Hvilket kvalitetskrav til atmos-høyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  1
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilket kvalitetskrav til atmos-høyttalere?

Er det noen som har noen formening om hvilket kvalitetskrav som bør settes til takhøyttalerne i et atmos-oppsett?

Ideelt sett bør vel surroundhøyttalere og takhøyttalere være like, men er det noen som har noen praktisk erfaring med hvor viktig dette er?

(Det drar fort på endel kostnad hvis man skal gå for 4 takhøyttalere.)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Har omsider fått lyttet litt til diverse Atoms-innhold fra Dolbys siste 2015 Atmos demoskive og har fått meg noen formeninger rundt oppsettet... Takhøyttalerne bør absolutt matche surroundene 100%. Lydeffektene går i stor grad "sømløst" fra surroundkanalene og direkte opp i taket og med den minste endring i klangkaraktér vil dette potensielt låte helt feil. Noen effekter er selvsagt ikke like kritiske, som f.eks. regn og annet som kun kommer fra takkanalene, men på demomaterialet fra Dolby var det veldig mange effekter som altså beveger seg rundt i rommet før de treffer takhøyttalerne - og gjerne tilbake igjen.

Ellers må jeg si at Atmos er det helt store på lydfronten, og jeg hadde ikke selv trodd at effekten skulle være like omfattende. Dolby-disken har bl.a. noen glimrende rene musikk-sekvenser som skifter mellom 5.1 og Atmos, og da hører en veldig godt hvor mye romeffekt Atmos-innholdet faktisk potensielt kan ha. Nå er dette selvsagt spesialdesignet Atmos-lyd, har til gode å høre tilsvarende fra filminnhold, men jo bedre produsentene blir i miksingen mht Atmos, jo større vil effekten oppleves i praksis.

En liten ting en bør merke seg er at f.eks. Yamaha RX-A3040 kun støtter 5.2.4, altså får du ikke lyd i de bakre surroundkanalene om du kjører 4stk Atmos-høyttalere via denne receiveren. Det finnes sikkert andre receivere som støtter enda flere kanaler, eventuelt dukker dette opp til høsten, men det hadde uten tvil vært fordelaktig å få lyd også fra de bakre høyttalerne mht å skape enda mer flyt i surroundbildet!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Ålesund
    Poster
    113
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Har omsider fått lyttet litt til diverse Atoms-innhold fra Dolbys siste 2015 Atmos demoskive og har fått meg noen formeninger rundt oppsettet... Takhøyttalerne bør absolutt matche surroundene 100%. Lydeffektene går i stor grad "sømløst" fra surroundkanalene og direkte opp i taket og med den minste endring i klangkaraktér vil dette potensielt låte helt feil. Noen effekter er selvsagt ikke like kritiske, som f.eks. regn og annet som kun kommer fra takkanalene, men på demomaterialet fra Dolby var det veldig mange effekter som altså beveger seg rundt i rommet før de treffer takhøyttalerne - og gjerne tilbake igjen.

Ellers må jeg si at Atmos er det helt store på lydfronten, og jeg hadde ikke selv trodd at effekten skulle være like omfattende. Dolby-disken har bl.a. noen glimrende rene musikk-sekvenser som skifter mellom 5.1 og Atmos, og da hører en veldig godt hvor mye romeffekt Atmos-innholdet faktisk potensielt kan ha. Nå er dette selvsagt spesialdesignet Atmos-lyd, har til gode å høre tilsvarende fra filminnhold, men jo bedre produsentene blir i miksingen mht Atmos, jo større vil effekten oppleves i praksis.

En liten ting en bør merke seg er at f.eks. Yamaha RX-A3040 kun støtter 5.2.4, altså får du ikke lyd i de bakre surroundkanalene om du kjører 4stk Atmos-høyttalere via denne receiveren. Det finnes sikkert andre receivere som støtter enda flere kanaler, eventuelt dukker dette opp til høsten, men det hadde uten tvil vært fordelaktig å få lyd også fra de bakre høyttalerne mht å skape enda mer flyt i surroundbildet!
    Ja, lei av å måtte ofre eksisterende kanaler for å få tilført noe nytt. Føler på en måte at jeg blir snytt for totalopplevelsen.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nøytrale høytalere som kan gjengi detaljer med klarhet. Bokhyllehøytaler hyrer lenge.
    Mange av oss med atmos hjemme har gått for : Dynavoice Magic FX-4 Stativhøyttaler - Hvit Eik - Vegghøyttaler - Høyttaler grunnet deres utforming, opphengsmuligheter og lave pris som 1. kjøp testing av atmos.

Høytalerne trenger ikke være så store. Deler en de på 80hz eller høyere er det bare effekter de skal gjengi og det er ikke mange % av selve filmen.

Nevnt ovenfor så er det mye effekter som plasseres på bestemte steder, og da kan det være greit med høytalere av samme serie om mulig men ikke nødvndig når en begynner teste og venne seg til atmos

Jeg kjører Klipsch rs-52 som presence front/atmos. Og Dynavoice Magic FX-4 EX som Atmos/presence Bak.
    Vurderer nå etter og testet og finne 4 like høytalere som Atmos høytalere. Men venter litt da jeg håper produsenter snart begynner og lage tilpassede Atmos høytalere.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan si at effekten på film også er merkbar. Om du ser for eksempel Expendables 3 i atmos og så slår over til TrueHD så merker du hvor utrolig flat lyden blir.
    Med hensyn til Yamaha RX-A3040 så støtter den 7.1.4 med ekstern effekt koblet til for eksempel frontene. Med bruk av bare 3040'en så får du enten 7.1.2 eller 5.1.4.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Tror begrensningen i 3040 ligger i professoringen, men skal sjekke litt mer... Er for øvrig som nevnt skeptisk til å dytte en høyttaler med en helt annen klangkarakter enn surroundene i taket, men sier folk at det funker fint med noen mindre høyttalere skal jo ikke jeg være vanskeligere enn å prøve å få lyttet på er slikt oppsett før jeg lirer av meg flere antagelser...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill! Da forstår jeg at surround-høyttalere og atmos-høyttalere gjerne kan betraktes som likeverdige.

For min del vurderer jeg 7.1.4 oppsett med Yamaha RX-A3040 (eller etterkommeren), med ekstern effekt til frontene. Av høyttalere tenker jeg for tiden på Klipsch KL-650 THX Ultra2 i front, og Klipsch THX Ultra2 innfellingshøyttalere som surround og atmos. Blir jo noen kroner. Høres det ut som et bra oppsett for prisen, eller er det andre alternativer jeg også bør være oppmerksom på?

Intermediate Jan B sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror begrensningen i 3040 ligger i professoringen, men skal sjekke litt mer... Er for øvrig som nevnt skeptisk til å dytte en høyttaler med en helt annen klangkarakter enn surroundene i taket, men sier folk at det funker fint med noen mindre høyttalere skal jo ikke jeg være vanskeligere enn å prøve å få lyttet på er slikt oppsett før jeg lirer av meg flere antagelser...
    Er riktig som Gurba sier, 3040 kan prosessere intill 11 kanaler, men har bare 9 forsterkere. Så uten ekstern amp: ja maks 9 kanaler, eller 5.1.4. Med ekstern stereo amp er 7.2.4 fullt mulig.

2040 derimot har 9 kanaler som maks.
    -Triple Atmos Receivers
    -Atmos 13.1.8/DTS:X 9.1.8/Auro 3D 12.1

Min stuekino

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-stuekino.html

9. Liker Gurba har likt denne posten
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MicroHT Vis post
    Takk for innspill! Da forstår jeg at surround-høyttalere og atmos-høyttalere gjerne kan betraktes som likeverdige.

For min del vurderer jeg 7.1.4 oppsett med Yamaha RX-A3040 (eller etterkommeren), med ekstern effekt til frontene. Av høyttalere tenker jeg for tiden på Klipsch KL-650 THX Ultra2 i front, og Klipsch THX Ultra2 innfellingshøyttalere som surround og atmos. Blir jo noen kroner. Høres det ut som et bra oppsett for prisen, eller er det andre alternativer jeg også bør være oppmerksom på?
    Det burde funke som snus det hvis du har råd til et sånt oppsett, kan jeg ikke skjønne noe annet enn at det må bli bra.
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Nå er denne tråden jo om type høyttaler, men 7+2+4 = 13 og dermed to kanaler for mye å prosessere for 3040'en slik jeg har forstått det...

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, den støtter definitivt 7.2.4 ved bruk av eksterne effektrinn.

11.2ch expandability

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Sitat Opprinnelig postet av sirant Vis post
    Nei, den støtter definitivt 7.2.4 ved bruk av eksterne effektrinn.
    OK, takk, beklager OT til trådstarter!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. 11.2

Har Preout effektforsterker på : Fronter , center, surround og subwoofer. ( 6 kanaler )
    3040`s egene amper driver : Front presence og rear presence Eller Atmos om du vil ( 4 kanaler )
    Da er jeg oppe i 10 kanaler i bruk. ( 5.1.4 )

Det skal da være 2 preout som ikke er i bruk ( Subw 2 og en surround back kanal )

Så da skal det gå og kjøre 6.1.4. altså med 1 mono surround back kanal

Eller det er da 2 preout ledig med 5.1.4.

3040 godkjente at jeg utvidet med surround back, men ikke prøvd med høytalere.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    768
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er denne tråden jo om type høyttaler, men 7+2+4 = 13 og dermed to kanaler for mye å prosessere for 3040'en slik jeg har forstått det...
    Hehe, det midterste tallet x.2.x er antall LFE utganger, og regnes aldri som "høyttaler", eller channels. Så det er 11 høyttaler utganger vi snakker om her(og på alle andre produsenter også, forsåvidt).
    -Triple Atmos Receivers

Min stuekino

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2013
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint! Da tenker jeg Yamaha RX-A3040 fortsatt er hva jeg sikter meg mot.

@lygren: Hvor var det du fikk lyttet til Atmos-innhold fra Dolbys siste 2015 Atmos demoskive? (Var det privat eller i et demo-rom?)
    Sist endret av MicroHT; 05-04-2015 kl 03:51

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon Vis post
    Hmm. 11.2

Har Preout effektforsterker på : Fronter , center, surround og subwoofer. ( 6 kanaler )
    3040`s egene amper driver : Front presence og rear presence Eller Atmos om du vil ( 4 kanaler )
    Da er jeg oppe i 10 kanaler i bruk. ( 5.1.4 )

Det skal da være 2 preout som ikke er i bruk ( Subw 2 og en surround back kanal )

Så da skal det gå og kjøre 6.1.4. altså med 1 mono surround back kanal

Eller det er da 2 preout ledig med 5.1.4.

3040 godkjente at jeg utvidet med surround back, men ikke prøvd med høytalere.
    Du bruker 9 kanaler. Du kan ikke regne med subwooferkanalen slik. Det første tallet indikerer antall høyttalere inkludert fronter, senter og surrounder. Det andre tallet er subwooferkanalen som egentlig er 1, men som mange bruker det tallet som indikerer hvor mange subwoofere de har. Det tredje tallet er atmos-høyttalere. Så 7.1.4, som jeg har, betyr 2 fronter, 1 senter (jeg har 2, men det er 1 kanal så...), 2 sidesurround og 2 baksurround som til sammen blir 7 + 1 sub og 4 atmos. Hvis du har fronter, senter og ett par surround + sub så blir det 5.1.

For å få 7.1.4 med 3040 så må du ha ekstern effekt på enten frontene eller ett av atmos-parene. Uten ekstra effekt så får du enten 5.1.4 eller 7.1.2.

Lignende tråder

1. Per Christian's Kino. Tid for Atmos!
    By Per Christian in forum Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?
    Svar: 745
    Siste melding: 01-06-2015, 22:47
  2. Hvordan montere Atmos-høyttalere?
    By miceagol in forum Høyttalere
    Svar: 4
    Siste melding: 12-15-2014, 14:59
  3. Atmos Reciver
    By Dr S in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 11
    Siste melding: 11-11-2014, 21:29
  4. Atmos Receiver i hus
    By avanoreav in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 14
    Siste melding: 09-28-2014, 19:23
  5. Dolby Atmos Hjemmeversjon - Høyttalere i tak?
    By AndersT2 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 29
    Siste melding: 09-03-2014, 15:13

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •