Hjelp til bakhøyttalere i Rubicon-oppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2015
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til bakhøyttalere i Rubicon-oppsett

Hei!

Jeg vurderer å kjøpe et ht-anlegg med 3xRubicon lcr som frontrekke og noe annet til 2xbakhøttalere i et 5.1-oppsett.
    Jeg tenkte på 2xOpticon lcr som bakhøyttalere, som må være mer enn bra nok til bruken.

Jeg synes det er litt dyrt og unødvendig med Rubicon lcr som bakhøyttalere da de ikke virker nødvendig å ha like sterke ht i front som bak.
    Men jeg er nybegynner i dette gamet og trenger råd fra dere.

Hva tror dere, hvilke bakhøyttalere hadde gjort nytten i et sånt oppsett?

Og hvor kraftig reciever trenger man til dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opticon Lcr vil nok funke perfekt med Rubicon lcr front. Strengt tatt så får du mye lyd om du kjører Fazon Sat eller Fazon mikro bak istede også. Men Opticon lcr ligner jo veldig på Rubicon utseendemessig, så det blir nok bra Ribicon lcr krever litt for å briljere, så en reciver fra 7000 og oppover-evt effektforsterker. Har hørt disse på Cambridge 851W effektamp, med avrx5200 surroundreciver som forforsterker. Det spilte meget bra! =)
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2015
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

Hva med denne?
    Marantz NR1606 Black - Bass Brothers

Har lest et sted på forumet at Marantz receivere gir varm og luftig lyd sammen med dali ht. Stemmer dette?

Opticon lcr blir nok valget mitt ja. Ingen vits å svi av 7 ekstra lapper på bakhøyttalere når det ikke gir merkbar forskjell.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne ser ikke dum ut nei. Spørs om den har futt nok for å gi ut potensialet alene på Rubicon LCR, men du kan jo alltids kjøre effekt om dette skulle bli gjeldende Dette er en "slim" reciver, så den mangler pre out for flere kanaler en front og sub desverre, men hvis størrelsen på reciver ikke har noe å si, så har søsterselskapet-Denon denne: https://www.hifiklubben.no/tv-og-hje...ekinoreceiver/
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2015
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den receiveren så bra ut ja. Rommet er bare på 10 amp. Er det nok til å drive denne og evt forsterker?

Tror jeg skrinlegger 5.1 systemet og kjører 5.0 istedet. Rommet er bare på 10 kvm og jeg tror ht alene dekker god nok bass på såpass lite område.

Hva tror du?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RolloofN897 Vis post
    Den receiveren så bra ut ja. Rommet er bare på 10 amp. Er det nok til å drive denne og evt forsterker?

Tror jeg skrinlegger 5.1 systemet og kjører 5.0 istedet. Rommet er bare på 10 kvm og jeg tror ht alene dekker god nok bass på såpass lite område.

Hva tror du?
    Kommer litt an på. Nå har filmer generelt et eget digitalt lydspor for subwoofer, men man kan jo alltids kjøpe5.0, og når som helst supplere med sub senere om man føler behovet

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2015
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er sant. Tror jeg kjører 5.0 nå, så får jeg se hvordan lyden blir

Når det gjelder receivere så står jeg mellom disse valgene:

Denne som du tipset meg om:
    https://www.hifiklubben.no/tv-og-hje...ekinoreceiver/

Bra pris, bra utstyr, bra lyd. Designet er det så som så med. Displayet er stort og lurer på om det kan være til hindring når jeg skal se film i mørke at det blir såpass lett å legge merke til? Rommet er bare 10 kvm og jeg sitter 2 meter fra receiveren (fra øyne til receiver).

Denne fra marantz:
    Marantz SR5009 - Bass Brothers

Bra pris, bra utstyr, bra lyd (ifølge noen tester ikke fullt så bra som denon sin). Utseendet er mye bedre. Mindre display, mindre forstyrrelser under film-titting.

Og hvis jeg er vilig til å legge i litt ekstra, denne:
    Marantz SR5010 Black - Bass Brothers

Aner ikke hvilken jeg skal velge.

Hva ville du gått for?

PS: takker for svarene jeg har fått

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder dette med displayet, så kan det dimmes helt ned, slik at d kun lyser når du justerer volum etc. Noe som gjør det til null problem
    Er selv glad i Denon, og har en eldre AVR3313 selv. Funker fjell! Marantz er som sagt søsterselskapet til Denon(eller omvent) så du bommer ikke der heller. Tror du blir fornøyd uansett hvilken du velger Merk at Hifiklubben gir deg 6 års full garanti-om det skulle skje noe Tror de er de eneste som gjør dette...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2015
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det kan dimmes helt ned hørtes knall ut. Da går jeg for Denon sin avr 3200w. Bra lyd og utstyr og god kvalitet til en god pris
    Da blåser jeg heller i hvordan den ser ut. Lyd er viktigere.

Når jeg bestiller ht fra hifi-klubben er det inkl. kabler også eller må det kjøpes seperat?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok det kommer utenom, med mindre noe annet er avtalt

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2015
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Da virker det som jeg trenger 2,5 mm2 ledere til dette anlegget. Trur du det er tilstrekkelig?

Kan ikke noe om kablenes påvrikning på lyden, så jeg lurer på hvor mye det er å hente på å kjøpe 2,5mm2 til hifi-klubben eller clas ohlson f.eks?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Jeg har sikring på 10A på min stue. Den holder for en varmeovn, en AVP, effektforsterkere på 2x250w, 2x110w og 8x140w, 2 subber, PC, TV og diverse belysning. Tror nok det går greit med en AVR + en effektforsterker.

2. Ikke la deg lure av folk som sier at kabler har betydning for lyden. 2,5mm2 er vel strengt tatt ikke nødvendig, men kjøper du på Claser'n, Biltema, Expert, Europris etc så koster de uansett ikke så mye.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2015
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Ja det går sikkert fint. Det er bare det at jeg synes å huske at sikringen røyk på det rommet en gang ov en varmeovn som hadde max effekt på 2000w.
    Om den stod på 2000w eller lavere da sikringen gikk husker jeg ikke, men 10A blir ca 2200w så det kan stemme med annet belysning o.l. ting som stod på. Noe av grunnen kan også være at sikringskapet er gammelt og jeg leste en plass a slike skap kan "stjele" 2-3 A fra rommet ditt grunnet avstanden sikringene imellom og varmeproblemer det medfører. Da står jeg igjen med et rom på 7-8 A, som tilsvarer ca 1700w. Som sagt vanskelig å si årsaken.

2. Ja, nei selv om jeg kjøper et anlegg til 40-50 tusen, så er det ikke noe moro/poeng å bare kaste penger i dass på rådyre kabler som ikke har større effekt enn vanlig pris på clas ohlson. HT jeg kjøper er bekreftet solide fra mange tester og erfaringer. Kabler derimot finnes ikke en god dokumentasjon på at de fra Argon er 100 ganger bedre enn vanlige kabler fra claser`n,expert osv. Ivertfall ikke fra det jeg har funnet på nettet til nå.

Er det noe poeng i å ha tykke kabler til bakhøyttalerne og tynnere på de i front? Ettersom de kablene til bak ht må ha lengre kabler og dermed mister noe av effekten før de når fram, eller er dette helt på villspor?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabler kan man kanskje diskutere opp og i mente-uten å bli enige.

Her må man bare erfare, og finne ut selv. Forskjell vil det være... på Høyttalere til 30-40000 mener jeg fortjener noe bedre en en 20 kroners rull fra clasern. men man kan jo seff kjøpe denne rullen, og låne en dyrere kabel og teste ut selv. Hører man ikke eller lite forkjell, så er det bare å gå for den rimeligste.

For mange så vil det å kjøpe kabler som koster over en viss sum være utenkelig. Lyd blir det jo unasett...
    Har samme opfatning av klokker. Noen svir av 100000vis av kroner for noe som viser tiden på håndleddet...Utenkelig for meg å bruke penger på slikt... Slik er det...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2015
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jobber du for HiFi-Klubben, Zleepyme? Virker som du er veldig "enig" i produktene deres

Lignende tråder

1. Dali rubicon 2
    By Khallgrimsen in forum Høyttalere
    Svar: 12
    Siste melding: 01-29-2015, 21:20
  2. Små bakhøyttalere til 5.1 oppsett
    By fred_stian in forum Høyttalere
    Svar: 7
    Siste melding: 11-27-2014, 23:10
  3. Plassering/opphenging av bakhøyttalere i 5.1 oppsett
    By fred_stian in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 5
    Siste melding: 07-08-2009, 09:54
  4. Bakhøyttalere på veggen i et 5.1 oppsett.
    By BigZ in forum Høyttalere
    Svar: 22
    Siste melding: 09-03-2008, 19:49
  5. Dali 104 som bakhøyttalere i B&W oppsett?
    By RimJob in forum Høyttalere
    Svar: 7
    Siste melding: 08-14-2008, 07:49

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •