Valg av sub til Klipsch 5.1 hjemmekino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2015
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av sub til Klipsch 5.1 hjemmekino

Jeg har nylig fått pussa opp kjellerstua og installert følgende oppsett:

Receiver: Marantz SR6001
    Front: Klipsch RF-82 MK1
    Center: Klipsch RC-62 MK2
    Surround: Klipsch RS-62 MK2
    Subwoofer: Paradigm PS1200a

Suben er et fortidsminne jeg har hatt med meg siden konfirmasjonspengene kom på konto, så derfor står denne først på lista over investeringsplaner. Den gamle Paradigm'en kommer veeeldig til kort opp mot de til sammenligning lettdrevne og raske Klipschene. Dette kom selvsagt ikke som noen bombe, men den gjør nå likevel nytten inntil videre (receiveren klarte å hente den inn sånn noenlunde når jeg kjørte audyssey, men den måtte legge på ca. 3,5 meter ekstra avstand fra lytteposisjon for å få den i fase med frontene...)

Spørsmålet blir da; Når tiden kommer for oppgradering av sub, hva bør jeg velge? Jeg har både lyttet og lest meg både grønn og blå, men synes bare jeg blir mer forvirret jo mer jeg sammenligner merker og modeller. Håper derfor noen kan hjelpe meg litt på vei, slik at jeg kanskje snevrer inn utvalget til 3-4 stykker som vil passe oppsettet mitt bra.

Tilleggsinformasjon;
    -Romstørrelse ca. 16kvm, kvadratisk.
    -Rommet er dedikert til hjemmekino, så kabinettstørrelse er av mindre betydning.
    -Bruksområde musikk/film er rundt 30/70. Film er viktigst, men vil ikke ha en sub som må slås av hvis jeg setter på musikk heller.
    -Jeg foretrekker mye trøkk og godt drag helt ned mot kjelleren, så suben bør ikke bunne ut før tidligst rundt 20-22Hz.
    -Pris bør være under 10 000,- men kan strekke meg noe dersom den "perfekte" suben viser seg å koste bare litt mer.

Edit: skrivefeil
    Sist endret av EdHunter01; 03-22-2015 kl 21:23

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne bør gjøre en bra jobb hos deg tror jeg. Har kjørt Klipsch oppsett med sub fra SVS subselv med veldig vellykket resultat.

SVS PC-2000 Sort Subwoofer - Subwoofere
    Sist endret av Kane; 03-22-2015 kl 23:49

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du går for SVS så ligger det både PB10 og pB12 på finn.no. To stk. PB10 oppå hverandre kan også være en løsning.
    En av disse f.eks. FINN.no - Mulighetenes marked
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer PureHifi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FINN.no - Mulighetenes marked

pb10 hadde jeg ikke gått for om man foretrekker en god kino subb

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS er alltid et trygt valg når det gjelder film ja . Men dem har mye output i dypet og trenger ofte litt kalibrering for å låte bra til musikk.
    Har hatt tre forskjellige SVS suber , og har vært veldig fornøyd med dem alle sammen. Men nå gikk jeg over til XTZ's nye cinema suber for å prøve noe nytt , og jeg angrer ikke på det - dem er meget kapable til både film og musikk.
    Men det er godt mulig jeg hadde blitt like fornøyd med to PB2000 , så jeg skal ikke si at disse er bedre , men dem er hvertfall penere

Og siden rommet ditt er kvadratisk , så kan det vel tenkes at du har noen utfordringer i bassområdet , så da kan det sikkert lønne seg å investere i en Antimode f.eks.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PureHifi Vis post

pb10 hadde jeg ikke gått for om man foretrekker en god kino subb
    Sterkt uenig. Vil si at til prisen (å ihvertfall bruktpris) er der ikke noe bedre SUB til film. Selvsagt er en Ultra bedre, men så er der en helt annen pris. Trådstarter skal ha dette sammen med RF-82 så 1 x PB10 er kanskje litt lite i dette tilfellet...... Men kanskje 2 stk, eventuelt en litt større model.

Lignende tråder

1. Valg av riktig kabel til Klipsch hjemmekino
    By DreamerJM in forum Kabler
    Svar: 7
    Siste melding: 10-14-2012, 23:15
  2. Valg av Subwoofer til KLIPSCH RF-62!
    By VegaVe12f in forum Høyttalere
    Svar: 22
    Siste melding: 02-28-2012, 16:54
  3. Valg av Forsterker til Klipsch RF-82
    By JLmorten in forum Generell video
    Svar: 2
    Siste melding: 05-14-2010, 09:19
  4. Hjelp til valg av hjemmekino (Klipsch og Onkyo)
    By athrax1 in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 17
    Siste melding: 03-26-2009, 14:38
  5. Valg av forsterker til Klipsch
    By bperu in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 4
    Siste melding: 10-11-2007, 17:03

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg