Subwoofer til 40kvm rom. Bruke to små eller en stor?
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21

Smile Subwoofer til 40kvm rom. Bruke to små eller en stor?

Hei.

Jeg lurer på hva som vil være beste løsning for best lydresultat ang bass. Jeg har ikke behov for veldig høy bass men vil høre den bedere ved
    "vanelig" lyd nivå. Har i dag en Argon 840 subwoofer til mitt anlegg .som står i et 40 kvm areale som går over 3 sammen hengende "rom" uten dører i mellom. Dette gjør at jeg ikke har funnet noen plass hvor jeg hører subben bra fra flere sitte plasser på stua. Receiveren jeg bruker har 2 subwoofer utganger så jeg lurer på om jeg skal kjøpen en sub til av den jeg har. Det vil være den rimeligste løsningen og bra for kontoen . Eller skal jeg bytte ut den suben jeg har til en som er større og kraftigere?? Hva mener folket?

Dette kommer jo litt an på resten av anlegget også vil jeg si - hva har du ellers?
    Det er alltid ønskelig med flere suber for å få en jevnere bassrespons i hele rommet , men denne suben er jo litt liten for et såpass stort areale vil jeg tro.

Det har jo også en del å si hvilke muligheter du har mtp. plassering vil jeg si. Har man en god posisjon i rommet der en sub fungerer bra , så kan det jo heller lønne seg med en stor/god fremfor flere mindre/dårligere.
    ELEKTRONIKK : Marantz AV7704 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , SonyUBP-X8000 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV 4K.

En stor nå og en til når kontoen tillater det.

Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Dette kommer jo litt an på resten av anlegget også vil jeg si - hva har du ellers?
    Det er alltid ønskelig med flere suber for å få en jevnere bassrespons i hele rommet , men denne suben er jo litt liten for et såpass stort areale vil jeg tro.

Det har jo også en del å si hvilke muligheter du har mtp. plassering vil jeg si. Har man en god posisjon i rommet der en sub fungerer bra , så kan det jo heller lønne seg med en stor/god fremfor flere mindre/dårligere.
    Har Dali Ikon 6 som fronter,Dali Ikon 6MK2 vokal, Dali Fazon Micro bak og som Dolby atmos front high.
    Har satt suben til høyere for frontrekka nå. Har hatt den på venstre side av fronrekka og bak sofaen til høyre.
    Det er de 3 plassene som det er mulig å plassere en sub.
    Sist endret av Glennern; 11-06-2016 kl 21:57

Sitat Opprinnelig postet av Glennern Vis post
    Har Dali Ikon 6 som fronter,Dali Ikon 6MK2 vokal, Dali Fazon Micro bak og som Dolby atmos front high.
    Har satt suben til høyere for frontrekka nå. Har hatt den på venstre side av fronrekka og bak sofaen til høyre.
    Det er de 3 plassene som det er mulig å plassere en sub.
    Synes du i det hele tatt at suben har noe å tilføre disse frontene da ?
    Hvis ikke , så hjelper det ikke så veldig å kjøpe en til.... Du bør nok vurdere en større da i så fall
    ELEKTRONIKK : Marantz AV7704 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , SonyUBP-X8000 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV 4K.

Synes du i det hele tatt at suben har noe å tilføre disse frontene da ?
    Hvis ikke , så hjelper det ikke så veldig å kjøpe en til.... Du bør nok vurdere en større da i så fall
    Suben blir ikke brukt når jeg spiller musikk for det er det ikke behov for da bassen i Ikonene er ikke noe å klage på.
    Men når det kommer til film så er det jo eget sub lydspor som trengs å følge opp? eller er det ikke så viktig når Ikonene kan spille en del bass?

Suben blir ikke brukt når jeg spiller musikk for det er det ikke behov for da bassen i Ikonene er ikke noe å klage på.
    Men når det kommer til film så er det jo eget sub lydspor som trengs å følge opp? eller er det ikke så viktig når Ikonene kan spille en del bass?
    Jo det er riktig det - sub er viktigst til film. Og da har ikke en 8 tommer så mye å fare med dessverre.
    Men har man en el flere gode suber , så kan dem som regel tilføre noe bra også på musikk.

Hvor mange tommer burde suben være hvis jeg skal ha en sub i utgangs punktet i allefall

Hvor mange tommer burde suben være hvis jeg skal ha en sub i utgangs punktet i allefall
    Nå er det jo ikke bare antall tommer det står på , men de fleste bruke jo gjerne fra 12 tommere og oppover.

Nå er det jo ikke bare antall tommer det står på , men de fleste bruke jo gjerne fra 12 tommere og oppover.
    ok, da har jeg noe å gå etter

Lsound har en del SVS i Outlet siden de skal slutte med SVS.

Outlet - lsound.no

Ellers så er det som regel noen brukte SVS på finn. SVS rocker kåken både på musikk og film.

Vet at ikon har god bass, men jeg ble selv meget fornøyd når jeg kjøpte inn ikon sin sub. Jeg brukte en god del timer på plassering og instilling på gamle rommet før - og fikk et meget bra resultat. Det jeg savnet fra ikon 7 var dyp bassen, det var flere låter jeg viste gikk dypt - som frontene ikke klarte og spille.
    Jeg lytter mye til hip-hop og der er jo bass veldig mye brukt. Jeg fikk en helt ny opplevelse med ikon sub. Og siden jeg brukte mye tid på plassering og instillinger klarte jeg og og få resultatet jeg ønsket - kun tillføyelse i det nedre frekvensområdet. (40hz og ned) I spesifikasjonene står det at den ikke går dypere enn 26hz (om jeg husker rett), men hvertfall på gamle-rommet er jeg ganske sikker på at den gikk dypere enn dette.(Dette er da ren magefølelse basert på "erfaring")
    Denne er også billig om du ser på brukt markedet. Jeg kjøpte min for 2500,-
    I et såppass stort rom (og generelt) er 2 alltid bedre enn 1, men det er bedre og starte med 1 stor kontra 2 små.
    Jeg syns ikon suben fungerer overraskende godt på musikk. "Alle" subber takler film, men mange har problem med musikk.t
    Musikk Ække Viktig !

Sitat Opprinnelig postet av Gurba Vis post
    Lsound har en del SVS i Outlet siden de skal slutte med SVS.

Outlet - lsound.no

Ellers så er det som regel noen brukte SVS på finn. SVS rocker kåken både på musikk og film.
    For noen priser det er på de svsene

Jeg får nok følge med på Finn en periode å se hva som dukker opp.

Det er nok lurt ja. Og skal det smake litt , så må det koste litt også

God kveld folkens.

Er soundfire sds 8 en bra subwoofer? Ser at denne skal ha to 8" elementer så derfor jeg lurer på om den er et alternativ til 12 " som jeg egentelig ser etter.
    Sist endret av Glennern; 11-18-2016 kl 23:38

God kveld folkens.

Er soundfire sds 8 en bra subwoofer? Ser at denne skal ha to 8" elementer så derfor jeg lurer på om den er et alternativ til 12 " som jeg egentelig ser etter.
    Det andre elementet her er passivt og da fungerer et sånt element litt mer som en portet sub, men skal da også beholde noe av karakteristikken med lukket kasse.

Men selv om elementet hadde verdt aktivt så vil en 8" spille annerledes enn en større.

http://www.centerpointaudio.com/passiveradiators.aspx
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Ok da ser jeg videre etter 12 "

Ok da ser jeg videre etter 12 "
    Greit nok nå er jeg en av de litt gærne, men har selv to 12" på mitt knapt <12m2 rom :P

Så du burde vel strengt tatt hatt 8x12"...?

Kanskje noe utenfor budsjette men 4 sånne burde funke.

http://www.surround.no/hoyttaler/sub...page-category1
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Hehe fire av de ja, da er du glad i bass.

Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Greit nok nå er jeg en av de litt gærne, men har selv to 12" på mitt knapt <12m2 rom :P

Så du burde vel strengt tatt hatt 8x12"...?

Kanskje noe utenfor budsjette men 4 sånne burde funke.

http://www.surround.no/hoyttaler/sub...page-category1

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 5
    Siste melding: 12-07-2010, 00:17
  2. Hvor mye penger skal jeg bruke på en stor TV?
    By demoniac in forum Produkt -og prisjakt Video
    Svar: 34
    Siste melding: 07-13-2010, 14:45
  3. Hvor mye penger skal jeg bruke på en stor TV?
    By demoniac in forum TV-apparater
    Svar: 7
    Siste melding: 05-11-2010, 14:30
  4. Subwoofer SVS?) til STOR stue?
    By eehgil in forum Høyttalere
    Svar: 13
    Siste melding: 01-20-2009, 13:00
  5. Prosjektor til max 5k i stue mellom 25-40kvm
    By pahf in forum Digitale projektorer
    Svar: 1
    Siste melding: 10-16-2005, 23:01

Stikkord for denne tråden