Høyttalere til dedikert hjemmekino, Jamo D500 eller B&W 600 serien?
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23

Høyttalere til dedikert hjemmekino, Jamo D500 eller B&W 600 serien?

Heisann!
    Er i ferd med å lage til et dedikert hjemmekinorom, og må i den sammenheng komplettere høyttaler oppsettet. Har valgt et stort lerrett så jeg må begrense meg til max "store" bokhyllehøytalere forrant for å ikke skygge over lerrettet
    Har skaffet meg en Klipsch -r112sw Subwoofer for å ta seg av bassen. Har noen B&W DM601 S1 som kan brukes som bakhøyttalere, en B&W LCR6 S2 som brukes som senter, og lurer på å kjøpe et sett med B&W 685 S2 for å komplettere oppsettet forran.

Et annet alternativ er et oppsett med Jamo D500 høyttalere som kompletteres med Klipsch r112sq Sub'en jeg har.
    Eller er det andre gode (og rimelige) alternativ? forslag mottas med takk

Noen som har noen formening om hva som vil gi meg best lyd her?

Hjemmekinoen er på ca 17m2 (5m*3,4m). og har en Pioneer Elite SC55 receiver som skal drive høyttalerne (USA import)

BW ville jeg brukt selv om de er mer strømkrevende. Har ikke noe vondt å si om Jamo, men jeg liker Dali og System Audio mer av danske høyttalere....

Sent fra min HUAWEI SCL-L21 via Tapatalk

Takk for tilbakemelding, men tror du et matchende sett av Jamo høytalere ikke vil gi like god lyd og trykk/dynamikk som et sett av odde B&W høytalere av varierende alder?

Er selv veldig fornøyd med de B&W høytalerne jeg har, men er usikker på om sammensetningen av B&W høytalerne vil funke like bra som JAMO settet (som forøvrig er tilpasset hjemmekino)
    Sist endret av seight; 01-01-2017 kl 21:43

Sitat Opprinnelig postet av seight Vis post
    Takk for tilbakemelding, men tror du et matchende sett av Jamo høytalere ikke vil gi like god lyd og trykk/dynamikk som et sett av odde B&W høytalere av varierende alder?

Er selv veldig fornøyd med de B&W høytalerne jeg har, men er usikker på om sammensetningen av B&W høytalerne vil funke like bra som JAMO settet (som forøvrig er tilpasset hjemmekino)
    Det at noe er laget "for surround" lyder ofte negativt for meg, unntak kan være Klipsch og XTZ, men jeg mener nå at man bør ha et oppsett som klarer film likesågodt som musikk.

Jeg vedder på at BW er mer futt enn de Jamo, jeg er ikke imponert bla av kassestørrelse etc... Dessuten tror jeg det er enklere for deg å skaffe BW også, prismessig?

Ok.
    Såvidt jeg kan se så er vel kassestørrelsen (volumet) på de aktuelle(DM685,DM601) b&w høytalerne nesten identiske med Jamo'ene.
    Grunnen til at jeg vurderer D500 er tester som denne http://www.lydogbilde.no/test/hoytta...-d-500-5-1-thx hvor Jamo'ene får strålende omtale. Og jeg spør fordi jeg synes det er vanskelig å sammenligne "løse" høytalere med et oppsett som Jamo'ene.

En av begrensingene mine, er høyden på høyttalerne, Jeg har valgt et stort lerrett som dekker hele nesten hele bredden på rommet, og høyttalerne må da passe under lerrettet.
    Når takhøyden er 250cm og lerret ca 180cm så har jeg da 70 cm til høyttalere, og jeg ønsker ikke å trykke lerretet helt oppi taket, så i praksis er det kanskje 35-50cm høyde tilgjengelig til høyttalerne .

Forøvrig har jeg oppgradert sub oppsettet mitt nå, og skal kjøre 2* XTZ 12.17 så bassen skal det ikke stå på

Sitat Opprinnelig postet av Danke Vis post
    Det at noe er laget "for surround" lyder ofte negativt for meg, unntak kan være Klipsch og XTZ, men jeg mener nå at man bør ha et oppsett som klarer film likesågodt som musikk.

Jeg vedder på at BW er mer futt enn de Jamo, jeg er ikke imponert bla av kassestørrelse etc... Dessuten tror jeg det er enklere for deg å skaffe BW også, prismessig?

Vi kikket på bla jamo 500 og de bygger jo mer i flate enn i dybden. Endte med et brukt sett 685 og ble overasket over dybden. 20cm i bredden er ikke mye, 35 i høyden burde også gå fint, men 30 i dybden krever litt plass på stereobenken
    Vi har også fylt veggen med bilde så høyttalere må under lerretet. Vår benk er 50cm høy og med 685 sine 35 er vi oppe på 85cm til nederste bildekant, og jeg tror det går bra. Har bare fått grovtesta med grid fra pj da jeg venter på en ny Hdmi.
    Vi er ihvertfall veldig fornøyd med 685 både til musikk og film. Jeg savner litt trykk i midten men det er nok bare meg og vil bli addressert
    Jeg har aldri hatt b&w før så for meg var klarhet i lyden det som ga det mest positivt inntrykket. Og kontrollen på film. Disse blir nok med videre.

Ok.
    Såvidt jeg kan se så er vel kassestørrelsen (volumet) på de aktuelle(DM685,DM601) b&w høytalerne nesten identiske med Jamo'ene.
    Grunnen til at jeg vurderer D500 er tester som denne http://www.lydogbilde.no/test/hoytta...-d-500-5-1-thx hvor Jamo'ene får strålende omtale. Og jeg spør fordi jeg synes det er vanskelig å sammenligne "løse" høytalere med et oppsett som Jamo'ene.

En av begrensingene mine, er høyden på høyttalerne, Jeg har valgt et stort lerrett som dekker hele nesten hele bredden på rommet, og høyttalerne må da passe under lerrettet.
    Når takhøyden er 250cm og lerret ca 180cm så har jeg da 70 cm til høyttalere, og jeg ønsker ikke å trykke lerretet helt oppi taket, så i praksis er det kanskje 35-50cm høyde tilgjengelig til høyttalerne .

Forøvrig har jeg oppgradert sub oppsettet mitt nå, og skal kjøre 2* XTZ 12.17 så bassen skal det ikke stå på
    Det kan sef være mulig du blir fornøyd med Jamo, men jeg mener de BW er bedre høytalere enn de Jamo.

Så får du la lommeboka avgjøre dette..

Hva gjorde at du valgte DM685 framfor D500, lyttesammenligning? pris?
    Kjører du DM685 på alle høytalerne? (5 eller 7), eller bruker du andre høytalere sammen med dem

Hva har du tenkt å gjøre for å få mer "trykk i midten" som du savner?

Sitat Opprinnelig postet av kane7 Vis post
    Vi kikket på bla jamo 500 og de bygger jo mer i flate enn i dybden. Endte med et brukt sett 685 og ble overasket over dybden. 20cm i bredden er ikke mye, 35 i høyden burde også gå fint, men 30 i dybden krever litt plass på stereobenken
    Vi har også fylt veggen med bilde så høyttalere må under lerretet. Vår benk er 50cm høy og med 685 sine 35 er vi oppe på 85cm til nederste bildekant, og jeg tror det går bra. Har bare fått grovtesta med grid fra pj da jeg venter på en ny Hdmi.
    Vi er ihvertfall veldig fornøyd med 685 både til musikk og film. Jeg savner litt trykk i midten men det er nok bare meg og vil bli addressert
    Jeg har aldri hatt b&w før så for meg var klarhet i lyden det som ga det mest positivt inntrykket. Og kontrollen på film. Disse blir nok med videre.
    Sist endret av seight; 01-09-2017 kl 13:08

Det som tiltalere meg med Jamo'ene dem er at det er et matchene sett, og at de er greie å henge på veggen, og har fått god omtale.
    Har faktisk ikke fått hørt på dem selv, bare D600'ene som Avshop har i det ene demo rommet sitt, som er noe større og "tøffere" i lyden.

Ulempen med DM685/DM601 løsningen er at det blir ikke helt matchende høyttalere med LCR6 i senter DM685 høyre og venstre og DM601 bak.
    Eller vil det bli nærme nok.
    Alternativet er å kjøpe 5 DM685, men da begynner det å nærme seg prisen på et brukt sett.

Evt. skulle jeg sett på noen helt andre høyttalere som
    Dali Opticon LCR, XTZ 95.22? andre?

Det kan sef være mulig du blir fornøyd med Jamo, men jeg mener de BW er bedre høytalere enn de Jamo.

Så får du la lommeboka avgjøre dette..
    Sist endret av seight; 01-09-2017 kl 13:08

Det eneste positive jeg ser i Jamo (i denne settingen) er at de er lettere å drive, men det betyr ikke for den del at det blir bedre lyd.

Jeg ville heller tittet etter Klipsch hjemmekino da i såfall..

Jeg tror nok du blir fornøyd med JAMO men at BW er mye, mye bedre og passer både til musikk og film.. Når du sier du har BW fra før, så skjønner jeg ikke helt saken, mener du eller tror at Jamo er bedre enn BW?

Jeg tror i utgangspkt (vet ikke) at et matchene Jamo sett (som har fått god test omtale) kunne låte bedre i en hjemmekino setting enn odde B&W høyttalere.
    Derfor spør jeg her i utgangspunktet. Det jeg er usikker på er om jeg får like god punch og bredt lydbilde med B&W som med Jamo (jeg håndterer bass uavhengig av disse høytalerne med subbene)? Du tror så er tilfelle?

Ut fra de tilbakemeldingene jeg får her så ser det ut som jeg bør ta en ny titt på B&W høyttalerne iallefall, spørsmål da er om det er vits å gå for DM685 S2 fram for S1 versjonen evt. den DM601/DM602. Burde jeg prøve å få 5/7 like B&W høyttalere?

Det eneste positive jeg ser i Jamo (i denne settingen) er at de er lettere å drive, men det betyr ikke for den del at det blir bedre lyd.

Jeg ville heller tittet etter Klipsch hjemmekino da i såfall..

Jeg tror nok du blir fornøyd med JAMO men at BW er mye, mye bedre og passer både til musikk og film.. Når du sier du har BW fra før, så skjønner jeg ikke helt saken, mener du eller tror at Jamo er bedre enn BW?

Hva gjorde at du valgte DM685 framfor D500, lyttesammenligning? pris?
    Kjører du DM685 på alle høytalerne? (5 eller 7), eller bruker du andre høytalere sammen med dem

Hva har du tenkt å gjøre for å få mer "trykk i midten" som du savner?
    Tilfeldigheter. Jeg hørte jamo 500 når de kom og syntes de spilte bra og derfor var de med i haugen når vi skulle ha nye høyttalere. Når det dukket opp et sett med 5 stk. 685 til en tusenlapp for stykket og ei venninne skulle forbi til jul og kunne plukke dem opp klinka vi til på dem og angrer ikke litt engang.

Vi har som sagt 5 av dem i et 5.1.2 system med 4 Kef 2001 i taket som atmos. Sub er svs pc12nsd.
    Det at det mangler trykk i midbassen tror jeg har mer med hva jeg er vant til enn hva 685 klarer å levere. Alt er der men det må spilles rimelig høyt for at alt skal være like fremtredende, deriblant midbass. Når det spilles så høyt at punchet sitter er fortsatt lyden uanstrengt, men jeg synes det blir for høyt. Så det jeg egentlig sier er at jeg vil ha mer punch på lavere lydnivå.

Jeg har 4 Dynabel Db12 som har vært brukt som rumperistere i sofaen som nå blir byttet ut. Disse tenker jeg å bygge inn i hver sin 30L tett kasse og la de spille fra der de deles mot subben til rundt 200Hz. Kommer til å bruke Rx-v 3900 som power til frontene og de fire kassene.

Som sagt er dette første gangen jeg har befatning med b&w så om lcr6 og 601 er en 100% match vet jeg ikke. Hadde det ikke vært fem like i settet vårt hadde jeg kikket på den 600 serie senteren med 2 basser (husker ikke nummeret... 62 elns?) Leste litt om den og den er identisk med 685 bortsett fra det ekstra basselementet som er delt oppover på 350Hz, nettopp for å hjelpe til i bunn, tilogmed midbass.
    Sist endret av kane7; 01-09-2017 kl 13:58

Jeg tror i utgangspkt (vet ikke) at et matchene Jamo sett (som har fått god test omtale) kunne låte bedre i en hjemmekino setting enn odde B&W høyttalere.
    Derfor spør jeg her i utgangspunktet. Det jeg er usikker på er om jeg får like god punch og bredt lydbilde med B&W som med Jamo (jeg håndterer bass uavhengig av disse høytalerne med subbene)? Du tror så er tilfelle?

Ut fra de tilbakemeldingene jeg får her så ser det ut som jeg bør ta en ny titt på B&W høyttalerne iallefall, spørsmål da er om det er vits å gå for DM685 S2 fram for S1 versjonen evt. den DM601/DM602. Burde jeg prøve å få 5/7 like B&W høyttalere?

Du trenger ikke nye BW høytalere bruk de du har, jeg ville aldri solgt bw høytalere. Da ville jeg kjøpt heller Jamo utenom og gjemt bort BW... Jeg har solt for mange gode høytalere som kunne gjort seg bra på gutterom i framtiden... (håpefulle barn)...

Er elendig på å selge gamle ting, så det er ikke noe problem
    Dersom jeg skal kjøre B&W , så må jeg supplere med front høyre og venstre, og da er spørsmålet hvor nye høyttalere jeg skal gå for. Kjøpe eldre billige Dm601/602 for å få bedre match på oppsettet , eller nyere DM685 s1/s2 for å få bedre lyd , men kanskje dårligere match.

Du trenger ikke nye BW høytalere bruk de du har, jeg ville aldri solgt bw høytalere. Da ville jeg kjøpt heller Jamo utenom og gjemt bort BW... Jeg har solt for mange gode høytalere som kunne gjort seg bra på gutterom i framtiden... (håpefulle barn)...

Er elendig på å selge gamle ting, så det er ikke noe problem
    Dersom jeg skal kjøre B&W , så må jeg supplere med front høyre og venstre, og da er spørsmålet hvor nye høyttalere jeg skal gå for. Kjøpe eldre billige Dm601/602 for å få bedre match på oppsettet , eller nyere DM685 s1/s2 for å få bedre lyd , men kanskje dårligere match.
    Du får ikk dårlig match bw med bw. De har like lydfilosofi. Selvom de blir bedre og bedre så har de samme klang...
    Sist endret av Danke; 01-10-2017 kl 15:20

Høres fornuftig ut det, får bare gå i tenke boksen og bli enig med meg selv
    Du får ikk dårlig match bw med bw. De har like lydfilosofi. Selvom de blir bedre og bedre så har de samme klang...

Jamo er bra det, bare det at BW er mye bedre...

De frontene du lurer på å kjøpe er feks best i test i lydogbilde hvert år omtrent, dvs modell etter modell...

Selvom Jamo hjemmekino er bra så er lydkvalitet og utførelse av BW top notch, mens Jamo er akseptabelt, men jeg er bekymret for kassestørrelsen til Jamo....

Jeg ser iallefall etter noen brukte dm685 s1 evt. s2 ,da det blir billigere enn Jamo brukt

Men om Jamo ikke er så bra som BW ( i dette prisleiet) synes jeg det er vanskelig å si, uten å kunne sammenligne dem "side by side"

Kassestørrelsen(volumet) på de aktuelle høyttalerne er tilnærmet identiske, bare at Jamo ikke er spesielt dyp, da den er designet for å være grei å henge opp på veggen.
    Om det gjør det umulig å produsere like god lyd med, har jeg ikke kunnskap til å uttale meg om

Jeg ser iallefall etter noen brukte dm685 s1 evt. s2 ,da det blir billigere enn Jamo brukt

Men om Jamo ikke er så bra som BW ( i dette prisleiet) synes jeg det er vanskelig å si, uten å kunne sammenligne dem "side by side"

Kassestørrelsen(volumet) på de aktuelle høyttalerne er tilnærmet identiske, bare at Jamo ikke er spesielt dyp, da den er designet for å være grei å henge opp på veggen.
    Om det gjør det umulig å produsere like god lyd med, har jeg ikke kunnskap til å uttale meg om
    Det er dybden iforhold til alle elementene jeg mener. Dessuten ser ikke kabinettet tykt og solid ut.
    BW har solide kabinetter. Jamo ser plasitic fantastisk ut. Bare førsteinntrykket mitt...

Jeg kan ikke si annet enn at jeg er veldig fornøyd med våre 685 S1. De låter bra med Rx-v 781 sine 95 watt men med 2x140w fra Rx-v 3900 på hver høyttaler ble det veldig mye bedre. Kjører nå med 95w på diskantene og 140w på bassene og det låter stort og mektig. Har delt på 60Hz mot svs pc12nsd så høyttalerne står for mesteparten av bassen.
    Plassering har selvfølgelig mye å si, lyden er milevis fra hverandre i sweetspot i midtsetet i sofaen og "min" plass som er plassen rett til høyre. Men jeg har lært å sette pris på surround også til musikk, spesielt livemusikk får et løft i feks neo6.
    Men det er langt i fra det du spurte om, jeg tror ikke du vil gå feil med et sett 685 når du allerede har 601 fra før.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 0
    Siste melding: 12-23-2011, 06:13
  2. Klipsch KL/KS-525 vs. Jamo D500
    By BTB in forum Høyttalere
    Svar: 9
    Siste melding: 03-01-2011, 10:48
  3. Svar: 0
    Siste melding: 10-20-2010, 18:32
  4. Nye høyttalere til dedikert hjemmekino
    By mrmattis in forum Høyttalere