Dali Lektor vs Opticon
Viser resultater 1 til 8 av 8

Dali Lektor vs Opticon

Jeg har idag et 5.1 oppsett med Dali Lektor 6, 2, LCR og sub og vurderer å bytte det ut i fordel for Dali Opticon 6, 1 og vokal (har ikke vurdert hvilken sub ennå).
    Jeg har tenkt å dra å høre på Opticon 6, men mine tanker rundt dette er at mens Opticon nok er markant mer oppløste i toppen og spiller generelt en del mer presist, så er Lektor en bedre allrounder med mer morrofaktor som passer bedre til tyngre musikksjangere som rock og metal?
    Det er alltid morro med noe nytt, men kanskje jeg skal slå det ifra meg. Det låter forsåvidt ganske så bra med det oppsettet jeg har.
    Jeg har forøvrig en Yamaha RX-A2010 receiver.

Opticon er nok en del bedre enn Lektor ja, på alt, bedre allrounder og. Men er du fornøyd nå og klarer å temme oppgraderingslysten er vel det best Noe som vil være billigere og mye bedre enne det du har nå er å oppgradere til brukte Mentor. Har sett Mentor 6 nedi 6 lapper....Veldig bra allrounder
    Dali Rubicon 8, Epicon Vokal, Ikon onwall mk2 | SVS PC-2000, SB-13 Ultra | Marantz SR7011 | Primare A32 | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

blir ikke morrofaktor før du har minimum 1 stk 8" basselement i en fronthøyttaler. det du vil oppnå med og gå over til opticon 6 er mer detaljer og et annet lydbilde, men med samme morrofaktor som lektor 6. har selv eid høyttalere med 6.5" element og det er lite morrofaktor med mindre du har en god subwoofer til og ta det meste av bassen.

Er bedre elementer og kabinett i Opticon, så vil bli mer "morofaktor" i de. 6.5 toms kan gnelle bra de og altså, med nok effekt og i bra kabinett.
    Dali Rubicon 8, Epicon Vokal, Ikon onwall mk2 | SVS PC-2000, SB-13 Ultra | Marantz SR7011 | Primare A32 | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Nå har jeg vært å hørt på Dali Opticon 6 på Hifi klubben i Ski. Det var ikke akkurat optimalt da dem ikke har et demo rom lenger etter dem flyttet til nabo bygget og lyden går ut i butikken istedet for å treffe en bakvegg. Jeg merket likevel at bassen var mer punchy og strammere enn mine Lektor høyttalere og diskanten var en del mer oppløst. Men jeg syns også diskanten var en smule "over the top" og ble litt for avslørende for noen gamle rockelåter jeg hørte på. Jeg tenker diskanten kan bli slitsomt i lengden i min lille leilighet.
    Det å ha bassrefleks porter på baksiden av høyttalerne er vel heller ikke optimalt i min leilighet? Jeg tenker at bassen hadde blitt en god del mer fremtredende fra høyre høyttaler (se vedlegg)?
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Klikk på bildet for å se en større utgave

Navn:		leilighet.jpg
Visninger:	30
Størrelse:	1.01 MB
ID:		123092  

Takk for tipset og svarene generelt i tråden. Jeg har bestemt meg for å beholde Lektor'ene en stund til. Med Yamaha receiveren jeg har (som har litt muskler) så låter det tross alt egentlig ganske bra og engasjerende syns jeg.
    Jeg får heller nyte musikk, lyden i filmer og generelt det som er bra med høyttalerne mine fremfor å være kritisk til det som kunne ha vært bedre. Men det kan være lettere sagt enn gjort til tider.

Jeg tok en brå sjangs på noen brukte Dali Opticon 6 som jeg fikk til 9000kr. Det var helt noe annet å høre på dem i min egen stue enn hos Hi-Fi Klubben i Ski. Diskanten er ikke skarpt eller slitsomt i min stue, elektronikk og ører, bare herlig oppløst. Bassen er også en del mer presis enn mine gamle Lektor 6. Syns det er vanskelig å beskrive lyd, men det er mer hurtighet og smell i trommeslagene med bedre separering. Kjører bi-amping slik at jeg får bedre utnyttelse av reveiveren min.
    Jeg er kjempe fornøyd, sitter med et stort smil om munnen når jeg hører på musikk nå. Trommeslagene i begynnelsen på låta "I'm coming out" av Diana Ross låter magisk nå.

Nå venter jeg bare på at jeg kan få tak i Opticon 1 og Opticon Vokal til en bra pris.
    Sist endret av MistaPi; 03-07-2017 kl 16:48

Lignende tråder

1. Dali Concept 8 Vs Dali Lektor
    By ntd12tannoy in forum Høyttalere
    Svar: 15
    Siste melding: 03-09-2012, 17:44
  2. Dali Lektor?
    By Kimbo in forum Høyttalere
    Svar: 1
    Siste melding: 06-20-2010, 00:37
  3. Sub til Dali Lektor 8 ?
    By krizz95 in forum Høyttalere
    Svar: 6
    Siste melding: 06-15-2010, 00:41
  4. Dali Lektor 1 vs Dali Concept 2
    By vincleif in forum Høyttalere
    Svar: 2
    Siste melding: 12-27-2009, 11:17
  5. Dali Concept 8 vs Dali Lektor 8 - Noen med erfaring?
    By Tronna_83 in forum Høyttalere
    Svar: 1
    Siste melding: 12-22-2009, 01:52

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •