Surround i tak?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Surround i tak?

Har en kompis som trenger hjelp til valg av surroundhøyttalere. 5.1 system, front og sub allerede i hus. Yamaha RX-1020, Dali Ikon stativ + JL Audio Fathom.

Problemet er at sofaen (lytteposisjon) er klint inntil bakvegg. Hjørnesofa, og dermed også klint inntil en sidevegg.
    Hva blir mest hensiktsmessig plassering av surround-høyttalere her? Vegght på bakvegg blir jo veldig nær. Innfelt i tak er det han helst vil ha, men blir det for høyt (240) i forhold til riktig lydbilde??

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Surround høyttalere i et 5.1 system skal egentlig plasseres 90 til og med 110 grader fra senter høyttaler, altså direkte til høyre\venstre for sitte posisjon, eller noe bak.

Jeg kjører selv med mine nye side høyttalere med en plassering på 90 grader nå og det blir et fantastiskt lyd bilde i surround så om mulig anbefaler jeg og sette de på side veggen eller i hjørnene (siden sofaen er klint inn i bakvegg)

Tak montering er heller ikke uvanlig, kommer litt ann på hva man er ute etter men trikset er og vinkle høyttaleren så man får maks spredning til sitte posisjon.

At taket er litt høyt tror jeg gjør lite, og kan heller fungere positivt for spredning av frekvensene.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, på bakvegg er forkastet.
    Da blir det innfelt i tak (6,5") eller Gallo Micro på sidene. Stativene her er så tynne at de får plass på sida inntil veggen.

Hva tror dere funker best? Med Gallo så får man "riktig" plassering og ørehøyde. Med takHT så får man bedre spredning/surroundeffekt??

Er det noen merker som anbefales ved innfelling? Budsjett 6 - 7000,-

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt 7.1 en god stund og jeg har hatt alle fire surroundene oppunder taket. Nå kjører jeg atmos med 7.1.4 og dermed måtte jeg flytte ned de fire surroundhøyttalerne for å få atmos-effekten. Når det er sagt så var det bedre surroundeffekt med surroundene oppunder taket enn det er med de i "riktig høyde" hvis jeg ikke bruker atmos-høyttalerne som er monter på taket.

Jeg ville ha montert i taket så langt bak som mulig. Eventuelt så finnes det høyttalere som kan monteres på taket slik jeg har gjort til atmos.
    Dynavoice Magic FX-4 Stativhøyttaler - Hvit Eik
    Monteres disse med tykkeste enden lengst fram vil lyden reflekteres av bakveggen.

Lignende tråder

1. Svar: 4
    Siste melding: 05-19-2014, 20:49
  2. Svar: 4
    Siste melding: 07-08-2013, 23:58
  3. Hva slags meninger har folket rundt surround og surround back ?
    By grumle in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 4
    Siste melding: 03-02-2011, 20:46
  4. surround-forsterker eller surround-prosessor?
    By Yawa in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 14
    Siste melding: 03-22-2010, 20:53
  5. Dynavoice M-65 surround pakkepris - surround.no svindyr nettbutikk(?)
    By sunnfornuft in forum Produkt -og prisjakt Audio
    Svar: 22
    Siste melding: 11-09-2008, 07:10

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •