KEF E305 vs System Audio Saxo 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

KEF E305 vs System Audio Saxo 8

Hei!

Har et leilighet med stue på ca 35 kvm hvor jeg har lyst å oppgradere litt på surround-fronten. Vil ikke ha noe dunkdunk pga naboer, bare en god lytteopplevelse.

Har tenkt lenge på KEF E305, men sitter nå og vurderer System Audio Saxo 8 surroundpakke. Ser at jeg må opp en i pris for en sub da pakken bare er 5.0.

Har en Sony STR-DN1050 receiver for å drive dette.

Noen erfaringer/tips?

Edit: forøvrig verdt å nevne at jeg får KEF E305 for 5500,- mens system audio sitt oppsett blir godt over dobbel pris.
    Sist endret av lihaug; 06-12-2015 kl 10:28

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Sandnes
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt i samme bås, har handlet nytt hus og det anlegget jeg har nå satser jeg på at jeg får plass til i tv-stuen, så da måtte jeg jo ha noe i stuen i hovedetasjen også...

Jeg slo til på KEF E305 systemet pga høy WAF, fikk testet det for et par dager siden, kjørte først test og målinger med det som står i signaturen.
    Så byttet jeg ut frontene, bakhøyttalerene og subben med KEF E305.
    Blir fort feige lag og urettferdig å sammeligne, men KEF E305 klarte seg greit på film, testet med Oblivion, det er endel "dypbass" og bra med diskant, men det manglet pønsket å trynet av skuddalvene.
    Men som sagt så er det helt feil sammenligningsgrunnlag.
    Men til normal filmbruk virket det bra!

Musikk hørtes bra ut på lavt/normalt nivå, og så greit it i REW, men mangler litt i mellomtone(vokal) ble litt slitsomt og spisst i toppen på høyt volum. Mulig det bare var Audussey XT32 som gjorde en dårlig jobb... Men justere ned de øverste frekvensene og det ble mer behagelig på høyt volum.
    Men på film opplevdes det ikke så slitsomt, på KEF XQ40 kan jeg ha det ALT for høyt uten at det blir ubehagelig, er ikke bare bra for hørselen akuratt...

I tillegg er jo KEF E305 veldig greie å henge opp på veggen om du vil det.

Savnet low-pass filter på subben, det kan nok bli litt slitsomt for stakkeren å jobbe opp til 250hz, men det virker ikke som noe stort problem når jeg testet.
    Den integreres utmerket i systemet slik at det høres ut som om det er høyttalerene som spiller helt ned!

Nå er E305 relativt tungdrevne(lav effektivivtet) så i teorien trenger de endel kraft, jeg har mer en nok å ta av med Onkyo 1010 som jeg testet med, men på en annen side så tror jeg nok at de drives greit med det meste siden receiveren bare skal gi kraft ned til 90hz så tar subben resten!
    Onkyo TX-NR1010 - KEF XQ40 - KEF XQ50 - KEF IQ10 - B&W ASW 3000 - Sony HW65ES - Panasonic 55ST50 - Panasonic DMP BDT 320 - Onkyo DX 7555 - ATV 3 - XBOX 360 - Xbox One S

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

Tusen takk for utfyllende svar! Jeg satser på KEF, har bare ventet en evighet på at komplett skal få mine inn fra importøren og sende dem videre, så har fått litt "kalde føtter" av å vente. I stua har jeg eksisterende rør liggende til surround, det eneste "problemet" er at de er oppe i takhøyde (forutenom senter som er rett over tv). Jeg har tenkt på å først benytte KEF sine som fronthøyttalere og deretter (neste lønning) oppgradere til 7.1 med frontene til KEF i "front high" modus og nye gulv/stativ-høyttalere.

Noen som har anbefalinger til fronthøyttalere som vil passe bra med dette settet? Helst noe lettdrevet som receiveren klarer greit (eventuelt oppgradering til stereoforsterker blir ei stund fram i tid), som gir et bra lydbilde i et lite rom. Må også kunne stå nært vegg og ikke bygge mye ut pga TV-en er veggmontert. Har sett på Dali Zensor 5 og System Audio Saxo 30. Ser for meg maks 6-7000,-

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Sandnes
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fungerer utmerket til sattelitter, så hvis du tenkter på noen andre fronter så får du mye for pengene. Nå har jeg ikke testet hvordan senteren leverer, men er redd den kan bli litt "spinkel" hvis du går for for store fronter.

Har ikke testet SA Saxo, men var litt keen på Mantra 80, testet disse hos soundgarden og de imponerte stort!
    Men klarer ikke å ta på stående fot om de matcher lydbilde til keffene...
    Ellers skulle en tro at KEF er en sikker vinner om det er noe brukt å oppdrive, da det er "tilsvarende" elemeter på de...
    Onkyo TX-NR1010 - KEF XQ40 - KEF XQ50 - KEF IQ10 - B&W ASW 3000 - Sony HW65ES - Panasonic 55ST50 - Panasonic DMP BDT 320 - Onkyo DX 7555 - ATV 3 - XBOX 360 - Xbox One S

Lignende tråder

1. System audio saxo 50
    By Jonnybf1 in forum Høyttalere
    Svar: 0
    Siste melding: 11-08-2014, 20:00
  2. System Audio Saxo
    By Dynamico in forum Høyttalere
    Svar: 10
    Siste melding: 04-30-2013, 19:50
  3. Erfaring med System Audio Saxo 8 vegghøy
    By isrihel in forum Høyttalere
    Svar: 0