Plassering av senterhøyttaler?
Viser resultater 1 til 17 av 17

Plassering av senterhøyttaler?

Hei!

Dette spørsmålet er sikkert tatt opp tidligere, men jeg klarte ikke å finne en tråd om det.

Hvor plasserer jeg senterhøyttaler hvis jeg skal ha lerret? Vil ikke lerretet stenge for lyden hvis jeg plasserer den bak?
    Hvis jeg plasserer den under lerretet, er jeg redd det vil bli for lavt (med tanke på retning mot lytteren)! Dessuten er det vel en fordel å ha selve anlegget der, slik at det går an å styre det med fjernkontroll?

Jeg har ikke så mye erfaring, så jeg er takknemlig for tanker rundt dette!

Du kan bruke et lydtransparent lerret der du kan plassere høyttalere bak lerret.

Eller så kan du ha senterhøyt. under lerret og vinkle den litt opp for å treffe lytter bedre. Har sett noen har plassert senter over lerret også men det har jeg ikke prøvd selv.

Litt mer detaljer:

Dersom du skal har høyttaleren bak lerret, så trenger du ett lerret som slipper gjennom lyd. Det kalles for et lydtransparent lerret (AT - acoustically transparent på engelsk). Ett slikt lerret kan være ett vevd stoff eller en vinyl duk med hull i. Førstnevnte er det beste alternativet. Sistnevnte er det som brukes på kino. Noen AT lerret krever litt lenger avstand for at hullene ikke skal være synlige, men dette er gjerne ikke noe problem på vevde duker. Det mest populære i Norge er nok AVshop sin v5 eller v6 duk. Seymour AV er ett godt alternativ fra US. Andre finnes også. Felles er at denne løsningen er dyrere enn ett vanlig lerret. Med ett vanlig lerret er du nødt til å ha center over eller under lerret og vinkle mot sitteposisjon. Dette er den vanligste løsningen i norske hjemmekinoer. Hjernen er flink til å plassere lyden på lerretet, selv om den ikke kommer derfra rent fysisk. Samtidig tror jeg de fleste er enige i at man får ett bedre lydmessig resultat med center bak lerret i korrekt høyde. Personlig mener jeg at AT er veien å gå da dette er mye mer "kino". Dem som prioriterer absolutt best bildekvalitet mener at en solid duk er veien å gå. Det samme med dem som har ett såpass begrenset budsjett at AT ikke er aktuelt.

Takk for tilbakemeldinger!

Jeg må tenke litt over om jeg skal ha AT-lerret eller ikke... Hvis det er dyrt, så kan det hende jeg velger å plassere senterhøyttaleren under, slik du Hansen foreslår.

Når du sier AVshop sine duker, er det de som heter Dreamscreen? Finnes det motoriserte versjoner? Kan du sende link?

Tror ikke de har motoriserte duker ned AT lerret.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det stemmer AVshop sine lerret heter Dreamscreen. De har ikke en motorisert utgave av sin AT duk. Kun rammespent. Budsjett alternativet er Seymour AV fra USA. De har motoriserte utgaver til en noenlunde fornuftig pris. Kvaliteten skal være bra.

Seymour AV | Center Stage screens

Tror du må kontakte dem for pris. De sender til Norge. Du må nok regne 10-15K kanskje pluss frakt og moms. Vet ikke helt hva de koster, men de er i hvert fall mye rimeligere enn mange av konkurrentene.

Du MÅ ikke ha senterhøyttaler. Du kan prøve uten og se om du liker det. Jeg har for tiden ikke hengt opp mine igjen etter at de måtte ned i forbindelse med at TV var på verksted. Fungerer fint uten også.

OK. Hva med plassering av anlegget? Vil det kunne styres med fjernkontroll hvis det plasseres bak et lerret (som ikke er AT)?

Sitat Opprinnelig postet av lydentusiast Vis post
    OK. Hva med plassering av anlegget? Vil det kunne styres med fjernkontroll hvis det plasseres bak et lerret (som ikke er AT)?
    Hei.

for styring av gjemte komponenter kan du bruke Logitech sine fjernkontroller. Jeg har 2 stk. 1 Ultimate og en touch. Begge med hub. De koster litt men fungerer kjempe bra.

Så vanlige fjernkontroller vil ikke fungere gjennom et lerret?

Sitat Opprinnelig postet av lydentusiast Vis post
    Så vanlige fjernkontroller vil ikke fungere gjennom et lerret?
    Det kan jo være at ir-strålene reflekterer via vegg etc og treffer sensoren. Kan og være de går igjennom lydtransparent lerret. Nå har ikke jeg testet men vil tro at det ikke vil fungere.

Det vil nok variere fra produkt til produkt. Du bør ta utgangspunkt i at IR signaler ikke går gjennom lerret. Mulig på AT, usannsynlig på vinyl duk.

En del AVR og AVP har IR-forlengere.

Koster nada for en IR extender på clas eller ebay. Så legger du det nye "øye" ett annet sted å sikter på den i steden. Funkerer strålende.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Åsane utenfor Bergen
    Poster
    166
    Om du har høyde høyttalere framme kan du vel kjøre med dialog lift for å plassere stemmer midt på bilde om jeg ikke tar feil.
    Vet ikke hvor bra dette funker, men kanskje noen som har erfaring med dette her?
    Da trenger du jo ikke lydtransparent lerret.
    Correct me if i am wrong.��
    SA Mantra 60 - Arendal Sound 1723 Center - Canton GLE 416 - Arendal sound 1723 Subwoofer 1- Yamaha RX-A3010 - Primare A30.7 - Apple TV - PS4 - Panasonic DMP-BDT500

Takk for tipset, sirant! Det skal jeg jammen prøve!

Sitat Opprinnelig postet av Bedda Vis post
    Det kan jo være at ir-strålene reflekterer via vegg etc og treffer sensoren. Kan og være de går igjennom lydtransparent lerret. Nå har ikke jeg testet men vil tro at det ikke vil fungere.
    Lerret reflekterer IR veldig godt, bedre enn de fleste hvite vegger i min erfaring.
    Så og ha rack etc bak er neppe et problem.

Sitat Opprinnelig postet av LL Vis post
    Det vil nok variere fra produkt til produkt. Du bør ta utgangspunkt i at IR signaler ikke går gjennom lerret. Mulig på AT, usannsynlig på vinyl duk.
    Ja, går nok neppe gjennom lerret av noe type.
    I min erfaring er det selve fjernkontrollen det varierer med. Det skimpes fort på enkelte enheter hvor fjern kontrollen ikke er spessielt kraftig eller sprer seg noe særlig.

Hadde f.eks en bd spiller hvor fjernkontrollen knapt fungerte fra dag 1 med mindre man var veldig presis.
    Men når jeg fikk tak på en harmony var den plutselig veldig responsiv, vel i forhold til før.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Lignende tråder

1. Plassering sv senterhøyttaler
    By susannek in forum Høyttalere
    Svar: 5
    Siste melding: 11-04-2013, 18:05
  2. Senterhøyttaler til XTZ 99.36
    By derrick1 in forum Høyttalere
    Svar: 6
    Siste melding: 09-10-2011, 00:22
  3. Svar: 2
    Siste melding: 11-26-2006, 23:28