Eksisterer det GODE Høytalere til PC?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2015
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Eksisterer det GODE Høytalere til PC?

Jeg har lenge hatt et par høytalere til min stasjonære PC og de fungerer greit, men det mangler litt i lydkvaliteten på de. De jeg har nå er bare ett par standard par med PC høytalere av typen Creative Inspire T10. Jeg har sett litt rundt og det er mangelfult med stereo høytalere som faktisk er laget for normalt bruk ved PC. Jeg har muligheten til å bruke mine referanse hodetelefoner og å høre via stereoanlegget mitt men noen ganger er det bare greit å ha god lyd fra et par høytalere ved siden av skjermen.

Annet enn studio høytalere så finner jeg svært lite aktive høytalere til slikt bruk, så jeg har sett litt på noen Tannoy høytalere. Problemet er bare at jeg har svært lite erfaring med studiohøytalere, og lurer da på om dette blir for "klinisk" til å høre normal musikk på eller spille spill og slikt. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan bruke av noenlunde kvalitet på pulten?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen grunn til å være skeptisk til studiomonitorer. De gode, er faktisk som oftest helt overlegen vanlig hifi høyttalere i lydkvalitet.
    Jeg anbefaler JBL sin 3-serien hvis det er snakk om lavt budsjett.
    JBL LSR305 (st) - Aktiv PA-høyttalere - Finn lavest pris, test og informasjon
    JBL LSR308 (st) - Aktiv PA-høyttalere - Finn lavest pris, test og informasjon

Husk at prisen er pr høyttaler (ikke par).
    3 Series

Newcomer Vessel56 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2015
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten tvil!

Studiomonitorer er rette veien å gå!
    Sjekk evenstadmusikk.no, ljudia.no, sound1.no eller andre som selger aktive studiomonitorer. Har selv et par Zinn7 Produzent5 og det var som å få et nytt liv etter å ha tatt dem i bruk. Bruk gjerne en DAC i tillegg, uansett vil du ikke bli skuffet i forhold til alle superduperfantastiske PC-høyttaler der ute.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2015
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso Vis post
    Ingen grunn til å være skeptisk til studiomonitorer. De gode, er faktisk som oftest helt overlegen vanlig hifi høyttalere i lydkvalitet.
    Jeg anbefaler JBL sin 3-serien hvis det er snakk om lavt budsjett.
    JBL LSR305 (st) - Aktiv PA-høyttalere - Finn lavest pris, test og informasjon
    JBL LSR308 (st) - Aktiv PA-høyttalere - Finn lavest pris, test og informasjon

Husk at prisen er pr høyttaler (ikke par).
    3 Series
    Sitat Opprinnelig postet av Vessel56 Vis post
    Uten tvil!

Studiomonitorer er rette veien å gå!
    Sjekk evenstadmusikk.no, ljudia.no, sound1.no eller andre som selger aktive studiomonitorer. Har selv et par Zinn7 Produzent5 og det var som å få et nytt liv etter å ha tatt dem i bruk. Bruk gjerne en DAC i tillegg, uansett vil du ikke bli skuffet i forhold til alle superduperfantastiske PC-høyttaler der ute.
    Ok... Da var prisen litt høyere enn forventet. Kan ta en titt litt rundt på høytalere da. Var noe skeptisk til studiomonitorer, men nå ser jeg at jeg ikke trenger å se vekk i fra dem.

Jeg hadde tenkt rundt 1000-1500kr for et par høytalere da jeg setter over til Stereoanlegget når jeg normalt hører musikk (Denon stereo forsterker med QLN 603 MkII ok Klipch10' sub). Det er derimot godt å ha noen greie høytalere når jeg bare sitter å bruker PCen som normalt, om det er spill med kameratene eller bare Youtube videoer på nettet eller bare samtaler over skype av den grunn. Fant noen Cerwin Vega aktive høytalere ved Hifiklubben ( https://www.hifiklubben.no/hoyttaler...rwin-vega-xd4/ ), og så er det jo disse Mackie høytalerne( Sound1.com - Mackie CR3 ) da. Uansett er det godt å vite at studio høytalere funker til slikt bruk så jeg skal ta en titt rundt på de nevnte sidene, også lese litt reviews.

Edit: Nå vet jeg at jeg sikkert ikke får virkelig gode høytalere til den prisen, men vil ikke investere så alt for mye heller. Så fremt det gir meg bedre lyd en alle de håpløst dårlige PC høytalerne rundtom så holder det iallefall for nå.
    Sist endret av Rainmaker91; 03-04-2015 kl 20:05

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er selvsagt forskjell på studiomonitorer og hva som helst er ikke nødvendigvis bra.
    JBL LSR305 er meget gode og det er mye bedre å spare opp til noe slikt av god kvalitet framfor å kjøpe noe med lavere kvalitet. Klart du skal ha skikkelig lyd på PCen også :-) Slikt lønner seg i lengden. Du skal ikke se vekk ifra at JBLene også vil gi deg bedre resultat enn QLN 603 MkII med Denon forsterkeren.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg har PC anlegg til rundt 20.000 kr så kvalitet kan du få om du bare bruker penger på det.

https://www.hifiklubben.no/hoyttaler...tiv-hoyttaler/

Jeg ville annbefalt disse, ganske morro lyd til prisen. De kan også oppgraderes med matchende sub senere til 1300. Visst ikke har Argon en del aktive høytalere som spiller bra prisen tatt i betraktning

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med satyrion. Disse låt morsomt og med "trøkk" Ellers så har Argon kommet med en ny aktiv høyttalerserie som spiller bra.

Iom at jeg har pcn koblet opp på 55" og kjører den med HDMI inn på surroundreciveren, så er mine Mentor 8 til 33k pr definsjon pc høyttalere
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Intermediate UltimaNoctis sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W MM1

Swans M50

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2015
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso Vis post
    Det er selvsagt forskjell på studiomonitorer og hva som helst er ikke nødvendigvis bra.
    JBL LSR305 er meget gode og det er mye bedre å spare opp til noe slikt av god kvalitet framfor å kjøpe noe med lavere kvalitet. Klart du skal ha skikkelig lyd på PCen også :-) Slikt lønner seg i lengden. Du skal ikke se vekk ifra at JBLene også vil gi deg bedre resultat enn QLN 603 MkII med Denon forsterkeren.
    Det kan så være, og jeg kan eventuelt tenke på det. Nå liker jeg god lyd men har desverre ikke så mye å bruke på høytalere her og nå. Kan eventuelt see i fremtiden, men for nå vil jeg bare ha noe som yeter bedre enn Creative Gigaworks T40 som da ville vert alternativet til rundt 1000 lappen.
    Sitat Opprinnelig postet av ¨satyrion Vis post
    Selv har jeg har PC anlegg til rundt 20.000 kr så kvalitet kan du få om du bare bruker penger på det.

https://www.hifiklubben.no/hoyttaler...tiv-hoyttaler/

Jeg ville annbefalt disse, ganske morro lyd til prisen. De kan også oppgraderes med matchende sub senere til 1300. Visst ikke har Argon en del aktive høytalere som spiller bra prisen tatt i betraktning
    Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme Vis post
    Enig med satyrion. Disse låt morsomt og med "trøkk" Ellers så har Argon kommet med en ny aktiv høyttalerserie som spiller bra.

Iom at jeg har pcn koblet opp på 55" og kjører den med HDMI inn på surroundreciveren, så er mine Mentor 8 til 33k pr definsjon pc høyttalere
    Kan stikke innom Hifiklubben i byen i morgen og ta en titt, om de er brukendes så har jeg ikke noe imot å betale rundt 1500. Det er på en måte mellom 1000 og 1500 jeg har lagt budsjettet for øyeblikket så jeg skal definitivt ta en titt på de.

Edit: er det for øvrig mye å hente på 5" fremfor 4" på de høytalerne? vet at 4" kan gi litt lite i nedre spekteret, men ser at de bare har de på lager i butikken for nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2015
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Blir dobbel post her, men håper det ikke er for kresj med forum reglene.

Jeg fant noen høytalere her og der på finn innenfor budsjettet, men så så jeg på tilbudstorget til Hifiklubben. Der hadde de et par Argon 7450A (https://www.hifiklubben.no/tilbudsto...04_arg7450abk/) demo til salgs i grimmstad for 1498 (ned fra 2698 eller 1998 da begge priser er nevnt), men de ville ikke ta risikoen i å sende de siden de ikke har orginalforpakningen lengre. Jeg endte da opp med å plukke opp ett par Cerwin-Vega XD4 i Bergen hvor de for øyeblikke selger dem som utgående modeller (ny i boks) for 999 nedsatt fra 1398 (https://www.hifiklubben.no/tilbudsto...m_502_cvxd4bk/). De spiller litt farget sammenlignet med mine QLN 603 mkII, men de leverer det trykket som er morro å ha i datahøytalere selv om de ikke har mer enn 4" element. Med litt bruk av equalizer så har jeg iallefall fått jevnet ut lydnivået litt, og de spiller nå flott i de fleste sjangere (de leverte litt mye lyd mellom 120Hz og 1k hz). Helt flotte datahøytalere som jeg ikke angrer på at jeg plukket opp, men de leverer nok ikke helt den klare lyden man får fra studiomonitorer og mindre fargede hifi merker. Så er glad for at jeg har disse sammen med ett separat anlegg (men noen sjangre er mye morsomere på XD4 enn på QLN høytalerne ).

Nevnte bare priser og litt slikt, for de Argon høytalerne er definetivt noe å sjekke ut om du bor i nærheten av Grimmstad.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man ønsker seg virkelig gode pc høyttalere til en rimelig penge så disse helt supre "Edifier R1600TIII"
    Kjøpte de på cdon og de kostet 649 Nå har de steget til 750, men er alikevel rimelige synes jeg.
    Da høyttalerne har innebygget forsterker, en for diskant og en for bass mellomtone. Noe jeg synes er helt sprøtt i dette pris leiet.
    Er samlet effekt ca 60w, vel de er nok kanskje ikke så kraftige. Men uansett, så er det virkelig bra med volum. Lyden er totalt fraværende plastboks lyd, istedet er den åpen og luftig.Blir aldri tynne i toppen eller påtrengende, selv ikke ved høytvolum. At høyttaleren også er vinklet oppover i mot lytteposisjon er også ett stort pluss. I tillegg har den en inngang for ekstern kilde cd spiller el. De er laget i mdf og belagt med fin trefoile, utførelsen er det ingenting og si på. Vekten pr høyttaler er ca 7kg.. Elementene er av god kvalitet, coated papir mebran bass mellomtone og en silke coated diskant element.
    Klart de har ikke megabass, da de "kun" har en 4.5" bass mellomtone, men de spiller med nok tyndge at instrumenter får den rette klangen. Synes lyden på de virkelig var bra på både metall / hardrock samt veldig fine på musikk med kvinne vokal..
    Og til den prisen haha de er helt syke.. Virkelig noe annet enn alle disse plastboksene til pc lyd som hevder og ha "hifi" lyd.
    Med disse er man faktisk ikke langt unna virkelig godlyd og jeg ville driste meg til å si at de må være årets kupp innen pc høyttalere..
    Har hatt de siden november og aldri hatt noe problemer. Kan virkelig anbefalles
    Quick Review: Edifier Studio R1600T III 2.0 Speaker System ~ Tech-Critter

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kondis Vis post
    Hvis man ønsker seg virkelig gode pc høyttalere til en rimelig penge så disse helt supre "Edifier R1600TIII"
    Kjøpte de på cdon og de kostet 649 Nå har de steget til 750, men er alikevel rimelige synes jeg.
    Da høyttalerne har innebygget forsterker, en for diskant og en for bass mellomtone. Noe jeg synes er helt sprøtt i dette pris leiet.
    Er samlet effekt ca 60w, vel de er nok kanskje ikke så kraftige. Men uansett, så er det virkelig bra med volum. Lyden er totalt fraværende plastboks lyd, istedet er den åpen og luftig.Blir aldri tynne i toppen eller påtrengende, selv ikke ved høytvolum. At høyttaleren også er vinklet oppover i mot lytteposisjon er også ett stort pluss. I tillegg har den en inngang for ekstern kilde cd spiller el. De er laget i mdf og belagt med fin trefoile, utførelsen er det ingenting og si på. Vekten pr høyttaler er ca 7kg.. Elementene er av god kvalitet, coated papir mebran bass mellomtone og en silke coated diskant element.
    Klart de har ikke megabass, da de "kun" har en 4.5" bass mellomtone, men de spiller med nok tyndge at instrumenter får den rette klangen. Synes lyden på de virkelig var bra på både metall / hardrock samt veldig fine på musikk med kvinne vokal..
    Og til den prisen haha de er helt syke.. Virkelig noe annet enn alle disse plastboksene til pc lyd som hevder og ha "hifi" lyd.
    Med disse er man faktisk ikke langt unna virkelig godlyd og jeg ville driste meg til å si at de må være årets kupp innen pc høyttalere..
    Har hatt de siden november og aldri hatt noe problemer. Kan virkelig anbefalles
    Quick Review: Edifier Studio R1600T III 2.0 Speaker System ~ Tech-Critter
    Veldig spennende! Takk for tips.
    Og så koble til en Apple Airport så har man et veldig greit streaming alternativ

Lignende tråder

1. Gode høytalere....
    By Hufseking in forum Høyttalere
    Svar: 15
    Siste melding: 10-30-2012, 22:00
  2. Så mange gode Høytalere
    By AjSelj in forum Høyttalere
    Svar: 102
    Siste melding: 11-27-2006, 14:58
  3. Små men gode høytalere til Pioneer VSX-915
    By kenthlar in forum Høyttalere
    Svar: 4
    Siste melding: 10-25-2005, 23:57
  4. Gode og rimlige høytalere
    By ttorneby in forum Høyttalere
    Svar: 3
    Siste melding: 09-02-2005, 07:22
  5. B&W CM4 vs. det å være gode høytalere.
    By yannz in forum Høyttalere
    Svar: 23
    Siste melding: 02-17-2004, 00:52

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •