Dali Mentor 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18

Tråd: Dali Mentor 6

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2015
    Sted
    Halden
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dali Mentor 6

Hei.

Har i dag Dali mentor 6 sammmen med en Denon Avr-x4000.
    Merker til tider at lyden blir litt spiss.

Vurderer å gå til anskaffelse av en forsterker eventuelt effektforsterker men usikker på hva.
    Burde jeg i så fall finne en forsterker med prosessor inngang?

Har noen her anbefalinger / erfaringer på forsterker som matcher høyttallerne?
    Sist endret av Petterh90; 05-05-2015 kl 15:30

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2015
    Sted
    Halden
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker i dag Spotify som lydkilde som oftest.
    Er det mye å hente på å for eks. bytte til Tidal / Wimp?

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mange Dali utg har en lei tendens til å kunne bli litt spisse takket være bånddiskanten, enkleste måten å bli kvitt det er bytte av høyttaler event dempe de ved bruk av eq/romkorrigering, eller du kan prøve å få ting litt bedre med forsterkere som feks, Electrocompaniet, Abrahamsen, Sugden, Yamaha, Rotel, Parasound, Densen og Primare som fort kan bli dyrt å tidkrevende . Du kan teste Tidal det er noe å hente lydmessig .

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker selv Vincent SP-331 som effektforsterker på mine Mentor 6 og har aldri vært plaget med spiss lyd. Dette er en hybridforsterker med rør på inngangen og transistorer på utgangen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2015
    Sted
    Halden
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar.

Ser at det er mange merker å velge i her så får prøve å lese og høre litt på disse.
    Kanskje jeg er heldig og finner noe brukt også!
    Da prøver jeg ut Tidal i første omgang hvertfall.

Newcomer neo8 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    258
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syntes ikke Dali + Denon passet bra sammen. Byttet til Yamaha, mer fornøyd med lyden da.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter den byttet fra denon til yamaha jeg å stor forskjell i lyd ikke så skarp og fyldigere nedover også.Ellers så er flossteppe og en fin måte og dempe på.Har 2 flosstepper bruker yamaha 1030 og midgard oberon 6.1 på helicon 400 mk1 synes ikke det blir skarpt så lenge det er gode innspillinger.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Petterh90 Vis post
    Tusen takk for svar.

Ser at det er mange merker å velge i her så får prøve å lese og høre litt på disse.
    Kanskje jeg er heldig og finner noe brukt også!
    Da prøver jeg ut Tidal i første omgang hvertfall.
    Bruk EQ. Demp litt i diskant dersom du syntes det blir skarpt? Er det generelt det blir skarpt eller er det ved visse musikksjangre?

Har selv nesten samme kombi, og jeg syntes ikke det blir skarpt. Men har hjulpet å justere opp bassen /ned diskanten på de. Da får du en ganske grom lyd til det meste av sjangre!
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter forslaget om Vincent Sp331. Dette er en meget god og varm forsterker til Dali, og prisgunstig også Hadde en Sp331 selv, men den ble for liten til mine Mentor 8. Vil sikkert være perfekt til mentor6 Ellers, så er det en del fordeler med denon(synes jeg) De er litt mer oppløst lydbildemessig. Har testet Yamaha, og der mistet jeg noe i bassen som Denon hadde... Kjører selv denon surroundrevicer som pre-amp på mine Mentor 8 i dag...
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2015
    Sted
    Halden
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slo av Audessey rom korreksjon og justerte litt med EQ og det ble bedre etter det.
    Men tenker uansett kanskje å skaffe meg en stereo forsterker. Men bør vel da ha en forsterker med prosessor inngang?
    Og i så fall har Vincent som blir nevnt her, dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2012
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må ha en med hometheater (merket ofte ht bak på forsterker) kobling,gjør at du bruke den som ren stereo på musikk og når du ser film kobler den da ut forforsterker delen og kjører som ren effektforsterker.Blir da noe vanskligere og bruke sub da du spiller musikk hvis du vil det.Vincent 331 vil ikke ha det siden det er et effekt trinn.

Newcomer Lord Arryn of the Vale sin avatar
    Medlem siden
    May 2015
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker i dag Spotify som lydkilde som oftest.
    Er det mye å hente på å for eks. bytte til Tidal / Wimp?
    Jeg vil si det kommer helt an på hva du skal bruke det til. Hvis man skal ha en "aktiv" lyttesesjon, hvor man bruker tiden til å høre på musikk vil jeg absolutt anbefale det. Dersom det imidlertid bare skal brukes til bakgrunnstøy mens man gjør andre ting, så er det ikke mye å hente.
    As high-end as Hodor.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2015
    Sted
    Halden
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill. Prøvde vanlige Tidal gjennom det abonnentet man får gratis i Canal Digital og syntes at Tidal var lite bruker vennlig i forhold til Spotify og generelt et uferdig produkt for øyeblikket. Tror det kan bli bedre etterhvert. Har ikke fått prøvd Vincent effekten enda, har ikke passet seg slik for øyeblikket. Men lurer på noe mer. Er det noen som vet om det går greit å bruke Rubicon som surround høyttalere hvis jeg ønsker å "oppgradere" videre?
    Denon AVR-X4000, Nad M25, Dali Mentor 6, Dali Helicon C200-MK2, Dali Mentor menuet, Ken Kreisel DXD-808 * 2.
    MacBook Pro, Ps4, Wii U.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av neo8 Vis post
    Jeg syntes ikke Dali + Denon passet bra sammen. Byttet til Yamaha, mer fornøyd med lyden da.

Denon er en helt ok match til Dali, men ikke noe mer heller. Som nevnt er det flere andre merker som får frem magien i større grad, og ikke minst som demper den skarpe toppen. Overrasker meg ikke at du er mer fornøyd med Yamaha.

Merker med en noe mørkere og fyldig klang som for eks Rotel eller Primare passer utmerket. Electrocompaniet og Marantz er også i mange tilfeller en god match, spesielt modeller som har endel krefter.

For meg ble lyttetrettheten og den spisse toppen for mye å leve med så jeg byttet høyttalere fra Dali til B&W for noen år siden. Lykke til trådstarter, håper du finner en kombo som får frem det beste i dine Mentor 6.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2015
    Sted
    Halden
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jo blitt anbefalt Vincent sp-331. Men hvordan er ytelsesforskjellen hvis man for eksempel kjøper 2 sp-996? Og er de ulike i sin spillestil?
    Denon AVR-X4000, Nad M25, Dali Mentor 6, Dali Helicon C200-MK2, Dali Mentor menuet, Ken Kreisel DXD-808 * 2.
    MacBook Pro, Ps4, Wii U.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jo blitt anbefalt Vincent sp-331. Men hvordan er ytelsesforskjellen hvis man for eksempel kjøper 2 sp-996? Og er de ulike i sin spillestil?

Vincent skulle så absolutt være en god kombo til Dali, kjenner flere som er godt fornøyd med Vincent/Dali. Varm og fyldig lydsignatur på Vincent, og du får mye for pengene spesielt på brukten. Jeg kjenner ikke modellene deres inngående, men generelt er det ikke veldig stor forskjell i spillestil om modellene er i noenlunde samme prissegment. Beholdningen ift krefter/watt får man naturlig nok ofte mer av på dyrere modeller. Lydsignaturen er uansett den samme, men jo mer power jo bedre selvsagt. En forsterker som spiller med kraftoverskudd er alltid å foretrekke om det er mulig.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2015
    Sted
    Halden
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for bra tilbakemeldinger. Da endte jeg opp med Vincent sp-991. Er kanskje litt overkill i forhold til det andre jeg har , men bra har det blitt.
    Da blir det å spare for å kjøpe seg en god Dac etterhvert.
    MacBook Pro, Ps4, Wii U.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørtes ut som et godt valg. Greit å ha litt headroom, så større effekttrinn en det man stengt tatt trenger er bare en fordel
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Lignende tråder

1. Trenger hjelp og tips til lydisolering av ny leilighet
    By Ghos2K in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 8
    Siste melding: 03-12-2010, 15:23
  2. Nytt anlegg i liten leilighet, råd tips?
    By consept-music in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 2
    Siste melding: 03-06-2010, 16:05
  3. tips til lyd isolering av film rom i leilighet.
    By Stian86 in forum AV-rom konstruksjon / optimalisering
    Svar: 0
    Siste melding: 03-24-2009, 15:50
  4. ny leilighet nye muligheter -tips trengst
    By Solefald in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 0
    Siste melding: 01-13-2009, 19:35
  5. Tips til salg av leilighet
    By Børni in forum Generell chitchat
    Svar: 18
    Siste melding: 08-22-2005, 14:01

Stikkord for denne tråden