Takhøyttalere på bad

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Takhøyttalere på bad

Hei!
    Driver for tiden å pusser opp badet, og skal da ha innfelte høyttalere i tak (disse https://www.hifiklubben.no/hoyttaler...-takhoyttaler/ ). Drevet av en Sonos Connect:amp. Det jeg lurer litt på er plassering, hadde tenkt ut hvor, men tenker i etterkant at høyttalerene er litt store til å sitte så tett. Legger ved en skisse. De gule prikkene er downlights, de sorte er der jeg opprinnelig tenkte høyttalerene, mens de med grønn ring er der jeg vurderer å sette de i stede. Spørsmålet er bra om det er dumt å ha de rett over badekar/dusj? Er kanskje litt vanskelig å se for seg ut ifra skissen, men setter pris på alle innspill.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -skjermbilde-2015-04-23-kl-08-34-18-png  

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at begge versjoner vil gå bra, altså. På et flislagt bad blir det så mange lydrefleksjoner at du ikke får en veldig kraftig stereoeffekt, uansett. Høyttalerne skal jo tåle en del fukt, men det er jo aldri dumt å unngå den verste dampen.

Mitt eneste innspill er at det skal gå bra lydmessig, uansett! Men du er klar over at det er veldig lange bakbokser på akkurat de høyttalerne?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom hjem nå og så at rørlegger har lagt rør akkurat der høyttalerene var tenkt i utgangspunktet, så da må det nesten bli en over badekaret, så får vi satse på at den tåler det! Når du sier bakboks, hva tenker du på da? Dybden på hele høyttaleren? Må nok mest sannsynlig bore gjennom "undertaket" (overtaket? ) også for å få de inn ja.

Edit: skjønte hva du mente nå, han på hi-fi klubben sa det ikke var nødvendig med en bakboks, men ser jo nå at det kanskje er lurt, tror det skal gå med den dybden forsåvidt.
    Sist endret av LP88; 04-23-2015 kl 15:51

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, du må ikke ha bakboks, men du må ha en lukket kasse bak høyttaleren, og den må ha et visst volum for å få bassgjengivelse. Du kan bygge kasse i bredden i stedet for høyden om det gjør det lettere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, ser den, målte nå, og går ikke med den bakboksen fra Dali, så da er alternativet å bygge en kasse, evt bruke denne? https://www.hifiklubben.no/tilbehor/...ubber-backbox/ hva tenker du om den?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    No worries, hadde et drypp når jeg målte istad, skal være mer enn nok plass til Dali sin bakboks. Så da satser jeg på at alt ordner seg! Takk for gode svar og info!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er mange takhøyttalere med "Infinite baffle" som ikkje trenger kasse i heiletatt. Lyden på desse kan faktisk bli dårligere med backbox eller kasse. Eg har kjøpt Bose 791 takhøyttalere til å ha i taket på badet som er bygget på denne måten. Trur ikkje det blir noke problem i forhold til fuktighet på eit bad med tilstrekkelig ventilasjon... I verstefall kan ein jo alltids bruka utehøyttalere eller marinehøyttalere. F.eks. har eg kjøpt Bose 131 marinehøyttalere til å ha i taket ute. Dei er testa for å tåle*snø, regn, salt og temperaturforskjeller, så det er jo nesten litt overkill :P

Lignende tråder

1. (Vribar) holdere for mindre takhøyttalere til Atmos?
    By Midas in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 4
    Siste melding: 03-29-2015, 23:50
  2. Takhøyttalere
    By demo in forum Høyttalere
    Svar: 0
    Siste melding: 06-26-2013, 08:34
  3. Svar: 8
    Siste melding: 09-12-2012, 08:16
  4. Tips til montering av takhøyttalere
    By Hanzo in forum Høyttalere
    Svar: 0