En utfordring

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: En utfordring

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

En utfordring

Hei alle sammen,

yes, nå må jeg krype til korset og be om hjelp.

Jeg er på utkikk etter en gulvbstående høyttaler som spiller dypt! Det aller meste jeg har hørt på spiller fra 40hz og oppover, og dette gjør at mye av bunnen ofte blir borte i musikken. Jeg er veldig glad i bass, men det må spilles rent og med MYE punch.
    Min to siste par har vært Focal Chorus 836W og Audio Physic Classic 30, begge disse er nesten der men kommer allikevel til litt kort.

Jeg har en stor stue og fleksibel økonomi, allikevel ser jeg for meg å bruke maksimalt 40.000,- Brukt eller nytt spiller ingen trille.

Hvilke høyttalere finnes der ute som går under 30hz merket og som spiller rent, pent med mye punch?
    På forhånd takk for svar, og Cerwin Vega er ikke aktuelt, bare sånn for å ha nevnt det

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er sub uaktuelt? Høres ut som en enklere vei til målet ditt enn å jakte på gode gulvstående som både gjengir god dypbass og som du liker klangen på i øvrige frekvenser. Du får mye sub for 40k...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cv spiller jo ikke mye under 50hz uansett
    Selv subbene deres begynner vel og falle av under 40hz.

Triton er nok veldig interessante.
    Ikke at jeg vil foreslå de men jeg har målt mine mentor 6 med umik-1 fra minidsp til faktiskt ikke falle av før rundt 25hz, mye av dette er roomgain og bass avhenger mye av akustikken, sitter du i en 0 sone på disse frekvensene er det kun og forandre plassering av enten høyttalerene eller sitte posisjon som vil kunne hjelpe selv om du har en høyttaler som går til 10hz eller 30hz kanselleres disse frekvensene så er dem vekk.
    Med mindre du flytter på ting da.

Separate subwoofere er derfor høyst anbefalt siden disse kan plasseres utenom stereo triangelet og dermed utfylle bunn nivået på en helt annen måte.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dro en kjapp tur ut til Hifi huset ute på Nesbru og kom hjem igjen med Monitor Audio Silver 10... Er avhengig av å kunne lytte til høyttalere før kjøp og disse leverte så det sang etter. Endelig er det gøy å lytte til musikk igjen!

Har en sub fra Paradigm som heter millenium som jeg lar håndtere alt under 30 Hz... på ingen måte nødvendig med disse høyttalerene men gir igjen det lille ekstra i bunnen når det trengs. Spiller inn i øyeblikket og jeg håper mellomtonen åpner seg litt mer på sikt da dette er det punktet jeg foreløpig kan arrestere disse på. Ampen er en T+A Powerplant og dette virker å være en god match!

Takk for hjelp og bidrag folkens.

Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Cv spiller jo ikke mye under 50hz uansett
    Selv subbene deres begynner vel og falle av under 40hz.

Triton er nok veldig interessante.
    Ikke at jeg vil foreslå de men jeg har målt mine mentor 6 med umik-1 fra minidsp til faktiskt ikke falle av før rundt 25hz, mye av dette er roomgain og bass avhenger mye av akustikken, sitter du i en 0 sone på disse frekvensene er det kun og forandre plassering av enten høyttalerene eller sitte posisjon som vil kunne hjelpe selv om du har en høyttaler som går til 10hz eller 30hz kanselleres disse frekvensene så er dem vekk.
    Med mindre du flytter på ting da.

Separate subwoofere er derfor høyst anbefalt siden disse kan plasseres utenom stereo triangelet og dermed utfylle bunn nivået på en helt annen måte.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kanskje det var noe kapasitet du manglet? isolert sett går de ikke spesielt dypt. "The –3-dB point is at 46 Hz, and the –6-dB point is at 36 Hz"
    Monitor Audio Silver 10 Speaker System Test Bench | Sound & Vision

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av s0und Vis post
    Dro en kjapp tur ut til Hifi huset ute på Nesbru og kom hjem igjen med Monitor Audio Silver 10... Er avhengig av å kunne lytte til høyttalere før kjøp og disse leverte så det sang etter. Endelig er det gøy å lytte til musikk igjen!

Har en sub fra Paradigm som heter millenium som jeg lar håndtere alt under 30 Hz... på ingen måte nødvendig med disse høyttalerene men gir igjen det lille ekstra i bunnen når det trengs. Spiller inn i øyeblikket og jeg håper mellomtonen åpner seg litt mer på sikt da dette er det punktet jeg foreløpig kan arrestere disse på. Ampen er en T+A Powerplant og dette virker å være en god match!

Takk for hjelp og bidrag folkens.
    Monitor Audio leverer varene
    Grattis med nye høyttalere , håper du blir fornøyd
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis Vis post
    kanskje det var noe kapasitet du manglet? isolert sett går de ikke spesielt dypt. "The –3-dB point is at 46 Hz, and the –6-dB point is at 36 Hz"
    Det ser ikke ikke særlig imponerende ut nei , men vil vel si at dem leverer rimelig bra hvis man sammenligner tilsvarende målinger med andre HT-tester hos Soundandvision.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Sandnes
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DOXA 8.2J er en VELDIG sterk kandidat her!
    Onkyo TX-NR1010 - KEF XQ40 - KEF XQ50 - KEF IQ10 - B&W ASW 3000 - Sony HW65ES - Panasonic 55ST50 - Panasonic DMP BDT 320 - Onkyo DX 7555 - ATV 3 - XBOX 360 - Xbox One S

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    52
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her velger jeg nok å stole på mine egne ører. Har lyttet meg gjennom 9 timer med musikk nå og de spiller dypere enn det meste som har stått i denne stuen i hvertfall Som nevnt merket jeg at de dabbet av på 30-tallet et sted og derav subben. Dette har blitt en fin synergi med cutoffen satt til 30hz.

30Hz men med trøkk som faen er dypt nok for meg i en søylehøyttaler... her er det tross alt ingen aktive elementer men kun et standard opsett som jeg trygt kan anbefale til de som leter etter mye puunch i bunnregisteret. Merker en tendens til at det er litt ukontrollert helt i bånn, om ikke det er subben som spiller meg et puss i ny og ne.

Ja, manglet helt klart kapasitet, merkelig nok egentlig med høyttalerene som stod i hus her tidligere. Classic 30 fra Audio Physics er 2x7" men i en utradisjonell kabinettkonstruksjon hvor elementene er montert i egen kasse på innsiden av kabinettet. Focal'ene... tja hva skal jeg si, det var bedre men altså ikke helt der ville ha de

Sitat Opprinnelig postet av einis Vis post

Lignende tråder

1. Teknisk utfordring
    By Ante1 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 25
    Siste melding: 11-27-2011, 01:43
  2. Utfordring
    By kolaola in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 15
    Siste melding: 02-26-2009, 20:20
  3. Utfordring for viderekomne?
    By Felix2242 in forum Receivere/forsterkere