Vil disse høyttalerne (Focal Aria 926) fungere i min stue?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2014
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vil disse høyttalerne (Focal Aria 926) fungere i min stue?

Hei

Jeg vurderer å kjøpe et par gulvhøyttalere til å ha i stua. Jeg har lest en del om Focal Aria 926 og har prøvd dem i en butikk. De har gjort det veldig bra i tester og jeg fikk et godt inntrykk av dem. Jeg er imidlertid litt i tvil om hvor godt de vil høres ut i min stue (det er ikke mulig å låne dem hjem for å prøve).

Jeg har kombinert stue og kjøkken som er formet som en l. Stuedelen (den ene streken på l'en) er 13,5 kvadratmeter, og hele rommet er 26,5 kvadratmeter. Det er ved den ene kortveggen i stua det passer å ha høyttalerne. Kortveggen er litt under tre meter.

Jeg lurte på om noen har en mening om hvor godt disse høyttalerne vil gjøre seg i min stue. Jeg tenker særlig på hvordan det vil påvirke lydkvaliteten at de vil stå noe nært bakveggen og sideveggene. Det passer dårlig å ha dem lenger ute på gulvet enn ca 50 cm fra bakveggen og 35 cm fra sideveggen.

Jeg har lest om høyttalerne, f.eks. i denne anmeldelsen og kommentarene under Focal Aria 926 | Hi-Fi+ , at de bør stå et stykke ut på gulvet for å unngå forstyrrelse i bassen ("bass bloom"), og at den ene bassporten vender nedover mot gulvet.

Tror folk at jeg vil få verdi for pengene hvis jeg kjøper disse høyttalerne til min stue? Eller vil det ikke være et godt kjøp å betale nesten 20 000 for dem når stua mi er som den er?

Hilsen Anders
    Sist endret av AndersA; 03-19-2016 kl 22:50

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2014
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha lest litt mer om Focal Aria 926 er jeg blitt mer skeptisk til om de vil fungere greit i min stue. Jeg vurderer PSB Imagine X2T eller Tannoy Revolution XT6F som alternativer. Har noen erfaringer med hvordan disse fungerer i et lytterom omtrent som mitt?

Når det gjelder musikksmak, hører jeg mye på metal og hip hop, men også flere andre sjangere. Det hadde derfor vært fint med høyttalere som gjør seg godt med litt hardere musikk, samtidig som de har gode allround-egenskaper og fin lyd. Hvordan tror dere henholdsvis PSB'en og Tannoyen vil oppfylle disse preferansene?

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke helt grunnen til at de ikke skulle fungert i dine stue. Om du har akustiske utfordringer med rommet vil dette gjelde alle høyttalere Klart noen høyttalere oppleves skarpere enn andre, og krever mindre demping på den måten. Vet ikke hvordan det er med disse , men.
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Lignende tråder

1. Ny høyttaler serie fra Focal, Aria
    By ChrisHesby in forum Høyttalere
    Svar: 2
    Siste melding: 09-25-2013, 10:15
  2. Kino i L-formet kjellerstue
    By ynroenn in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 6
    Siste melding: 10-09-2012, 16:08
  3. 5.1 anlegg til ca 30 kvm stort L-formet rom
    By ChristianSol in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 0