Ødelagt mellomtone på Audiovector C-serie, hva gjør jeg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer wanvik sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ødelagt mellomtone på Audiovector C-serie, hva gjør jeg?

Oppdaget at etter et festlig lag på fredag har dessverre den ene mellomtonen(?) på mine Audiovector C-serie tatt kveld
    Jeg skrudde ut elementet i gårkveld, og hører en skrapelyd fra spolen når jeg beveger membranen, og kan vel sånn sett slå meg til ro med at det er elementet og ikke noe annet som er ødelagt.

Elementet er av typen Vifa TC18WG48, 8Ohm.
    Søkte litt etter dette og fant en noen år gammel tråd på et dansk forum - der var det flere som var i samme situasjon som meg og hadde oppdaget at elementet ikke var å få kjøpt lenger. Vifa lagde et annet element som var så likt at det fint kunne benyttes, dette hadde samme navn, med unntak av 49 i steden for 48.
    Når jeg forsøkte å kjøpe dette, virket det til at også dette var utgått, og da blir vel ting straks litt verre.

Jeg er fryktelig godt fornøyd med disse høyttalerne, og synes det er veldig synd om jeg må forkaste de, samtidig ser jeg jo at en får kjøpt de brukt for ca 3000kr +/- nå, og da er det jo ikke verdt å koste på de all verden i andre elementer kanskje?

Slik jeg ser det, er det tre farbare veier for meg videre her, men jeg har vært ute av gamet litt for lenge, så trenger litt hjelp videre
    1. Bytte ut alle elementene (evt delefilter også), og få oppgradert høyttaleren slik Audiovector gjør med de modellene de har i produksjon nå (tenker i tilfelle å gjøre dette selv, men jeg er vel ikke i stand til å velge riktige komponenter selv..)
    2. Kjøpe meg andre høyttalere, fortrinnsvis Audiovector av nyere og bedre type.
    3. Kjøpe et (evt to) billig element som får liv i høyttaleren igjen, og leve med dette en stund mens jeg tar meg bedre tid til å velge ut etterfølgeren.

Er det noen som har noe tips?

Active
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    421
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    selv hadde jeg ikke vært i tvil om att jeg hadde prøvd å få tak i de Audio Vector M3 signature som ligger på finn til 7000.

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det gjorde jeg også, men han ville ikke sende, og det blir et godt stykke å kjøre... Skal ikke utelukke noe som helst, men vi får se.

Fikk faktisk svar fra sjefen selv hos Audiovector i formiddag Det finnes elementer, men han henviste til Ljudtema. Etter et par telefoner med de er konklusjon følgende:
    Erstatningselementer er fullt mulig å få tak i, MEN jeg kan/får ikke gjøre det selv.. Høyttalerne må sendes ned til Danmark for tilpassing av nye elementer, da var det vel bl.a nytt delefilter, og muligens den pakken de gjør ved alle oppgraderinger (dette ble vel å regne slik tror jeg) der de renoverer kabinettet så det blir som nytt.
    Forsåvidt en flott løsning, men både jeg og han jeg snakka med lurte vel på om det egentlig var verdt det...

Jeg lurer forsåvidt litt på å kanskje kjøpe helt nytt, men er sannelig ikke sikker!
    Har funnet helt nye K3 Signature for 7000kr, også tilbud på andre modeller,og så har vi jo nevnte par på finn.no som riktignok innebærer 110(?) mil biltur (jeg bor i Trondheim).
    Det eneste som er sikkert er at det fort kommer til å gå veldig mye mer penger enn jeg opprinnelig hadde tenkt, men jeg kommer sikkert ikke til å angre når det er kommet i hus.
    For alt jeg vet hever jeg lista et godt stykke også - har ikke satt meg noe budsjett enda, men utelukker ikke å gå opp mot 20.000 dersom noen kan overbevise meg om at det virkelig er verdt det.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..må sendes til Danmark for tilpasning av mellomtone - det var da voldsomt

På den annen side bestilte jeg et mellomtone element til et sett OHM C2 for mange år siden og det låt bedre en det som satt der så jeg angret på at jeg ikke bestilte 2 - en til hver høyttaler, så et element er ikke altid et element.

Når det gjelder transport så finnes det en transporttråd på et annet liknende forum, mulig her og, der man kan organisere transport for en rimelig penge med forlk som allikevel skal kjøre distansen. Verd å prøve.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir vel å regne som en oppgradering av høyttaleren dersom de skal bytte element, og da skjønner jeg godt at de vil ha de ned for å sikre at alt blir riktig, men voldsomt i dette tilfellet er det definitivt!
    Jeg går for andre høyttalere, og kommer vel til å lete etter elementer som gjør disse høyttalerne ok, så selger jeg de på finn.no med tid og stunder.

Skal sjekke fraktmuligheter, en har vel alltids easybring eller hva det er det heter for noe også.. Litt risikabelt er det vel uansett å kjøpe noe slikt usett, og attpåtil sende med noen en ikke aner hvem er, men får vel bare håpe på det beste

Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff, dette gikk ikke helt som planlagt, men du verden for en lyd jeg har nå!

Jeg satt og søkte på finn.no, og ved en tilfeldighet kom det opp noe meget interessant i "relatert" under annonsen.
    Det er sikkert flere her inne som har mer kjennskap til de enn meg, men det er ihvertfall en prototyp fra Geir Fredriksen laget tidlig på nittitallet en gang.

Er ikke helt fornøyd med lyden enda, men så har jeg heller ikke gjort så mye annet enn å nyte den utrolige lyden! Mellomtone og diskant kunne ikke vært bedre, men bassen er ikke slik jeg vil ha den enda..

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wanvik Vis post
    Huff, dette gikk ikke helt som planlagt, men du verden for en lyd jeg har nå!

Jeg satt og søkte på finn.no, og ved en tilfeldighet kom det opp noe meget interessant i "relatert" under annonsen.
    Det er sikkert flere her inne som har mer kjennskap til de enn meg, men det er ihvertfall en prototyp fra Geir Fredriksen laget tidlig på nittitallet en gang.

Er ikke helt fornøyd med lyden enda, men så har jeg heller ikke gjort så mye annet enn å nyte den utrolige lyden! Mellomtone og diskant kunne ikke vært bedre, men bassen er ikke slik jeg vil ha den enda..
    Spennende

En riktig sub kan gjøre susen - har selv en Velodyne som jeg synes fungerer utmerket med mine Vista som og trengte litt hjelp.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Lignende tråder

1. Ny surroundreciver til Audiovector C-serie
    By Nismotic in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 9
    Siste melding: 08-24-2012, 22:46
  2. Ødelagt delefilter/sprengt mellomtone
    By CV-Fanboy in forum Høyttalere
    Svar: 0
    Siste melding: 10-09-2011, 16:36
  3. Audiopro Blue Diamond V1 ødelagt mellomtone
    By jstramrud in forum Høyttalere
    Svar: 0