Heos 7 vs Sonos Play:5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Heos 7 vs Sonos Play:5

Fikk en overraskende Heos 7 i gave for en uke siden, men allikevel var det et eller annet som ikke stemte. Den skulle vise seg å være utrolig kjip å plassere, rent bassmessig. Vi har et veldig upraktisk stue/kjøkken, og den har havnet et sted hvor den egentlig ikke burde stå.
    Anyway, den spiller bra, men avhengig av hvor jeg setter meg, hvor blir det av bassen? Lyden ellers, diskant og mellomtone er veldig fyldig, den spiller rett og slett fordømt bra på lavt volum. Den har den egenskapen at den klarer å varme musikken på en slik måte at den fyller rommet samtidig som det ikke blir påtrengende når man skal ta seg en cowboystrekk. Men desverre faller det fort igjennom, det nedre registeret blir tamt og hult nå jeg flytter meg, og derfor ble det et "prøvekjøp" av Sonos også for direkte sammenligning, side om side.

Etter noen dager med prøving, oppsett av app, beta versjoner av firmware, for å få Spotify Connect opp å gå, bare for å finne ut at Apple ikke er fullt ut kompatibel med 7.0 beta så da utgikk Trueplay testing med fruens iPhone. Prøver å sette tilbake til gammel firmware, men dette lot seg altså ikke gjøre, til alt overmot så ville plutselig ikke Apple enhetene jeg har ikke la seg oppdatere, og spotify connect ville heller ikke virke. Så virket plutselig hele Sonos ustabilt og lett og levere, men pussig nok så var den ferdige utgaven av 7.0 firmwaren klar igår til både android og iphone. Spotify connect og trueplay var på plass.
    Så var det lyden, Sonos gjør mye riktig, nyansert, balansert og spiller bra, håndterer nedre registre veldig bra. Trueplay gjorde seg, det ble litt mer basskontroll og klarer å tilpasse seg til akkurat den plassen den står på.

Men, i diskant og mellomtone syns jeg den faller tilbake i forhold til Heos. Den krever mer guffe for å fylle opp rommet, men synes ikke lyden blir like rik og fyldig som Heos. Det blir ikke det samme, uansett hvor mange testlåter i diverse sjangre jeg går igjennom. Mye detaljer oppover i registre blir borte, som i Hans Zimmer "Like a dog chasing cars" fra batman, der er det et paukespill i bakgrunnen som drukner en del på Sonos og blir borte nesten, noe Heos klarer å formidle veldig bra.

Så var det denne bassen da som jeg er så glad i, det skal ikke være boomy eller høy partyfaktor, det skal være akkurat passe og nyansert slik at man får helheten i musikken. Sonos klarer, i allefall bedre en Heos ved flere lytteposisjoner, å være med på notene og bringe frem fylden i musikken der det skal være. Heos klarer nesten samme jobben hvis jeg sitter på et bestemt sted og det er oppe i hjørnet i spisestuesofaen og da er jeg ikke i sweetspot men et sted ute på siden, men samtidig sitter jeg i et hjørne. Det blir ikke riktig og bassen kan i noen tilfeller virke litt uekte og anstrengt, nesten så jeg kan kalle det kasselyd. I mine ører så høres Heosen for all del bra ute i denne posisjonen, men noen ganger blir det bare litt sært.

Det jeg sliter med er at jeg klarer ikke å bestemme meg, skal jeg velge Heos som jeg føler spiller best på lavt volum og generelt sett tilfører mest lyd over hele registeret. Eller skal jeg ta Sonos som spiller bra, balansert og mye bedre på de nedre registrene? Samtidig som at jeg liker det diskre og litt tidløse designet til Sonos kontra Heos sin karpeform? Helt ærlig så klarer jeg ikke å bestemme meg, og tenker kanskje 2 stk høyttalere vil gi meg det jeg mangler?

Har ikke tatt i hensyn appstyring eller bruk, Sonos sin er knallenkel å ha med å gjøre og tilbyr mer, Heosen trenger kabel for førstegangs installasjon. Men begge appene gjør en glimrende jobb. Heos har i tillegg Blåtann, Hi-Res støtte. Sonos har sin strømforsyning innebygd kontra Heos sin klump-på-kabel, noe som er en stor fordel. For min del går det meste i Spotify Connect, noe som i utgangspunktet talte imot Sonos, men fra og med igår er også dette allment eie hos Sonos også.

Andre som har erfaringer å dele som kan hjelpe meg på vei?

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,801
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vel, det høres ut som om du egentlig trenger noe bedre enn en alt i ett-høyttaler. Det er alltid kompromisser på slike produkter, og Heos 7 / Play 5 er blant de beste på markedet, så du finner neppe noe bedre.

Det høres ut som om du burde prøve en Heos Amp og et par høyttalere i stedet, ja. For eksempel Dali Zensor 3? Da bør du ha godt basspotensiale. Men Zensor 1 gjør også en mye bedre jobb enn de to alt i ett-høyttalerne.

Lignende tråder

1. Sonos play 5 (stereo) vs Geneva L/XL. Andre alternativer?
    By veggiz in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 1
    Siste melding: 12-22-2015, 17:14
  2. Svar: 1
    Siste melding: 12-03-2015, 01:39
  3. Svar: 2
    Siste melding: 04-25-2015, 19:34
  4. Sonos-spørsmål: Alternativer til Play:5
    By trondlk in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 3
    Siste melding: 01-29-2013, 11:50
  5. Sonos ZonePlayer S5 100% lik Play:5?