Senterhøyttalere i stereo oppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2015
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Senterhøyttalere i stereo oppsett

Hei!

Går det fint å bruke 2 stk. senterhøyttalere i et stereo oppsett med subwoofer?? Høytalerene skal monteres i en stereobenk, derfor tenkte jeg å bruke senterhøyttalere istedenfor å kjøpe kompakt høyttalere som monteres på siden.

Her er senter høyttalerene jeg har sett på:

https://www.hifiklubben.no/hoyttaler...nterhoyttaler/
    SVS Prime Center Sort Gloss Senterhøyttaler - Senterhøyttaler - Høyttalere

Også har jeg vurdert disse kompakt høyttalerene:

https://www.hifiklubben.no/hoyttaler...li-ikon-2-mk2/

Har en XTZ 10.66 subwoofer fra før som skal brukes i dette oppsettet, og sentrene/kompakt høytalerene skal bli drevet av en NAD D7050.

Hva burde jeg satse på?

Mvh
    Christian

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville aller helst sett på kompakt høyttalere som du kan få plass til inne i benken, men forutenom sprednings mønsteret for frekvens registeret er i min erfaring en del smalere for liggende høytalere med elementene i bredden, man ser jo f.eks med LCR høyttalere som er ment for og brukes i alle posisjoner så er de også laget for og snus 90 grader så de står på høykant når de benyttes som L\R.

Med mindre du tilfleldigvis har to senter høyttalere liggende så er det bare og prøve, men om du skal invistere <10000 ville jeg absolutt valgt noe som er laget for oppgaven.

Erfarer dette selv når jeg sitter på ytterste plassen i stua, senter høyttalern og vokaler mister trykk og tale forståelse blir verre, og høres meget begrenset ut enn det gjør i de andre plassene, men den plassen er jo også nesten til venstre for venstre høyttaler og brukes ytterst sjeldent.

Selvsagt kan det prøves, og vil sikkert fungere helt greit med litt vinkling, men jeg tror du vil kunne få mer fleksibilitet med kompakte høyttalere i samme pris klasse, selv om jeg ikke har gjort det enda så tenker jeg f.eks og kanskje en dag sette opp min ikon vokal som mono sone 2 høyttaler, enten på pc'n eller kjøkkenet :P

Du er sikkert ikke eneste som har tenkt tanken, så om du kan hadde jeg plaget lokale hifiklubben litt, og spurt om du kunne hørt på B&W sentern satt opp som stereo, og eventuelt andre løsninger, de pleier og være ganske behjelpelige i min erfaring.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet mange som bruker senterhøyttalere til stereohøyttalere. Det funker flott det Man får gjerne en mitt fuldigere lyd kontra samme modell kompakthøyttalere, da de som oftest har to Bass/mellomtoneelementer Bare husk å dempe resonanser i stereobenken
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Active
    Medlem siden
    Oct 2013
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er slik at du uansett må legge høyttalerne for å få plass,så tror jeg du like gjerne kan gå for 2 senter høyttalere.
    Ingen av mulighetene er optimale men det kan fungere greit nok.
    Tror ikke du kommer til å bry deg om dette da du vurderer å montere dette inn i en benk,noe som uansett er litt fy fy.

Men det positive er at det er mange ganger bedre enn en lydplanke som muligens er ditt alternativ...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2015
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Jeg ville aller helst sett på kompakt høyttalere som du kan få plass til inne i benken, men forutenom sprednings mønsteret for frekvens registeret er i min erfaring en del smalere for liggende høytalere med elementene i bredden, man ser jo f.eks med LCR høyttalere som er ment for og brukes i alle posisjoner så er de også laget for og snus 90 grader så de står på høykant når de benyttes som L\R.

Med mindre du tilfleldigvis har to senter høyttalere liggende så er det bare og prøve, men om du skal invistere <10000 ville jeg absolutt valgt noe som er laget for oppgaven.

Erfarer dette selv når jeg sitter på ytterste plassen i stua, senter høyttalern og vokaler mister trykk og tale forståelse blir verre, og høres meget begrenset ut enn det gjør i de andre plassene, men den plassen er jo også nesten til venstre for venstre høyttaler og brukes ytterst sjeldent.

Selvsagt kan det prøves, og vil sikkert fungere helt greit med litt vinkling, men jeg tror du vil kunne få mer fleksibilitet med kompakte høyttalere i samme pris klasse, selv om jeg ikke har gjort det enda så tenker jeg f.eks og kanskje en dag sette opp min ikon vokal som mono sone 2 høyttaler, enten på pc'n eller kjøkkenet :P

Du er sikkert ikke eneste som har tenkt tanken, så om du kan hadde jeg plaget lokale hifiklubben litt, og spurt om du kunne hørt på B&W sentern satt opp som stereo, og eventuelt andre løsninger, de pleier og være ganske behjelpelige i min erfaring.
    Hei!

Har vært innom Hifi-klubben og prøvd forskjellige kompakt høyttalere. Likte Dali Ikon 2 veldig godt, da disse var lysere og klarere enn den billigere Dali zensor 3 serien som ble litt for mørk. Glemte å spørre om senterhøyttalere når jeg var innom sist, men skal ta meg en tur og høre om de kan rigge dette opp til meg.

I hvilken høyde burde høyttalerene i stereo benken monteres for å få et best mulig resultat?

Mvh
    Christian

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2015
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme Vis post
    Vet mange som bruker senterhøyttalere til stereohøyttalere. Det funker flott det Man får gjerne en mitt fuldigere lyd kontra samme modell kompakthøyttalere, da de som oftest har to Bass/mellomtoneelementer Bare husk å dempe resonanser i stereobenken
    Hei!

Når du sier fyldigere lyd mener du mørkere? (Er redd lyden blir mørkere når man har flere bass/mellomtoner i senterhøyttalere kontra kompakt)
    Man kan vel spille høyere med to senterhøyttalere enn kompakt når du har flere bass/mellomtoneelementer?
    Har du noen forslag hvordan jeg skal kan dempe resonanser i stereobenken? Tenkte å kjøpe meg UNNU-serien til Hifi-klubben som stereobenk til høyttalerene.

Mvh
    Christian

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2015
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av carisma Vis post
    Hvis det er slik at du uansett må legge høyttalerne for å få plass,så tror jeg du like gjerne kan gå for 2 senter høyttalere.
    Ingen av mulighetene er optimale men det kan fungere greit nok.
    Tror ikke du kommer til å bry deg om dette da du vurderer å montere dette inn i en benk,noe som uansett er litt fy fy.

Men det positive er at det er mange ganger bedre enn en lydplanke som muligens er ditt alternativ...
    Hei!

Hvorfor blir en slik løsning ikke optimalt?

Mvh
    Christian

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt gammel tråd, men denne må være perfekt. I stedet for vanlig biamping så deler den høyre og venstre slik at du kan koble en stereoforsterker til den og få høyre og venstre.

Lignende tråder

1. Recievere med auto-oppsett - Kan kalibrere stereo-oppsett?
    By Eirik84 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 14
    Siste melding: 05-15-2009, 07:48
  2. HD-lyd i stereo oppsett?
    By Mr.Blonde in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 9
    Siste melding: 04-08-2009, 15:27
  3. Stereo oppsett
    By Tom_E in forum Generelt audio og HiFi
    Svar: 13
    Siste melding: 06-06-2007, 12:32
  4. Sub i stereo-oppsett