Monitor Audio GS60

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2015
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Monitor Audio GS60

Hei

Jeg har lenge vurdert melle meg inn her for å oppsøke litt hjelp.

Noen år siden kjøpte jeg mine første høytalere Monitor Audio GS60 jeg kjøpte også marantz SR7005 forsterker. Dette fordi jeg ville bygge hjemmekino.. senere har jeg funnet ut at jeg heller bare vil ha sterio noe denne forsterkeren har klart greit. ( det jeg likte med marantz forsterkeren var at den hadde innganger i masser til dvd-tv osv

Spörsmålet mitt nå er at jeg kunne tenke meg bytte ut forsterkeren til kun sterio forsterker. jeg vet da ikke hva jeg skal kjøpe.. tenker pris fra 10-30 men vill ikke kjøpe noe som ikke matcher høytalerene når jeg er blitt glad i de.. Har noen forslag til gode kjøp av forsterker til mine høyatlere?
    og hva skal jeg gjøre med tilkobling av alle mine andre gjenstander som dvd osv...
    Eller går er det best kjøre en efekt forsterker til marantzen jeg allerede har ? (det jeg føler mangler er det siste krutte når man kjører på litt lydmessig)

Jeg tar imot alt av svar med åpne armer

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse høyttalerne vokser med elektronikken ja.
    Ville tatt en titt på den nye Parasound Hint - den har jeg tro på til disse.
    Den har også mange innganger , både analoge og digitale.
    Er nå på intoduksjonspris til 25k flere steder ..Parasound HINT Black - Bass Brothers
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Parasound HINT tror jeg også kan være en bra forsterker til MA GS60. Men som de gamle tipsene gikk ut på, så er det å skaffe noe med litt varme i lyden, ikke veldig lystlåtende forsterkeri. Disse kan være litt spisse i toppen. Jeg hadde GS20 for en tid tilbake og bruke både Abrahamsen og NAD på disse. Abrahamsen hadde nok den feteste lyden, men i dag tror jeg at jeg ville sagt at den var for fet. Litt for mye av det gode. Det var en V3+2xV4. Jeg brukte også en NAD C390DD og det ble heller ikke spesielt skarpt å høre på. Så den ville også funke. Jeg har en Peachtree Nova 220SE i dag og jeg kan tenke meg at den også ville funke fint med MA GS60. Jeg ville også likt å prøve de siste utgavene til Hegel, f.eks H160, og prøvd hvordan de låter på GS60. Mange sier de er skarpe og låter tynt, men etter hva jeg har hørt i egen stue og hos forhandler, så synes jeg disse både er behagelige å lytte til og har en forholdsvis fyldig bass.

Andre nevner også modeller fra Naim og Primare som gode forsterkere til MA GS, men jeg har ikke hørt disse kombinasjonene selv.

Men av disse ville jeg nok helst anbefalt å høre på Peachtree Nova 220SE, Hegel H160 og Parasound HINT. Dissse har alle innebygget dac, så du sparer deg for å kjøpe det. Ellers har Oslo Hificenter også T+A Powerplant balanced, som er en god forsterker. Men denne trenger ekstern DAC. Da blir det plutselig en del dyrere.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2015
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette høres veldig bra ut!
    ble veldig gira på å prøve Parasound Hint og H160. men de begge er med innebygd DAC?

Så efekt forsterker er lite verdt her?
    Hva tenker man at man kan ta for min gammle forsterker? om jeg velger selge?

Siden du var så rå på forslag klarer du finne noen andre til ca 15k uten om NAD.. aldri helt vært for mitt øre det merke... men skal prøve den også.. men prøvd 2 stk fra før.

På forhånd tusen takk på veldig godt svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både parasound og hegel har innebygget dac. Det samme har peachtree. Om innebygget dac er et krav, så begrenser jo det alternativene noe. Men yamaha selges hos sammen med monitor audio hos gamle hifi huset. Så f.eks denne Yamaha AS-2100 - STEREOFIL AS kan kanskje passe. Men den er uten dac. Ellers har du primare i32, men den bli ganske dyr skal du ha med digital-modul. Uansett har jeg ikke hørt disse selv, så du får låne med noen hjem og teste.

Men parasound hint virker til å være en bra sak, og peachtree gir god valuta for pengene.
    Knut V: VERDENS FØRSTE TEST AV HALO INTEGRERT FRA PARASOUND - Audio Fidelity

http://www.peachtreeaudio.com/media/...0SE-review.pdf

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du en god og kratig integrert forsterker med en lydsignatur du liker, så er det ikke nødvendig med effektforsterker.
    Bruktpris på gammel receiver...? Nææææh, neppe noe å skrive hjem om. Nytteverdien som reserveforsterker er kanksje større enn bruktverdien.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå leste jeg nøyere den første posten din, og ser at du vurderte faktisk effektforsterker. Det kan hende at det ikke er dumt det dersom det du da mangler er evnene til å spille høyt uten forvregning. Jeg ser at Marantz har en som kalles Marantz MM7025 2-kanals effektforsterker - Sort - Effektforsterker - Stereo Den yter bare 140 watt, så det er ikke sikkert at det blir vesentlig mer trykk av den. Du har allerede en forholdsvis dyr receiver som sannsynligvis er god også til musikk. Erfaringsmessig så oppleves det ikke alltid som en vesentlig oppgradering det å skifte til en stereo-forsterker dersom man skifter fra en god receiver.

Skal du ha mer trykk og kunne spille høyere så er det mer effekt som gjelder. Og selv med en 2oo watts forsterker, kan knapt spille 3 db høyere enn du kan med receiveren. Det som ofte kan oppfattes som en forbedring er evnen til å spille med god dynamikk og bass på lavere volum. Altså du får følelsen av mere skyv i bunn. Jeg fikk det med Peachtree-en da jeg byttet fra NAD-en. Den var merkbart kraftigere. men om du plugger inn en effektforsterker til receiveren din, så vil jeg tippe at du ikke merker store forskjellen når du spiller normalt. Og kanskje du synes at det ikke er vits i skiftet. Lydsignaturen sitter i hovedsak i forforsterkere.

Men jeg ser den med muligheter for å koble til kilder på en OK måte. Så en DAC eller en integrert forsterker med DAC er å foretrekke da. Du kobler i alle fall til DVD og lignende med optisk/coax digitalkabel, og strekker hdmi til TV. Eller som jeg gjør det: trekker en digitalkabel fra TV til forsterker, slik at all TV-lyd uavhengig av kilde kommer ut fra til til forsterker med en kabel. Da er du ikke avhengig av mange ledige digitale innganger på forsterkeren.

Så da er det litt verre med en anbefaling, men prøv både en Peachtree, Hegel og Parasound og se om du opplever en forbedring sammenligned med receiveren. Prøv også en kraftig effektforsterker sammen med receiveren slik at du har testet den ruta også.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2015
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for supert svar! lært veldig mye nytt.
    For og svare på det du skriver så er jeg veldig fornøyd med lydbilde og har egentlig også vært fornøyd lenge.. men blir det lille ekstra som alltid kommer inn i bilde her.
    Jeg har nå prøvd Parasound Hint og tror jeg har en knapp på denne.. også prøvd den efektforsterkeren du annbefalte men uten at det ga så mye mer... Jeg er ikke så veldig god med alle det tekniske og ordtakene men følte selv lyden med Parasound Hint forsterkeren ble varmere og ga et nytt bilde i stuen min... Den forsterkeren lånte jeg av en venn som gikk til innkjøp av den til sine høytalere..

takk for all hjelp!
    og beklager seint svar.. mye på farten den siste stunden

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2015
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer også på iforhold til pris og kvalitet hvordan ligger Monitor Audio GS60 ann da?? er dette en høytaler til god pris forhold til konkurenter? og om man liker de og vill opp et hakk hva velger man da?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2015
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe gode tips om kjøp av Parasound Hint brukt? ser jo aldri det på nette? men er kanskje fordi den er så bra at man ikke vil selge den?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,666
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fredrikdanie Vis post
    Jeg lurer også på iforhold til pris og kvalitet hvordan ligger Monitor Audio GS60 ann da?? er dette en høytaler til god pris forhold til konkurenter? og om man liker de og vill opp et hakk hva velger man da?
    GS 60 har nok et bra pris/ytelse forhold ja.
    Liker du MA lyden , så er jo den nye gold eller PL serien en grei oppgradering.
    Gikk selv fra GS20 til GX300 , og det var et betydelig løft på alle parametere. Og det samme løfte fikk jeg når jeg gikk over til PL300.

Det ligger forresten to par med PL300 på torget på Sentralen nå
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Lignende tråder

1. Fra Monitor Audio GS60 til hvilken stativhøyttaler?
    By Superbit in forum Høyttalere
    Svar: 6
    Siste melding: 03-06-2015, 15:20
  2. Reciever til Monitor Audio GS60
    By gamleerik in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 08-27-2012, 18:38
  3. Forsterkertips til Monitor Audio GS60
    By Superbit in forum Høyttalere
    Svar: 15
    Siste melding: 07-11-2010, 23:41
  4. System Audio 1750 eller Monitor Audio RX6?
    By mrmattis in forum Høyttalere
    Svar: 11
    Siste melding: 04-16-2010, 22:15
  5. Effektforsterker, Yamaha 2065/Monitor Audio GS60
    By blindlemon in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 0
    Siste melding: 03-15-2010, 12:25

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg