Sub til hjemmekino, mest musikk.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub til hjemmekino, mest musikk.

Oppsett er front B&W 686 eldre B&W senter . Dynabel selvbygg bakhøyttaller Yamaha 5kanals reciver RX-V 367
    I en liten dum stue, hvor tv /front er på langside, som er lenger enn sofa side. (favoritt plass blir i senter av både front og bak høyttalere)

7år gammel selv bygd sub tok kvelden, og etter inspeksjon, så er ikke bare forsterker til sub defekt, men selve element på siste vers også. Gidder ikke bytte ut deler igjen på denne gamle sub.

Testa derfor en SVS PB-1000 subwoofer 10"

Men ble bare tull, passet overhode ikke, alt for brutal og ender med buldring. Sikkert plassering og stue som gjør dette. men har ikke mulighet til å endre noe av dette. Dempet volum og delinger etter beste emne, men effekt måtte så langt vekk, att den var bortkasta. Plugging av port hjalp en del, men fortsatt passet ikke. Jeg vet de fleste her satser på SVS som best til alt, så beklager, min stue og plassering mulighet så går ikke det. (ps. har prøvd fasevending også)

Jeg trur årsaken er at der jeg må ha sub, så forsterkes de lave frekvensene som SVS er brutal på, og da blir det galt.

Har nå bestilt meg en heller sub svak sak, som har en heller flat kurve i forhold til SVS den hevdes 25hz og opp, men trur 30hz er mer riktig.

Altså Proson rumble 10. Planlegger å bruke test tid, og event sende den inn igjen etter ca 3-4 dager. Jeg har vert frekk nok til å gjøre slikt ved netthandel tidligere og det med hell. (cdon.no godtar meg fortsatt som kunde, selv om jeg har gjort slikt 2 ganger før hos dem)
    Sist endret av Toffy; 11-12-2016 kl 13:32 Begrunnelse: Noe gikk galt første gang, etter klipp / lim forsøk

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ W12.17. Den har mulighet til og tunes forskjellig.

Den har også noen småsøsken i 10" og 8" størrelse i samme serie om 12" er for stor.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon Vis post
    XTZ W12.17. Den har mulighet til og tunes forskjellig.

Den har også noen småsøsken i 10" og 8" størrelse i samme serie om 12" er for stor.

Jeg trur du har rett, at dette trolig er en bedre sub, enn den SVS jeg har testet.
    Men den er mer basstung, hard I dype frekvenser, og punsh sterk.

Så, vil ikke det da bli mye det samme som med SVS I min dumme stue?
    Altså plugging av porter, for å dempe den mest mulig, skru ned volum og finne rett fase. (fase er vel problem jeg ikke kommer vekk fra)

Leser også etter google søk, at det er noe brukt salg på disse, og grunnen ser ut for nedskalering. Altså dette er kanskje for voldsomt også...
    Leser også at forskjellen mellom 8" og 10" er Ganske stor I forhold til mellom 10" og 12".

Den 12" selvbygde jeg hadde, var helt uten dette buldring problemet, men mye bra dybde og spillte musikk godt. Noe jeg vet SVS egentlig gjør også.. Men ikke hos meg.
    Den jeg bygde, var ikke en portakasse, men med 4 X 4" trykkventiler.

Har sett på sub med lukkakasser også, men der steiler jeg av prisene (Soungarden anbefalte meg : System Audio SE 200 10" til 10 000,-. men for meg blir det galakap dyrt)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver noen tegninger/bilde av stue. slik att dere ser den dumme stuen.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Sub til hjemmekino, mest musikk.-stue-privat-2-jpg   Sub til hjemmekino, mest musikk.-stue-privat-1-jpg  

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Åsane utenfor Bergen
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du flytte vitrineskap inn i høyre hjørne?
    SA Mantra 60 - Arendal Sound 1723 Center - Canton GLE 416 - Arendal sound 1723 Subwoofer 1- Yamaha RX-A3010 - Primare A30.7 - Apple TV - PS4 - Panasonic DMP-BDT500

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ahilmen Vis post
    Kan du flytte vitrineskap inn i høyre hjørne?
    Nei, jeg har glemt å tegne inn ett skap der. I det høyre hjørnet, er det et ekstra klesskap grunn manglende plass til klær I soverommene. og I tilegg er det ett smalt vitrineskap der også.
    Ellers blir det helt likt som tegningene (vel, bommet noe på farver og slikt)

Så, sub har kun 1 mulig plass. (obs. tegningen viser en Marshal kasse der sub kan stå)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Åsane utenfor Bergen
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, til venstre for sofa bak stolen er heller ikke mulig da?
    SA Mantra 60 - Arendal Sound 1723 Center - Canton GLE 416 - Arendal sound 1723 Subwoofer 1- Yamaha RX-A3010 - Primare A30.7 - Apple TV - PS4 - Panasonic DMP-BDT500

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, til venstre for sofa bak stolen er heller ikke mulig da?
    Jo, er jo det. dette er og så prøvd. Men fruen tilta helt da. Og SVS sub hadde samme problem,vel ikke fult så ille.
    Og jeg syns jeg tydelig da kunne plassere all bass bak, ikke framme sammen med front høytalera slik jeg liker (P.S. deler ved 80Hz. må det med de små B&W)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Åsane utenfor Bergen
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke enkelt dette her nei, men om du snuser på subwoofer i 10K klassen bør du vurdere Arendal Sound 1723 Subwoofer 1
    Denne får du i hvit/svart matt/høyglans til 8000 for matt 8500 for høyglans tilsendt fraktfritt mener jeg også det er.
    Det beste er at det er 60 dagers returrett om du ikke er fornøyd mot at du bekoster frakt.
    Får god omtale i media, og av brukere inkludert meg selv.
    Jeg hadde 2 stk. SVS SB12 NSD, og 1 stk. A1 spiller høyere, dypere, og med bedre definert bass her hos meg.
    Jeg er kjempefornøyd.
    Tror det større elementet på 13,8 tommer kan ha en positiv effekt i litt vanskelige rom også.
    Sjekk nettsiden til L-Sound:
    Arendal Sound 1723 Subwoofer 1 - lsound.no

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke enkelt dette her nei, men om du snuser på subwoofer i 10K klassen bør du vurdere Arendal Sound 1723 Subwoofer 1
    Denne får du i hvit/svart matt/høyglans til 8000 for matt 8500 for høyglans tilsendt fraktfritt mener jeg også det er.
    Det beste er at det er 60 dagers returrett om du ikke er fornøyd mot at du bekoster frakt.
    Får god omtale i media, og av brukere inkludert meg selv.
    Jeg hadde 2 stk. SVS SB12 NSD, og 1 stk. A1 spiller høyere, dypere, og med bedre definert bass her hos meg.
    Jeg er kjempefornøyd.
    Tror det større elementet på 13,8 tommer kan ha en positiv effekt i litt vanskelige rom også.
    Sjekk nettsiden til L-Sound:
    Arendal Sound 1723 Subwoofer 1 - lsound.no

Nei... Jeg sa jo det blir galskap pris
    Min tanke var brukt SVS 10" som nevnt. men testing så blei det ikke riktig, av en grunn blei det buldring og ikke så god bass lyd, men veldig dypt og masse trykk. Nesten uansett hva vi gjorde.
    Hos eieren av SVS'en så var det andre boller. Skulle ikke tru det var samme sub. (men det var det, og eieren som kjenner den godt blei med for å hjelpe med instilling osv)

Nå får jeg vel Proson 10" den 15/11. den er ny, men samme pris som den brukte SVS. Vet den ikke spiller så mye bass, og ikke så bra ellers heller. Men hos meg, så kanskje bedre grunn de problemene jeg fikk med SVS.

Vi snakker en prisklasse på 2 200,- Så da blir alt snakk egentlig brukt event da denne Proson.

Får jeg ikke til dette, så må jeg bare ha meg nytt av samme merke det element jeg har I gamle suben, og ny sub. forsterker.

Den Arndal Sound, er nok meget bra. Men du sier den spiller høyere og dypere en 2 stk SVS 12... Da kan det tenkes at I min stue, så vil den heller forsterke problemet.

Jeg trur jeg må droppe tanken om en dypbass sub (slik som vi alle ønsker)
    Sist endret av Toffy; 11-13-2016 kl 13:12

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    173
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var Proson Rumble 10 i hus. Fått så vidt stilt inn ganske ok. Og spilt 1 time.
    Og ingen feedback i bassen eller slike problemer. Det betyr jo at den er slappere en SVS
    Men hos meg så blir det en fordel.

Får likevel følelsen av god dyp bass og fungerende trøkk. Mulig stuene klang gjør det slik, og det var hva som ga trøbbel med SVS Beistet.

Må nok teste mer i flere dager framover.

Lignende tråder

1. Mest mulig musikk, på minst mulig plass? Komprimerings hjelp
    By AndersT2 in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 9
    Siste melding: 08-02-2012, 16:30
  2. Hjemmekino som og er bra til musikk
    By dbh in forum Høyttalere
    Svar: 5
    Siste melding: 07-31-2009, 20:44
  3. Svar: 15
    Siste melding: 02-28-2008, 22:21
  4. Hva legger du mest vekt på ved kjøp av musikk?
    By Marantz in forum CD/SACD og DVD-Audio
    Svar: 15
    Siste melding: 09-26-2006, 00:50
  5. Hvilken musikk er mest populær/ hvilken musikk hører dere på?
    By Stereofreak-MODEL 2330B in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 37
    Siste melding: 02-24-2006, 00:29

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •