Frontrekke, hjemmekino?

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  3
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer monqo_B sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Frontrekke, hjemmekino?

Heisann

Jeg har per i dag denne frontrekken i min lille hjemmekino (ca 14 kvm):
    Klipsch R-82 og (den meget beskjedne) Klipsch Reference RC-62 II
    Frontrekke, hjemmekino?-klipsch-rf82-mk1_1-jpgFrontrekke, hjemmekino?-web_image_klipsch_rc-62_ii_senter_sort_stk_2_stk-107425923-jpeg

Jeg holder for tiden på med planlegging av en "litt" større hjemmekino på omtrent 45-50 kvm.
    Det jeg lurer på er om det kunne vært en god eller dårlig idé å gå for 2 stk Klipsch R-82 per kanal i frontrekken, både venstre, senter og høyre? Altså totalt sett 6 stk bak lerretet.

Innspill mottas med takk

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det hadde vært en veldig god ide , så vil jeg tro det hadde vært enda mer utbredt
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

3. Takk monqo_B takket for denne posten
    Liker monqo_B har likt denne posten
    Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,294
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ingen god ide, frontene vil mest sannsynlig kansellere hverandre, spesiellt i diskantområde. Opplevde dette når jeg hadde 2 stk RF82 som center.

Spar heller litt og oppgrader til RF83 ( dukker opp på brukten en sjelden gang ) evt RF7 hvis det er Klipsch du vil ha!
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

5. Takk monqo_B takket for denne posten
    Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som det blir sagt her, så er det ikke en god ide å ha to høyttalere ved siden av hverandre per kanal. Da får du såkalt kamfilter effekt med "kansellering" og "lobing" når samme lyden kommer fra to ulike kilder ved siden av hverandre. på 14 kvadratmeter burde RF82 være plenty. Ønsker du mer kraft, så bør du heller supplere med flere subwoofere og plassere disse på best mulig måte. Front/senter bør deles ved ca. 80 Hz.

Vil du bruke flere høyttalere i front, kan du eventuelt sette dem opp som sidehøyttalere (står da ca. 60 grader i forhold til lytteposisjon). Dette krever en receiver/prosessor som støtter dette. DTS NeoX, AudesseyDSX og eventuelt Atmos (funker bare på Atmos lysspor og ikke på DSU).

7. Takk monqo_B takket for denne posten
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL Vis post
    Som det blir sagt her, så er det ikke en god ide å ha to høyttalere ved siden av hverandre per kanal. Da får du såkalt kamfilter effekt med "kansellering" og "lobing" når samme lyden kommer fra to ulike kilder ved siden av hverandre. på 14 kvadratmeter burde RF82 være plenty. Ønsker du mer kraft, så bør du heller supplere med flere subwoofere og plassere disse på best mulig måte. Front/senter bør deles ved ca. 80 Hz.

Vil du bruke flere høyttalere i front, kan du eventuelt sette dem opp som sidehøyttalere (står da ca. 60 grader i forhold til lytteposisjon). Dette krever en receiver/prosessor som støtter dette. DTS NeoX, AudesseyDSX og eventuelt Atmos (funker bare på Atmos lysspor og ikke på DSU).
    Takk for gode innspill!

Ja, RF82 holder veldig fint til nåværende rom på 14 kvm. Men som nevnt så planlegger jeg dedikert kjeller under plenen på ca 45-50 kvm

Utkast jeg har laget i Google Sketchup:
    Frontrekke, hjemmekino?-underground-02-jpg
    Frontrekke, hjemmekino?-underground-03-jpg

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan bli ett imponerende rom. Generelt er mine tanker at folk kanskje er litt kjapt ute med å velge høyttalere (og annet utstyr) i sine kinoprosjekter. Da vil dette styre løsningen i for stor grad. Det bør gjøres omvendt. Dersom du skal begynne helt fra begynnelsen slik som i dette prosjektet ville jeg planlagt rommet først. Det vil sette kriteriene for hva slags utstyr du bør inn med. Utstyret er bare ett verktøy for å oppnå det vi ønsker. Velger du f.eks. forholdsvis store gulvstående høyttalere av denne typen med bassport i bakkant vil det nødvendigvis oppta ett stort areal i front. Er dette noe du ønsker? Disse vil også stå forholdsvis høyt. Klipsch are liten spredning på horndiskanten, enda mindre vertikalt enn horisontalt. Sitte posisjon bør være på samme akse vertikalt. Her har du tre nivå. Vil alle få en tilfredsstillende opplevelse eller er en annen høyttaler bedre? Volumet/størrelsen på rommet kan også styre hva en bør velge i forhold til hvor høyt man ønsker å kunne spille... Det er denne typen spørsmål som bør diktere utstyret, ikke omvendt.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL Vis post
    Det kan bli ett imponerende rom. Generelt er mine tanker at folk kanskje er litt kjapt ute med å velge høyttalere (og annet utstyr) i sine kinoprosjekter. Da vil dette styre løsningen i for stor grad. Det bør gjøres omvendt. Dersom du skal begynne helt fra begynnelsen slik som i dette prosjektet ville jeg planlagt rommet først. Det vil sette kriteriene for hva slags utstyr du bør inn med. Utstyret er bare ett verktøy for å oppnå det vi ønsker. Velger du f.eks. forholdsvis store gulvstående høyttalere av denne typen med bassport i bakkant vil det nødvendigvis oppta ett stort areal i front. Er dette noe du ønsker? Disse vil også stå forholdsvis høyt. Klipsch are liten spredning på horndiskanten, enda mindre vertikalt enn horisontalt. Sitte posisjon bør være på samme akse vertikalt. Her har du tre nivå. Vil alle få en tilfredsstillende opplevelse eller er en annen høyttaler bedre? Volumet/størrelsen på rommet kan også styre hva en bør velge i forhold til hvor høyt man ønsker å kunne spille... Det er denne typen spørsmål som bør diktere utstyret, ikke omvendt.
    Takk for flotte innspill!

Nei, har ikke bestemt utstyret enda. Bare fant noen høyttalere i Sketchup som jeg satte inn. Og jeg har RF82 fra før som sagt, derfor har jeg bare "kastet" inn noe lignende i modellen min
    Sub-elementene har jeg faktisk laget selv i Sketchup, tok ganske lang tid, hehe. Men de er også bare et forslag
    Jeg har også vært inne på tanken med å ha subwoofere bak, og benytte rommet under stolene til basskasse.. Men har lest en god del om at subwoofer bak ikke er så lett å få til å låte bra.. Så da kom jeg opp med denne løsningen der alle er plassert fremme.

Jeg har ganske så god tid til planlegging, så jeg leker bare med Sketchup så lenge. Setter veldig stor pris på alle gode tilbakemeldinger her på forumet (og på avsforum.com)

Lignende tråder

1. Ny frontrekke :)
    By Ender in forum Høyttalere
    Svar: 14
    Siste melding: 11-26-2012, 16:34
  2. Ny frontrekke
    By linebacker in forum Høyttalere
    Svar: 0
    Siste melding: 10-14-2011, 03:39
  3. pnerbye's hjemmekino - Gammel frontrekke!!!
    By pnerbye in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 34
    Siste melding: 08-06-2010, 07:34
  4. Ny frontrekke
    By Dimm in forum Høyttalere
    Svar: 4
    Siste melding: 09-03-2008, 23:30
  5. Frontrekke til ca. 50K
    By AndRightlySo in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 33
    Siste melding: 07-06-2005, 23:45

Stikkord for denne tråden