Nye elementer til veldig spesielle Høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  7
Like Like:  7
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye elementer til veldig spesielle Høyttalere

Hei

Jeg er det man kan kalle relativt ny på denne fronten (og også på dette forumet)
    Jeg har nå kjøpt meg noen fantastisk nydelige høyttalere som jeg fant på finn med veldig høy WAF (se bilder)
    Det eneste som plager meg med de er at det er satt inn bil høyttalere i de, nå er ikke jeg en ekspert men har hørt at man helst ikke skal ha slike elementer i hjemmekinoen sin.

Så, mitt spørsmål er, finnes det noen elementer (ca 5" - 8"(rettet)) som ikke krever så mye luft, har fått med meg at luft er ganske viktig for å få god lyd men siden dette er mangelvare i disse høyttalerene er jeg ute etter noen som ikke krever så mye. trenger også en diskant som ikke er så veldig mye større en den som sitter i, ca 0,8" - 1".

Pris og hvor er ikke så viktig akkurat nå, det jeg er mest interessert i er om dette finnes. (og ellers om noen har noen kommentarer til høyttalerene så er jo det så klart hyggelig)

Høyttalerene er 180cm høye med støpt betongfot og veier ca 25kg

- Skrollan
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -l_366130935-jpg   -l_442380031-jpg   -l_171193281-jpg   -l_191442689-jpg  
    Sist endret av Skrollan; 11-25-2015 kl 10:31

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke lett å svare på det du spør om. Det er utrolig stor forskjell på 6" og 10" element, så mål mere nøyaktig hvor mange centimeter det gamle elementet har. Når du snakker om luft, så snakker man om hvor mange liter man har til kabinett/kasse. Her der det vikrig at du prøve å finne ut hvor mange liter det kan være tilgjengelig i kabinettet. Vis du får demontert det gamle elementet og evt. tatt et bilde inn i kabinettet så kan det gi en ide om hvor mye volum det kan ha.

3. Takk Skrollan takket for denne posten
    Liker Skrollan har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BEF har fine innspill her.
    I et slikt senario er det ikke enkelt og komme fram til en perfekt løsning uten å prøve og feile litt først. Les, ikke umulig altså.
    Det som er mest viktig og tenke på er at elementet passer ift hvor mange liter du har til rådighet.
    Du kan ikke bare dytte inn hva som helst og forvente at det blir bra (selvom elementet er det)
    Konstruksjonen er jo noe uvanlig - og konstruksjonen påvirker lyden. Så ja. Ikke enkelt, men morsomt prosjekt du begir deg ut på her !
    Jeg vil anta at det er et delefilter i høytaleren - kan jo være greit og sjekke hvor delefrekvensen ligger ift innkjøp av nye elementer også.

Hadde jeg vært i ditt ståsted tror jeg faktisk jeg hadde sett etter et fulltone element (som populært brukes i bil) og plugga igjen hullet til diskanten samt droppa delefilteret. Disse fulltone elementene kommer i mange forskjellige størrelser og er stort sett ikke så kravstore til kasse/konstruksjon.
    Stort sett rimelige også så koster ikke så mye og prøve forskjellige varianter om de første låter drit

5. Takk Skrollan takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen og tusen takk for svar

Målte når jeg kom hjem og så jeg var litt ivrig på størrelsen av elementene, de som står i nå er 5" og det er maks plass til 8" (skal rette dette i orginalposten). Jeg vet ikke men vil anta at det er et delefilter til bil i høyttalerene nå (ellers hadde vel diskanten spilt veldig rart?). Når du snakker om et fulltone element, klarer dette da hele lydspekteret? Det hadde absolutt vært å foretrekke å bli kvitt diskanten hvis det er mulig (synes de ser litt malplasserte ut). Sånn på stående fot så tror jeg hulrommet inni høyttalerene er skummet igjen så jeg kan godt skjære ut og få plass til noen få liter. Hva kan jeg regne med at et slikt fulltone element kan kreve av volum? har formen innvendig noe å si for lyden eller er det bare snakk om liter luft? Har dere noen gode ideer til hvordan jeg kan måle liter luft?, første jeg tenkte meg var å legge i en plastpose å bare fylle i vann å se hvor mye det var plass til

Igjen, tusen takk for alle svar :-)

- Skrollan

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De var da søte da. Akkurat som et svanehode

8. Takk Skrollan takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et fulltone element spiller "hele" lydspekteret ja, men kan ha sin naturlige begrensning i bunn. (Derav " ")
    F.eks i min bil har jeg et tangband fulltone element som er 4". Dette spiller fra 70hz og opp til 20khz.
    Meget god lyd.
    Kjører du stereo forsterker eller reciver ? Har du revicer har du ant. muligheten til og justere delefrekvens - som vil være
    en stor fordel ift fulltone element.
    Jeg må rette litt på meg selv ift kassekonstruksjon. Er det lukket kasse har utforming mindre betydning enn om det er åpen løsning (Korriger meg gjerne noen om jeg tar feil)
    Plastpose-løsningen for og finne ut antall liter er jo meget kurrant !
    Ta en titt her for forskjellige fulltone - elementer Driver - TB SPEAKER CO., LTD.

10. Takk Skrollan takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen og takk for svar :-)

Dette var meget opplysende tusen takk :-) jeg har en Surround reciver (?) som skal kjøre disse, er en ganske OK yamaha med masse funksjoner jeg nå skjønner jeg må sette meg inn i. Disse skal brukes som bakhøyttalere i surround system med B&O Beovox RL7000 som fronter (vet at mange ikke er så glade i disse men høy WAF)... Jeg titter litt rundt på siden du sendte meg, hvis dere har noen flere tips til hvordan jeg kan forbedre lyden i høyttalerene, evt. erfaringer med "rare" former på høyttalere, ris og ros osv så blir jeg glad :-D og tar gjerne i mot flere tips rundt steder jeg kan finne fulltone elementer.

Edit: Hvor kan man få kjøpt disse elementene?

- Skrollan
    Sist endret av Skrollan; 11-26-2015 kl 16:34

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Parts express selger mye TB. De har mange andre merker også !

13. Takk Skrollan takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen og takk for alle svar og hjelp så langt :-)

hadde noe slikt vært en idè eller er jeg helt på jordet?
    http://www.parts-express.com/tang-band-w6-2144-6-1-2-paper-cone-full-range-driver-8-ohm--264-959

Edit:
    og, er disse elementene bare "søppel" eller er de helt ok? (er ikke helt sikker på hvor mye penger jeg vil invistere i disse elementene før jeg er sikker på at dette fungerer)
    https://www.parts-express.com/grs-8f...-51fw--292-430
    Sist endret av Skrollan; 12-03-2015 kl 13:58

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aldri hørt om grs før. Tror nok prisen reflekteres i kvaliteten. Litt urovekkende at den ikke spiller over 16khz.
    8" blir vel uansett fort stort ?
    Den TB høytaleren du linker til ser jo bra ut spec messig.!

16. Takk Skrollan takket for denne posten
    Active
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir et langtidsprosjekt om du skal gå for den TB fulltonen:

In Stock
    - Order Soon - Only 1 Left In Stock
    More Due In March 1, 2016
    Men TB fulltoner har jeg kun gode erfaringer med. Selv bruker jeg Dayton sine i frontrekka til hjemmekinoen her, og meget godt fornøyd med de! Jeg har 8" (jaja, 220mm er vel nærmere 9" enn 8), men de samme fås i 180mm diameter (7" ca).

Dayton Audio PS180-8 6-1/2" Point Source Full-Range Neo Driver

Ganske dyr frakt fra parts-express, så ikke noe vits i å kjøpe elementer til $10-15 der om hele planen med det er å komme billig i fra det. Er vel alt fra 80-120 dollar i frakt på et sånt sett fra partsexpress til Norge. Så vinninga går opp i spinninga og vel så det.

Edit: Fikk ikke med meg at hulrommet i høyttalerene var skummet igjen før jeg leste igjennom alt igjen nå. Det er aldeles ikke noe vits i å kjøpe store/dyre elementer om de ikke har noe volum bak seg. Svært lite av elementer som funker bra i kasse på kun et par liter. Da må en iallfall ned endel på størrelse. Bass av noe særlig grad kan man neppe regne med uansett?
    Sist endret av Haakon O; 12-06-2015 kl 00:15

18. Takk Skrollan takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen og takk for alle svar.

Først, høyttalerene er skummet igjen i dag ja men ser for meg at jeg kan skjære ut en del for å få noe luft inn i de, har også (som nevnt over) funnet en ok måte å beregne hvor mye volum jeg kan få (tror jeg). har målt høyttalerene og de 220mm så 8" elementer ville passet utmerket.

Etter hva jeg kan se på de forskjellige elementene hos parts express så har de brukt noe de kaller BassBox 6 pro high fidelity suggestion (?) og der står det bla på elementet Haakon O linker til at den i lukket kasse kun trenger 0.11 kubikkfot, er dette alt den trenger for å fungere opptimalt i lukket kasse? etter hva jeg klarer å regne ut så tilsvarer dette 3,11 liter, og det er fullt overkommelig i høyttalerene, eller er det ettellerannet jeg ikke forstår her?

Er det forresten noe sted i nærheten (les Norge) hvor man kan få tak i elementer? så slipper jeg i første omgang å tenkte på dyr frakt, toll og avgifter?

og, er dette ett døfødt prosjekt? må da være mulig å finne elementer som spiller OK uten så mye luft (hvis det jeg skriver over ikke stemmer) hvordan fungerer feks. innwall høyttalere?

Igjen, tusen takk for alle svar, føler jeg blir klokere sekund for sekund :-)

- Skrollan

Lignende tråder

1. Elementer til B&O Høyttalere.
    By fabian in forum Høyttalere
    Svar: 7
    Siste melding: 11-16-2009, 13:17
  2. Veldig lettdrevne høyttalere i sort pianolakk? :)
    By PianoBlack in forum Høyttalere
    Svar: 21
    Siste melding: 09-22-2009, 10:18
  3. Nye DIY høyttalere - valg av elementer
    By Jens123 in forum DIY (Do-It-Yourself)
    Svar: 10
    Siste melding: 07-05-2009, 13:35
  4. Høyttalere til veldig lite rom
    By audunth in forum Høyttalere
    Svar: 7
    Siste melding: 01-25-2009, 17:21
  5. Veldig gode høyttalere, latterlig lav pris
    By Claus in forum Høyttalere
    Svar: 28
    Siste melding: 09-09-2006, 22:19

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg