Trenger litt råd/erfaringer til Sub kjøp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger litt råd/erfaringer til Sub kjøp

Hallo ja....er fersk medlem her,eller dvs meldte meg inn for noen år siden da men ble ikke akkurat aktiv medlem
    Lurte på om noen ville dele litt erfaringer og råd ang Subwoofer(e).
    Holder på og sette opp ett lite Atmos anlegg i stua....når jeg sier lite så er det fordi jeg ikke kommer til å fylle hele stua med høytalere og heller ikke noe i taket.Så derfor blir det vel aldrig ett fullverdig Atmos oppsett (men lyd blir det jo uansett liksom).
    Gikk nettopp til innkjøp av ny Reciver ( Onkyo TX-NR1030 ) da min gamle Onkyo sa takk for seg (mulig siste storm/orkan hadde noe med det å gjøre)
    Høytalerne er mine gamle travere Acoustic Research AR 310 HO,ikke verdens beste høytalere men liker de jeg.
    Bakhøytalere i samme merke.
    Har en sub fra før....Sunfire mk2 (virker enda faktisk,men skal få lov til å pensjonere seg nå)
    Har lyst på 2 stk subber og de må ikke være for store i størrelse om de skal komme seg igjennom samboer`s krav.
    Kikker for det meste på brukte men har ikke landet 100% på hvor mye penger jeg vil bruke enda.
    Velodyne er vel en liten favoritt pr nå da.
    Legger ved noen linker til Finn.no på de jeg kikker på,men om noen vet om noe annet så si ifra.

Velodyn SPL 1200 Ultra kjøpe en av disse nå og en litt senere

XTZ 99W12.18 ICE disse er det jo pakkepris på så kunne fått 2stk med en gang liksom

Velodyne CHT-12Q 2stk

Velodyne DD10 plus dette blir vel en (for meg jaffal high end sub) og vil nok aldrig ta meg råd til å kjøpe en til lik ny

Vidar

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er film som står i fokus , så ville jeg sett 2 stk. XTZ cinema 1x12 , eller 2 SVS PB/PC2000 - hvis du har plass til disse.
    Hvis ikke så er jo SVS sb2000 et altenativ - mye mindre , og ikke fullt så råe i dypbassen til filmbruk.
    Alle disse gir mye for pengene. Den 12.18 ice er heller ikke dum , men den er ikke like heftig som cinemaserien til film sies det.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Jo har sett litt på XTZ Cinema serien også.SVS PB/PC2000 blir alt for store så de må desverre utgå.
    Burde vel skrevet det i innlegget mitt men er vel egentlig litt ute etter "i pose å sekk" liksom.Hører ein del på musikk også,eller dvs det som popper opp på radioen eller div spillelister på Spotify.Tror jeg mest er ute etter "slag i trynet" bassen....tenker de fleste Subber går dypt nokk egentlig.Derfor jeg kikka litt på Velodyne som jeg syns var ganske så bra på det lille jeg fikk høre av den.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,669
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sotcella Vis post
    Hei
    Jo har sett litt på XTZ Cinema serien også.SVS PB/PC2000 blir alt for store så de må desverre utgå.
    Burde vel skrevet det i innlegget mitt men er vel egentlig litt ute etter "i pose å sekk" liksom.Hører ein del på musikk også,eller dvs det som popper opp på radioen eller div spillelister på Spotify.Tror jeg mest er ute etter "slag i trynet" bassen....tenker de fleste Subber går dypt nokk egentlig.Derfor jeg kikka litt på Velodyne som jeg syns var ganske så bra på det lille jeg fikk høre av den.
    Ok , valgte selv XTZ cinema fremfor SVSPB2000 nå litt på grunn av str , og ikke minst finnish. Og jeg angrer ikke - dem er meget bra til prisen.
    Velodyne er nok bra dem , men dem koster jo litt da. Tror nok 2 x 12.18 som du var inne på gir mye mer moro pr.krone om ikke annet. Disse bør være gode allroundere , og særlig hvis ikke du ikke er så veldig opptatt av den aller dypeste bassen.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja har troa på at de XTZène gir "bang for the bucks".....som sagt har jeg liten erfaring med Subber (utenom min gamle Sunfire MK2) og har hørt på svært få....ja er vel nesten bare den Velodynen jeg fikk fikk høre noen minutter på her om dagen.Var på Soundgarden igår og self snakka jo de varmt om Velodyne.XTZène kan jeg bestille idag men om det er Velodynen eller andre merker som i prisklassen til Velodynen kan jeg bare kjøpe en om gangen....er liksom ute etter godt trøkk men at dei er gode på film.Stua er jo stor så mye rom som skal fylles med lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut for at jeg går for en Velodyne SPL 1200 Ultra og kjøper en til nermere sommeren -velodyne-spl-1200-ultra-1-jpg-velodyne-spl-1200-ultra-2-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer også på og kjøpe meg en brukt NAD 218 thx til å sette på mine fronthøytalere og at det da vil sparke litt liv i gamle høytalere.Det skal vel gå greit å bruke Onkyoen som "Pre"

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville nok ha tatt en titt på SVS. Jeg har SVS SB13-Ultra og er storfornøyd med denne subben. Den er helt rå i bunn, men samtidig er den svært god til musikkbruk. Anbefales på det sterkeste. Og så er den liten og plasseringsvennlig i forhold til PB- og PC-monstrene fra SVS. Prisen man betaler for en mindre kasse er hvor dypt den går. Eller mer korrekt, hvor mye headroom man har i bunn. En portet sub kan gå med mer volum i bunn, men en trykkammer ruller derimot saktere av. Mine subber ruller av på 15Hz, og det er meget brukbart -- og mer enn godt nok.

Dersom dette blir for dyrt, ville jeg nok ha tatt en titt på SB-2000. (Som jeg ikke har hørt selv.) Alternativt, kan du se på XTZ Cinema som Torolan skryter veldig av.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm ja de ser jo ikke dumme ut.Har liksom bare tenkt "PB13-Ultra og PC-2000 når det gjelder SVS subber og de blir alt for store som sagt.
    Men denne ser jo rett å slett kanon ut.....forsåvidt like bra spec på Velodyn SPL-1200 Ultra og SVS SB13-Ultra.
    Skal ikke si at pris ikke betyr noe,men 15K går fint.........men kan da bare kjøpe en nå så en til om ei lita stund.

Hva tror du om en eldre NAD 218 thx da ??

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ett par bilder av min Hifi...ikke verdens beste plassering av Sub`er men det funker og alt handler jo om komprimi i disse dager hehe
    Senter høytaler skal moddes på plass i stereo benken der Reciver står er planen og har ein ørliten plan om å levere frontene inn til lakkering sånn at de blir hvite-stu-jpg-stu-2-jpg

Newcomer tOOmyH sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva tror du om en slik: Definitive Technology SuperCube Reference Subwoofer?
    En knøttliten lukket sak på ish: 40Lengdex40Breddex40Dybde
    Det er en utgående modell som i disse dager er til hele 8999,- (gammel pris 15høvdinger) og det er fri frakt, samt får du med en blåtann spiller til 1500,- (denne kan du jo seffølgelig selge så koster subben plutselig enda mindre)
    Denne karen skjønner du har en 14" aktiv woofer, og 2 slave woofere på 14" med 1800watt (softstart på kassa)
    Vil tro at denne søte subben vil spille ypperst i din stue samt kona kommer ikke til å hæng dæ om en slik kommer inn i "hennes" stue

Har selv en slik sub på stua, det er egentlig en perfekt stue sub, som spiller BRA til både musikk og film.
    Det sies at den går ned til 11hz, men du får vell bare ha en viss plassering på den på stua som meg, så den vil trolig runde av ved 20-25hz.
    I å med at det er en 1800w klasse D forsterker i den så må det jo også bety at man kan spille høyt med den også tror du ikke det ja, jo da vri på volumhjulet og skru på med gain du skal langt opp i db før denne saken kutter, og når den kutter (tar den vare på elementet sitt selv) men før den tid så kan jeg garantere deg at du har sotte stua i bevegelse....
    Og en ting til; i å med at dette er en lukket kasse så er det ikke porter på den, man slipper da denne romle romle romle romle bassen i hele huset, i stedet får man trykket i brystkassa ved der den står, noe madammen setter pris på vil jeg tro

Denne subben tror jeg er din perfekte sub på stua.
    Så ta opp visan å kjøp en slik:
    Definitive Technology Supercube Reference
    Definitive Technology SuperCube Reference - Subwoofere

En dybdetest av de sammenlignet med en SVS PC13 Ultra:
    http://avforum.no/forum/eldre-produk...reference.html

Noen kommentarer om denne subben:
    http://avforum.no/forum/h-yttalere/8...kusjonstr.html
    Sist endret av tOOmyH; 03-08-2015 kl 10:58 Begrunnelse: La til link nr: 3
    Pioneer SC-LX 78 - Nad C275BEE - Dali Ikon 7 mkII - Dali Ikon 2 mkII - Dali Vokal mkII - 2xDT SuperCube Reference - S-ue65uh7505

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo den hadde nokk vært heilt perfekt,men nå har eg kjøpt inn 2stk Velodyner.Ein Velodyne SPL-1200 Ultra og ein Velodyne CHT-12Q.Sistnevnte er kun ment og brukes kun til litt risting og romling som kjennes når ein sitter i benken....er jo to Sub`er som har veldig forskjellig Spec....men for meg høres det bra ut
    Neste nå som eg er på leit etter er ein Effektforsterker til frontene...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velodyne er bra - spesielt til musikk
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja synes dei låte bra eg,men som sagt så er eg på leit etter ett Effekt-trinn til frontene....vil ha den fine lyden ved normalt volum også hehe

Newcomer Vessel56 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2015
    Sted
    Kristiansand
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis WAF er et av kriteriene - i tillegg til noe som gir deg det du trenger til alt fra film til klassisk musikk, så er denne absolutt verd å vurderes: (burde ikke by på problemer å få barbert vekk 1k av prisen) System Audio SE 200mkIII Subwoofer - Hvit
    Sist endret av Vessel56; 03-08-2015 kl 12:53

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vessel56 Vis post
    Hcis WAF er et av kriteriene - i tillegg til noe som gir deg det du trenger til alt fra film til klassisk musikk, så er denne absolutt verd å vurderes: (burde ikke by på problemer å få barbert vekk 1k av prisen) System Audio SE 200mkIII Subwoofer - Hvit
    Flotte den....men nå er Sub`er i boks.

Lignende tråder

1. Kjøp av stereoforsterker - trenger litt råd
    By TV Dinnah in forum Receivere/forsterkere
    Svar: 4
    Siste melding: 02-18-2013, 22:18
  2. Trenger litt råd ang TV kjøp
    By Steamy in forum TV-apparater
    Svar: 2
    Siste melding: 03-08-2011, 22:12
  3. Trenger litt hjelp til kjøp av ny tv
    By Voice in forum TV-apparater