er ferdig? For min del ønsker jeg bass med 'smekk' fremfor for mye buldring. Hvordan kan jeg ved DIY sikre at jeg får det resultatet jeg er ute etter? (Kjedelig å ha brukt 30.000,- på noe hvis man ikke er fornøyd.)

"Lytt til erfarne fjellfolk" var et godt råd en gang, og det kan vel brukes her også.

Mange som har enormt med kunnskap på dette feltet (jeg er ikke en av dem) og som er villige til å dele på denne kunnskapen.

Men ut fra det du sier så vil uansett råd om SVS utgaå med relativt høye kneløft, da de først og fremst går dypt.
    Tror kanskje et bygg med store PA-elementer kan være det riktige for deg om du vil gå den veien.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Enig med jakv, det er mye "good shit" å bygge der ute som vil gi deg masse trøkk for pengene.
    Har selv hatt flere SVS, men savnet til bass som spiller bedre oppover i frekvens ble for stort.
    Så jeg har gått for JBL sine proffkino subber, det er ingen sexbomber, men de spiller veldig bra og kan fåes til en fornuftig penge brukt.
    Sammen med en rimelig PA amp eller eks. Hypex plate forsterker med innebygd DSP kan du få det mye morro.
    |Tangen Inconcert Miles LCR|JBL 8340 x 4|Jbl 4645B x 10|DIY JBL 4645C x 2|Yamaha CX-A5000|3 x Hypex PSC2.700D|Emotiva XPA 5|Crown I-tech 6000 x 3|DIY HTPC|Epson TW-9200|Pro-ject debut carbon esprit|Xbox One|Xbox 360|Nvidia Shield TV|

Brukt JBL er et god tips! Hvilke andre suber (av de som spiller bra også litt oppover i frekvens,) kan anbefales å se etter på brukten?

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Gjør det ikke enkelt for en gammel traver... 2 stk SVS (SB13-Ultra) var for meg en kjempeåpenbaring i trøkk og fylde i bunnregisteret. Magi. Men så snakker alle om at Arendal Sub er enda vassere. Det gjør at jeg ikke får ro i sjelen

Men Karmann, du har helt rett, har en del igjen på å få smekken i bassen, spesielt i 60-80Hz-området. Selv om jeg ikke er noen stor fan av 80-talls PA-sub-lyd heller da. Jeg er usikker om det er rommet eller om det er selve subben allikvel.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Gjør det ikke enkelt for en gammel traver... 2 stk SVS (SB13-Ultra) var for meg en kjempeåpenbaring i trøkk og fylde i bunnregisteret. Magi. Men så snakker alle om at Arendal Sub er enda vassere. Det gjør at jeg ikke får ro i sjelen

Men Karmann, du har helt rett, har en del igjen på å få smekken i bassen, spesielt i 60-80Hz-området. Selv om jeg ikke er noen stor fan av 80-talls PA-sub-lyd heller da. Jeg er usikker om det er rommet eller om det er selve subben allikvel.

Jeg har bare hatt portet versjoner av SVS, rør og kasse. Så hvordan lukket spiller kan jeg ikke si, men jeg manglet en del oppover i frekvens.Tror nok de du har er mye bedre på dette. Jeg fikk hørt to av subbene jeg eier nå spille på et helt annet oppsett ( BW 801 Diamond) Da skjønte jeg fort at det var det jeg hadde lengtet etter.
    Når jeg fikk JBL`ene i hus så var det ikke lenge før godlyden satt, SVS var mye værre å få i fase med frontene en JBL`ene det var et pluss, og dypbassen ble mer riktig(30hz-20hz) og ikke så bromlete. Mulig jeg aldri fikk til SVS her, men knotet virkelig for å få det til å sitte. JBL`ene satt som ei kule rett ut av "esken".

Jeg har kun hørt Arendal på Hi-FI messen i horten, det jeg hørte var bra. Bassen var meget stram og fin, savnet ikke noe dypbass.
    Når det spiller så greit på en messe, så må du jo bare bli enda bedre hjemme. Ser jo diverse målinger rundt at de ikke går så kjellerdypt, men hvilke kjøpe subber gir egentlig skikkelig trøkk/realistisk volume i eks. 14 hz ? og du forsatt sitter med følelse av tingene er under kontroll..
    Vil heller ha 130db på 25hz en 100 på 15hz

Jeg tok noen målinger mellom JBL 4645b*2 og SVS PB/PC-13 ultra*4 da jeg hadde begge deler i kinoen, SVS målte bedre under 20hz og dårligere oppover en JBL men det opplevdes ikke sånn, for meg ble alt bedre med store papp elementer. Til å begynne med kjørte jeg litt kraftig EQ på bunnen for å kompansere det SVS klarte bedre men det gikk jeg vekk i fra, etter som jeg trålte landet for flere kasser og gain løste seg selv. Dette er min mening om saken Sporet kanskje litt av her, beklager det trådstarter.

Skulle jeg kjøpt aktive subber i dag, hadde jeg kjøpt Arendal. 4 stk. sub 2 for eks. Må heller ikke glemme Klipsch sine subber, jeg har kun hatt noen eldre typer, men de fungerte veldig bra til både film og musikk.
    XTZ du nevner i toppen her virker jo veldig spennende, den har jeg aldri hørt men ser jo det flere som er meget fornøyd rundt på div fora.
    Avshop har jo også kommet med et byggesett Beyma kit som virker spennende, det blir rundt 15000-16000 for en. Der kan du nok hente en del på å bygge kassen selv.
    |Tangen Inconcert Miles LCR|JBL 8340 x 4|Jbl 4645B x 10|DIY JBL 4645C x 2|Yamaha CX-A5000|3 x Hypex PSC2.700D|Emotiva XPA 5|Crown I-tech 6000 x 3|DIY HTPC|Epson TW-9200|Pro-ject debut carbon esprit|Xbox One|Xbox 360|Nvidia Shield TV|

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

1. Hvilke høyttalere ville dere valgt?
    By sndrem in forum Høyttalere
    Svar: 23
    Siste melding: 01-01-2013, 22:31
  2. Hvilke uthøytallere ville dere valgt?
    By zx300 in forum Høyttalere
    Svar: 2
    Siste melding: 10-07-2008, 23:45
  3. hva ville dere valgt av disse?
    By pepsi22 in forum TV-apparater
    Svar: 6
    Siste melding: 01-08-2008, 01:17
  4. Hvilken ville dere valgt?
    By DypBassen in forum Digitale projektorer
    Svar: 5
    Siste melding: 01-01-2007, 21:32
  5. Hvilke av disse ville dere valgt?