Ser det er en del innlegg her om valg av høyttalere til ulike budsjettklasser og oppsett, men har ikke funnet noe som oppsummerer hvordan man bør gå frem for å velge høyttalere.

Er det en god ide å ha 5(eller 7) identiske høyttalere eller er det ulike behov som skal dekkes av front, center surround og bakhøyttalere?
Hvordan bør man i så fall gå frem for å få et godt forhold mellom de ulike høyttalerene?

Bør man bruke hele veggen (mellom to stendere) for høyttaleren eller får man best resultat om man avgrenser volument som er inni veggen?
  • Basert på det jeg har sett så langt så har man best utbytte av å sette en avgrenset boks inni veggen der høyttaleren er. Sunn fornuft tilsier også at like høyttalere bør ha likt volum i veggen bak seg for å yte likt.

Tråden jeg så langt har funnet som mest dekkende er Riktig høyttaler til riktig bruk selv om den tråden går mest på bestemte høyttalere.
Fant og litt nyttig bakgrunnsinfo her

Bakgrunn

I mitt tilfelle holder jeg på å bygge hjemmekinorom som primært skal brukes til film og spilling og skal når det er ferdig ha 7.1 lyd men begynner med 5.1.
Sekundærbehov er generell musikk (rock, musikal osv)
Har enda ikke lagt gipsplater på veggene så jeg står fritt til å gjøre hva jeg vil inni veggene som bygges som frittstående vegger.

For øyeblikket vurderer jeg enten 5 like av en av disse

Budsjett for de 5 første høyttalerene er ca 10 000
Sub blir frittstående for å unngå for mye lyd som forplanter seg til resten av huset
Forsterker ikke avgjort enda, kommer mest sannsynlig til å kjøpe en rimelig brukt en for å lære meg hva jeg faktisk trenger og så oppgradere i neste budsjettperiode.

Størrelsen på rommet er 26m2 (4,2 x 6,2) TV på ene kortveggen.
Sitteposisjon ca midt i rommet
Center må monters over skjermen da jeg holder på å bygge inn hyller for plassering av utstyr under skjermen.

Andreas