Hjelp til passende subwoofer for Davone Mojo og radiokabinett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 1 av 1
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2015
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til passende subwoofer for Davone Mojo og radiokabinett

Heisann!

Jeg har nylig fått meg nytt anlegg: en integrert Hegel H80 og to Davone Mojo høytalere. Er generelt svært fornøyd med dette, ikke minst siden de erstattet mitt 18 år gamle konfirmasjonsanlegg ;-)

Jeg synes jeg får nydelig lyd når jeg spiller klassisk og akustisk musikk, men mens Mojo høytalerne er små og pene å se på, mangler de en del på mellomtonen og bass når jeg spiller mer ompa-ompa musikk. Jeg har derfor tenkt å kjøpe meg en liten og grei sub som fyller ut lydbildet.

Så kommer vi til komplikasjonen: Jeg vil helst ikke at suben skal stå fremme. En av grunnene, foruten lyden, til at jeg valgte nettopp Davone Mojo høytalerne var at de er mer diskrete enn de gamle gulvstående traverne mine. Jeg har et gammelt Tandberg radiokabinett (se bilde), og har tenkt å plassere en sub inni dette, der hvor de opprinnelige Tanddberghøytalerne sto.

Jeg aner hva dere kommer til å si om dette: at jeg vil få betraktelig dårligere lyd grunnet vibrasjoner og at bassen vil bli mer utydelig. Imidlertid har jeg forsøkt med et par suber, og ettersom kabinettet er bygget som en tanks, har jeg ikke merket noe særlig til vibrasjoner. Bassen noe mindre klar grunnet akustikken i det trange rommet i kabinettet. Selv om dette er innenfor hva jeg aksepterer, vil jeg ha en så god løsning som mulig.

Jeg har forsøkt med en Q Acoustics 2070si, og en Rel Tzero. Imidlertid vil jeg heller kjøpe modellen over i begge tilfeller, nemlig...

Q Acoustics 3070S: Q Acoustics - 3070S Subwoofer
    Rel T5: Home & Home Theatre Subwoofer. T-5 World Wide | REL Acoustics

Jeg liker tilkoblingsmulighetene til Rel-suben, ettersom denne har 'high level connections' en kobler på de samme punktene som de andre høytalerne. Etter hva jeg forstår deltar den derfor i hele lydbildet, i stedet for kun de lavere nivåene. Ærlig talt vet jeg ikke om dette siste ga så mye mening på den noe klønete måten jeg la frem selgerens argumenter her, men den låter pent og virker svært godt skrudd. Problemet med den er imidlertid at basselementet er vendt nedover. Kabinettet mitt har derimot åpning i front, mens det er trangt på sidene. Jeg er derfor redd for at denne ikke er optimal for min (uoptimale) kabinettløsning. På den annen side får jeg en god pris på den.

Da jeg forsøkte Q Acoustics 2070si, hørtes bassen tight og klar ut. Men både denne og 3070S er for dype og kommer til å stikke ut bak kabinettet, hvilket heller ikke er optimalt siden hele røklet derfor må lengre ut i fra veggen bak.

I forbindelse med dette har jeg noen spørsmål.

1) Rel T5 får stort sett meget gode skussmål, mens jeg har funnet lite ut om Q Acoustics 3070. Jeg er opptatt av å gjøre et godt kjøp som varer lenge, og lurer derfor på om dere vil være så vennlige å komme med deres perspektiver på disse to i forhold til lyd?

2) Som nevnt vender bassen på Rel-T5 nedover, noe som preger lyden noe. Hvis jeg sager hull i bunnen av radiokabinettet, vil dette løset problemet med lyden? Som sagt er det ikke skurring i kabinettet som følge av vibrasjoner som er problemet, men at bassen blir noe mer boomy.

3) Tror dere det ville gått an å plassere Q Acoustics subben i liggende posisjon. Da kan jeg nemlig evt legge suben under kabinettet.

4) Har dere noen bedre alternativer til sub jeg burde vurdere? Målene inne i kabinettet er bredde 29cm, høyde 59cm og dybde 30cm.

Svært takknemlig for innspill! :-)
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjelp til passende subwoofer for Davone Mojo og radiokabinett-fullsizerender-2-jpg  

Lignende tråder

1. Trenger hjelp til å finne passende reciver
    By AreNorheim in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 1
    Siste melding: 11-29-2012, 22:03
  2. Davone Ray & Rithm - Dansk designperle
    By mteinum in forum Høyttalere
    Svar: 35
    Siste melding: 05-19-2012, 22:29
  3. Radionette Chansonette DX1 (LP/radiokabinett fra 1951)
    By Ariston in forum Vintage audio
    Svar: 2
    Siste melding: 02-04-2011, 01:26
  4. Service på GAMMELT radiokabinett..
    By Countnico in forum Vintage audio
    Svar: 0
    Siste melding: 11-29-2008, 17:24
  5. Svar: 8
    Siste melding: 09-28-2006, 08:51

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder