Valg av Subwoofer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av Subwoofer

Hei

Har gått fra gulvstående til stativhøytalere og vil da supplere med en subwoofer.
    Stuen min er ca 50m2. Ht er JBL Studio L830.

I kjellerstuen har jeg en liten kino på ca 30m2. Der har jeg i dag en Velodyne CHT-12Q

De som jeg vurderer er SVS SB/PB-1000 eller XTZ-Sub 10.17. Budsjettet er på 5000 og det får jeg jo SVS for med frakt. XTZ er litt opp i pris. Er usikker på om det er med/uten frakt.

LSound anbefaler meg SB-2000 pga romstørrelsen. Men 1000 serien vil fungere bra også.

Alternativt tenkte jeg å bruke Velodynen i stuen og SVS i kino. Da blir det i såfall PB-1000.

Er det noen av dere som kan gi meg noen tips om hva som blir beste løsning. EVt har erfaring med CHT-12Q i rom på størrelse med stuen min.

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg er litt kravstor men tenker at alle nevnte subber er for små,også den i kjellerstuen.

Så da er jeg fristet til å spørre om du er fornøyd med Velodyne i kjelleren,og om du kan prøve den oppe også.
    Så kan du jo fortelle hva du føler selv.

Da er det lettere å komme med ett råd

Newcomer tOOmyH sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En søt liten stuesub som duger til 50kvm er en: Definitive Technology Supercube Reference
    Makan til futt i en så liten stuevennlig kasse skal man lete lenge etter samtidlig så spiller subben fint med musikk og en film på snurr.
    Hadde selv 2stk men det ble for meget, gadd ikke å lime ned all pynten til kjærringa så måtte kvitte meg med en
    Har sett de på finn til 5høvdinger brukt om du tåler et brukt produkt.

Litt info om Supercube R:
    SuperCube Reference | Definitive Technology®
    Det sies at de går ned til 11hz men en slik sak alene dør fort ut etter 18hz, men hva skal man forvente av en knøttliten lukket kasse =)
    Pioneer SC-LX 78 - Nad C275BEE - Dali Ikon 7 mkII - Dali Ikon 2 mkII - Dali Vokal mkII - 2xDT SuperCube Reference - S-ue65uh7505

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Supercube til 5 lapper er jo ett godt alternativ.Disse ble vel solgt for under 8000 mot slutten.Rundt 14000 føre de gikk ut?

Newcomer tOOmyH sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja nesten rett :P
    De lå ut til 8990,- på slutten når de skulle ut fra lageret, før den tid lå de på rundt 15høvdinger uten tilbud.
    Men det er absolutt verdt å tenke på om brukt er et alternativ. =)
    Sist endret av tOOmyH; 02-22-2016 kl 15:33
    Pioneer SC-LX 78 - Nad C275BEE - Dali Ikon 7 mkII - Dali Ikon 2 mkII - Dali Vokal mkII - 2xDT SuperCube Reference - S-ue65uh7505

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

Brukt er absolutt et alternativ.
    Jeg sjekker Finn.no daglig. Problemet er at jeg bor på Vestlandet og det meste av gøy utstyr er til salg i resten av landet. Jeg er ikke så gira i å kjøpe usett. Det er en i Sandnes som har 2 SB12-NSD til salgs. Han er da mest interessert i å bytte. Altså i utgangspunktet ikke salg. Jeg har iallefall meldt min interesse for de.

Nå finnes det jo en del merker som jeg ikke har tenkt på. Som f.eks nevnte Definitive Technology. Andre forslag tas og i mot.

Anlegget i stuen bli primært brukt til musikk for min del. Utover det blir det litt film men sjelden med høyt volum da ungene sover rett over. Uansett er det jo derfor jeg har kinoen nede

Jeg skal teste med Velodynen og se hvordan det blir. Den har iallefall fungert utmerket nede.

Active
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koblet opp Velodynen i stuen i går. Satte den i lytteposisjon og spilte av 50Hz sinustone mens jeg sjekket med Radioshack hvor den ga mest trykk. Plasserte den der og brukte Hellnoobs guide for å konfigurere den. (Ikke lett med kone og unger i hus)(utrolig hvor utålmodig koner kan være) Jeg har ikke brukt autokalibreringen i Velodynen.

Jeg er litt usikker på hva jeg kan forvente men trodde det skulle være mer trykk. Har delt den på 100HZ igjennom Yamaha receiver. Prøvde fra 80Hz og oppover uten at jeg merket noe særlig forskjell. Frontene er satt som small. Setter jeg dem som Large så blir sub'en nesten fraværende. Dette er på musikk. Prøvde scenen fra første Transformers der Iron-Hide tar salto og skyter i bakken. Da merkes den godt, men kunne selvsagt vært mer. Har den del og gå på ang volume.

Er jo linje inn/utgang på denne. Hadde det vært en ide å kjøre vanlig stero signal inn på sub og så ut til effektforsterker som driver frontene?

Skal prøve med litt andre plasseringer i løpet av uken.

Lignende tråder

1. Ny subwoofer, to valg...
    By team_slegga in forum Høyttalere
    Svar: 6
    Siste melding: 01-25-2012, 22:03
  2. valg av subwoofer
    By TageMathiassen in forum Høyttalere
    Svar: 13
    Siste melding: 03-31-2010, 10:16
  3. Valg av SVS Subwoofer
    By thomas900 in forum Høyttalere
    Svar: 13