Sub-budsjett: 30-35.000,- -Hva ville dere valgt? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  9
Like Like:  46
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 59 av 59
    Newcomer Stratosen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2015
    Sted
    Bærum
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva tenker dere om det nye 18" baffelvegg subkasse DIY kitet fra AVshop? Ser ut til at den går dypt, men vil dere tro denne også gir bra 'brystkasse-bass'? Noen som har hørt denne suben?

2 stk av denne er også innenfor nevnte budsjett.

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,618
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kane7 Vis post
    Uten å ha hørt noen av subbene men etter å ha lest metervis om de du byttet ut har jeg egentlig bare et spørsmål:
    Etter hva jeg har lest meg til og har opplevd med vår Pc12 har du byttet ut drømmeoppsettet mitt. Pc13 som tar seg av dypet og 12.16 som fyller på oppover til de møter toppene. I mitt hode virker det som en kombo som utfyller hverandre, hvor hver sub får brukt sin styrke uten å måtte streve med ting den egentlig ikke liker å jobbe med. Når du nå bytter ut denne komboen med 2 like subber, har du fortsatt kjellerdyp massiv bass og punchy midbass eller er kvaliteten på bassen av en sånn art at om den ikke går like dypt som pc13 eller slår like hardt som 12.16 så er totalen likevel bedre?

Ja, jeg har mange ord inni meg, og satser på å bruker alle
    Har du sett hva johnnygrandis skriver om AS sub3 på et annet forum?

Jeg har hørt hans gamle subber(XTZ 3x12 x 2tårn), hos den nye eieren, og det var helt perverst. PB13-ULTRA hadde aldri noe lignende trøkk hos meg

Medlem siden
    Oct 2015
    Sted
    Bærum
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skriver han om AS Sub3?

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,618
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stratosen Vis post
    Hva skriver han om AS Sub3?
    Hm. Vil ikke linke til andre forum innpå her. Men om sub3 er bedre enn de monstrene fra XTZ, så må de være ganske så drøye.

Jeg har selv sub2, og synes den danker ut PB13

5. Takk Stratosen takket for denne posten
    Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Gjør det ikke enkelt for en gammel traver... 2 stk SVS (SB13-Ultra) var for meg en kjempeåpenbaring i trøkk og fylde i bunnregisteret. Magi. Men så snakker alle om at Arendal Sub er enda vassere. Det gjør at jeg ikke får ro i sjelen

Men Karmann, du har helt rett, har en del igjen på å få smekken i bassen, spesielt i 60-80Hz-området. Selv om jeg ikke er noen stor fan av 80-talls PA-sub-lyd heller da. Jeg er usikker om det er rommet eller om det er selve subben allikvel.
    Vel jeg hadde 2stk SVS-SB-13 og må si 2 stk sub3 gjør en bedre jobb i min 20m2 store kino, fantastisk presisjon og lett å intergrere i rommet, samtidig som det er ubegrenset med krefter ( jeg krever film på høyt volum)

Som det står over så hadde jeg også 2stk XTZ 3X12 og de hadde mer trykk i bunnen men er ikke i nærheten av detaljeringen til 2 stk SUB3, jeg klarer heller ikke makse disse ut i volum selv om jeg nærmer meg ref på mange filmer.

Jeg har hatt flere besøk hos meg og som kan leses om i vennetråden i det andre forumet, har også muligheter for mer besøk om det er noen som lurer på hva disse klarer av (utenfor Lillestrøm)

Jeg var så heldig å fikk høre disse hos Akto før kjøp, jeg var såpass fornøyd med mine XTZ så det satt langt inne å bytte men med lytt var det ingen vei tilbake.

Sist endret av Johnnygrandis; 03-13-2017 kl 23:05

7. Liker Stratosen, Torolan, Danke har likt denne posten
    Medlem siden
    Oct 2015
    Sted
    Bærum
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut! Virker fristende!! Nå som AS sub1.5 har kommet: Kunne 3 stk av den gjort samme nytten som 2 stk AS sub3? (Kanskje lettere å plassere om man skal ha alt bak et lydtransparent lerret?)
    Sist endret av Stratosen; 03-13-2017 kl 23:26

Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha alt i en baffelvegg bak et lerret ville jeg gått for noe diy. Flere av kittene til diy soundgroup får fantastiske kritikker og sammenlignes med høyttalere til fra tre til ti ganger prisen. Og har du ti tommeltotter på den ene handa og en bananklase på den andre men skal bygge baffelveggen din selv klarer du fint å kappe til noen plater og lime dem til frontplaten som følger med kittet

10. Takk Stratosen takket for denne posten
    Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å gjemme vekk flotte møbler som Arendal sine produkter bak en baffelvegg blir omtrent som å ha ei krystalllysekrone i vedboden.

12. Liker Stratosen, Johnnygrandis, Danke har likt denne posten
    Medlem siden
    Oct 2015
    Sted
    Bærum
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ha ha! Ja, det er flotte møbler, men ettersom lyden også er super tenkte jeg at man får mye lyd for pengene. Jeg får kanskje likevel mye mer lyd pr. kr. med DIY. Er det andre her som er enig i dette?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,649
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er helt enig med deg at du får mer igjen for kronene ned DIY.

Sent fra min E6653 via Tapatalk
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

15. Takk Stratosen takket for denne posten
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv Vis post
    Er helt enig med deg at du får mer igjen for kronene ned DIY.

Sent fra min E6653 via Tapatalk
    Tja som mange har smertelig erfart er ikke annenhåndsverdien spesielt god på diy og som de audiofile vrakene vi er er det jo morsomt å bytte i ny og ned, så om hele regnestykket tas med som x-antall arbeidstimer er vi nok ikke så langt unna hverandre som mange tror. Det bærer jo en viss stolthet med å bygge selv men finish vil i 99% av tilfellene ikke bli like bra og for de som ikke gjemmer disse bak lerret kan jo det være en medvirkende faktor for ens valg.

Active PureHifi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva tenker dere om det nye 18" baffelvegg subkasse DIY kitet fra AVshop? Ser ut til at den går dypt, men vil dere tro denne også gir bra 'brystkasse-bass'? Noen som har hørt denne suben?

2 stk av denne er også innenfor nevnte budsjett.
    sitter med samme spørsmålet på hvordan 2 av denne DIY løsningen fungerer.(skal bytte ut mine 2 stk fl fathom f112 og har vurdert både AS sub 3 og XTZ 3x12 som mulige kandidater) fordelen med en slim sub for min del er jeg får mindre baffel og større avstand til lerret

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,649
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Johnnygrandis Vis post
    Tja som mange har smertelig erfart er ikke annenhåndsverdien spesielt god på diy og som de audiofile vrakene vi er er det jo morsomt å bytte i ny og ned, så om hele regnestykket tas med som x-antall arbeidstimer er vi nok ikke så langt unna hverandre som mange tror. Det bærer jo en viss stolthet med å bygge selv men finish vil i 99% av tilfellene ikke bli like bra og for de som ikke gjemmer disse bak lerret kan jo det være en medvirkende faktor for ens valg.
    Må forutsette at en har tenkt å beholde det en bygger en stund ja. Som du sier er annenhåndsverdien forbausende lav. Særlig når en tenker at DIY ofte er mer solid bygget enn det en får fra fabrikk. Bare kassene til mine suber ligger på ca .50kg, og jeg tror en skal slite for å ødelegge dem. Det kan en ikke si om alt som er bygd på fabrikk. Men om jeg skal selge vil jeg neppe få igjen for elementene engang.
    Men i de prisklassene det her er snakk om regner jeg med at byggekvaliteten er på topp.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

19. Liker Johnnygrandis har likt denne posten
    Active
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Ålesund
    Poster
    312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis vi bare snakker subløsning vil f.eks en martysub koste ca. 9000 kroner pr par:
    2 stk. Dayton 460Ho eller tilsvarende ca. 3000 inkl. Frakt og materialer til å bygge kassa av
    1 stk. Behringer iNuke3000dsp eller tilsvarende ca. 3000.-. Denne drar fint to sånne kasser.
    Så om du skal ha noen til å bygge kassene for deg vil jeg tippe at du har råd til 3 par av disse innenfor dine 35000.-

(vi har ikke dårlig tid så vi kjøper brukt. Planlegger en martysub og en martycube etterhvert så sålangt har vi fått i hus en SI18HT til en tusenlapp og en iNuke3000dsp til snaue 2000.)

Medlem siden
    Oct 2015
    Sted
    Bærum
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er klar over at mer membranareale kan gi høyere output, men hva er i praksis forskjellen på f.eks. 6 stk. DIY sub med 18" elementer kontra f.eks. 4 stk. Arendal Sound Sub1 så lenge man spiller av lyd på normale/moderate lydnivåer?
    Sist endret av Stratosen; 06-14-2017 kl 23:10

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er klar over at mer membranareale kan gi høyere output, men hva er i praksis forskjellen på f.eks. 6 stk. DIY sub med 18" elementer kontra f.eks. 4 stk. Arendal Sound Sub1 så lenge man spiller av lyd på normale/moderate lydnivåer?
    Er rimelig overbevist at 4stk AS1 vil gi deg nok output. Jeg var skeptisk til 2 stk SUB3 etter å bytte fra XTZ`ene men kan trygt si at jeg har jeg har SPL i massevis og samtidig nok headroom. Klarer ikke helt å bli enig med meg selv om jeg liker å kjøre de lukket eller åpen. Hører at det er mer volum og mer i bunnen når de står åpne men syntes også mister litt "hardhet" og punch i samme slengen oppover. Uansett er dette subwoofere det er umulig å ikke like, lurer på hvordan 4 stk SUB2 i hvert hjørne ville låte hos meg

Ta deg en " kald en" i sommervarmen and order away, har jo angrefrist men tviler på at du kommer til å bruke den..

23. Liker Stratosen, Torolan har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har selv gått for 4x sub 1 i ett 22m2 rom. Før dette hadde jeg 2x sub 1.5 og før dette igjen xtz 12.16. Jeg er meget fornøyd med 4 stk av disse. Målte nesten 12 db mer når alle var innkoblet mot 1. Så hver av dem har lite volume og mye headroom ved normalt film volume. Synes de spiller enormt hardt og hurtig. Jeg kommer nok ikke til å gå tilbake til bassrefleks siden det er så rått med den hurtigheten og at de alltid er i synk med fronthøyttalerene. Jeg har dem fortiden spredt på gulvet under lerret og ikke stack som vist på bilde.

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

25. Liker Stratosen, Torolan, Johnnygrandis har likt denne posten
    Medlem siden
    Oct 2015
    Sted
    Bærum
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan synes du det fungerer det med 4 stk spredt på gulvet under lerretet i forhold til i stack?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sub-budsjett: 30-35.000,- -Hva ville dere valgt?

Når jeg målte frekvenskurven på en stack så fikk jeg dippene som jeg har med en sub i hjørnet bare mer. Hos meg blir det best med to posisjoner på subbene. Å ha to stack med to subber i hvert hjørne ble det meget bra bass av og 2 vs 1 i hjørnene gir helt lik frekvensrespons bare nesten 5.5-6 db mer. Når to posisjoner får jobbe sammen så nuller de ut dippene til hverandre siden frekvens på dip er litt forskjellig/forskjøvet hos meg. En liten utfordring er at jeg ønsker samtidig å bruke plassen til den stackede subben i hjørnet til fronthøyttalerene for maks spredning og at diskantene da slipper å spille igjennom lerretet. Jeg har da endt med å måle senter mellom midt i elementene i hjørnene for så å plasssere neste subber symetrisk halveis av denne senter element til center av rom bredden. Jeg vet ikke om dette blir den endelige posisjonen til slutt. Mulig det ville fungere bedre med ett side ved side "stack?"

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
    Sist endret av Killi; 06-18-2017 kl 12:47

28. Liker Stratosen, Torolan har likt denne posten
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Lignende tråder

1. Hvilke høyttalere ville dere valgt?
    By sndrem in forum Høyttalere
    Svar: 23
    Siste melding: 01-01-2013, 22:31
  2. Hvilke uthøytallere ville dere valgt?
    By zx300 in forum Høyttalere
    Svar: 2
    Siste melding: 10-07-2008, 23:45
  3. hva ville dere valgt av disse?
    By pepsi22 in forum TV-apparater
    Svar: 6
    Siste melding: 01-08-2008, 01:17
  4. Hvilken ville dere valgt?
    By DypBassen in forum Digitale projektorer
    Svar: 5
    Siste melding: 01-01-2007, 21:32
  5. Hvilke av disse ville dere valgt?