XTZ 10.17 eller XTZ 12.17 til hjemmekino?

Sponsorer:
Takk Takk:  2
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

XTZ 10.17 eller XTZ 12.17 til hjemmekino?

Hei Folkens!

Jeg har i dag to 12" subwoofere (trykkammer, selvbygg, 300W RMS plateforsterker i hver) i min hjemmekino som er ca 17,5m2 stort. Rommet er nesten kvadratisk, har ca 3 meter takhøyde (som skrår ned til to av ytterveggene) og er ikke veldig dempet (har bla to vinduer og en verandadør). Har vært uheldig/uforsiktig å ødelagt elementet i den ene kassen under en basstest (ref. tidligere post her inne) og vurderer nå sterkt å bytte ut begge kassene i to nye subber fra XTZ (.17 serien) i stedet for å "mekke" på de gamle.

Spørsmålet som jeg ikke klarer å bli klok på er om det vil holde med 2 x XTZ 10.17 (som ligger på tilbud på surround.no) eller om jeg må opp på 2 x XTZ 12.17. Har lest en del tester av disse subbene og ser at de får meget bra reviews der ute (ref. prisklasse) og det er jo genialt at man kan kjøre portet eller trykkammer etter hva som passer best.

XTZ 10.17: SUB 10.17
    XTZ 12.17: SUB 12.17

Vil jeg få nok trykk med 2 x 10" subbene fra XTZ i rommet mitt eller om jeg må opp på 2 x 12" for å "fylle rommet" med nok punch? Budsjettmessig er det absolutt 2 x 10.17 som er mest aktuelt. Jeg er ingen ekspert på området men vil 10"-erne også gi mer "kontant" bass trøkk/smell enn 12"-erne under de heftigste filmeffektene (mulig jeg tenker feil)? 12"-erne jeg har i dag gir veldig bra "rumlebass", men savner litt smell når det drar seg til på det heftigste. Har besøkt andre kinoer som kjører 10"-er subber hvor bassen oppleves med mer "smell" enn jeg har i mine 12"-ere. Litt vrient å forklare, men håper det var sånn passe fortåelig

Hva tror dere? Vil dere anbefale 2x XTZ 10.17 eller 2x XTZ 12.17?

Kinorommet består forøvrig av 7.2 oppsett og brukes stort sett til film, fotball titting og Playstation (+ litt musikk). Front, center, wide og bak er Dali Ikon 6 MK2 serien og receiver er Onkyo TX-NR717B.

Veldig takknemmelig for alle betrakninger og tilbakemeldinger i denne sammenheng

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du tydeligvis kan bygge ville jeg uten tvil gjort det igjen Til prisen av 2 xtz får du bygget gode subber:-)
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

3. Takk Snorraldo takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av grandiS Vis post
    Siden du tydeligvis kan bygge ville jeg uten tvil gjort det igjen Til prisen av 2 xtz får du bygget gode subber:-)
    Hei,

Takk for tilbakemeldingen.
    Kassene jeg har i dag er selvbygg/DIY, men det er ikke jeg som har bygget de selv
    Beklager upresis formulering der

Men, 2x XTZ 10.17 eller 2x XTZ 12.17?
    Hmm...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes ikke noen av de har særlig imponerende kurve. Hvis du allerede vurderer å bruke 13.000kr på sub så kjøp heller en SVS PB/PC-2000, legg av resten av pengene og spar opp til en til. Eller om pengene er tilgjengelig så kjøp to med en gang.

SVS PC-2000 Sort Ask | lsound.no

Eller om du er fast bestemt på XTZ så kjøp de største.
    Sist endret av Gurba; 03-01-2016 kl 14:04

6. Takk Snorraldo takket for denne posten

Lignende tråder

1. Råeste Hjemmekino eller ?
    By Shallow_ in forum Generell video
    Svar: 35
    Siste melding: 11-01-2008, 01:33
  2. for og effektforsterker eller hjemmekino?
    By ]DUB[ in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 8
    Siste melding: 01-10-2007, 20:53
  3. HIFI eller Hjemmekino
    By cerwin vega V-10F in forum Høyttalere
    Svar: 12
    Siste melding: 12-10-2006, 23:46
  4. Ny hjemmekino, KEF eller Canton??
    By daimbag in forum Høyttalere
    Svar: 3
    Siste melding: 11-13-2005, 00:57
  5. Lyd & Bilde eller Dvd & hjemmekino?