Dali rubicon 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dali rubicon 2

Er det noensom har erfaringer med disse?
    vurderer å oppgradere til disse fra zensor 5.
    Må vite hvor sære de er i forhold til posisjonering. Mine kommer til å ha maks 25cm fra veggen.
    alle innspill er velkomne.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det skal gå helt greit, spessielt om du kan dele bassen til en sub, men skal nok gå greit også uten.

Høres i allefall ut som en solid oppgradering, gikk selv fra concept til mentor og det var en enorm "wow" følelse
    Sist endret av TorTorden; 01-21-2015 kl 17:37
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det merkligste skjedde gitt

Jeg fikk Dali rubicon 2 og B&W 685s2 inn i hus og en cambridge audio azur 851a til å drive de. Dette for å prøve litt forskjellig.
    Jeg har fra før dali zensor 5, dali sub e9 og en Harman Kardon HK980. Som jo ikke bør være i nærheten!...eller?

Kobla opp og prøvde forskjellige kombinasjoner. Med og uten sub. Rubicon 2 briljerte nok til en viss grad pga. Oppløsning, resonans, stereobilde osv, men de andre alternativene er skremmende nærme. Jeg avsluttet med mitt gamle system og fikk en skikkelig aha opplevelse. I all verden tenkte jeg! Spiller det virkelig så bra! Blei nødt til å koble opp de andre igjen med nøye lytting i lang tid og flere posisjoneringer for best lyd, noe som ikke var noe problem forresten. Gikk så tilbake til gamle og fikk akkurat samme aha opplevelsen.

Problemet mitt med rubicon 2 var mest diskanten som fikk øra mine til å vri seg litt på til og med moderat volum, dette gjaldt på begge forsterkerene. 685 låter bra med noe bedre vokal enn sensor 5 men dette er minimalt. Diskanten og helheten i zensor 5 er jo bare helt utrolig til prisen!! Og i mine bedre enn 685.
    Det er og noe spesielt med kombinasjonen av zensor 5 og hk980. De fyller hverandre noe helt enormt. Luftig, detaljert,samtidig som det er dynamikk til tusen.
    Dali sub e9 integrerte seg godt med alle alternativ forresten. En meget bra sub med stram, kjapp og dyyp bass.

Jeg visste zensor 5 låt bra, men dette overraska meg. Var fast bestemt på og oppgradere til rubicon 2 med passende forsterker, men dette er helt uaktuelt nå som dere sikkert skjønner. Jeg bruker ikke nesten 20 000 på oppgradering til noe som er marginalt bedre. Ble rett og slett forelska på nytt i anlegget mitt.

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    656
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som Rubicon ikke er ordentlig innspilt, dette går igjen når det nevnes hissig diskant og er i tråd med mine inntrykk av Dali, dette gjaldt også under innspilling av min Epicon senter. Denne gikk fra og være way over the top til å få en fantastisk utklinging og stemmegjengivelse i gåsehudklassen.

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må vel og mates med bedre forsterker da de avslører dårlig elektronikk.
    Ikkje dårlig sånn sett, men tror du skjønner..

Det er lettere med dyr forsterker og billige høyttalere.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med både Jhonny og love.

Innspilling roet ned mine mentorer veldig, men først og fremst krever de grei forsterker, så hk980 er nok i aller minste laget :\

Uansett ingen ting er bedre i denne hobbyen enn om man kunne verdt fornøyd med rimelig utstyr
    Sist men ikke minst, så avslører også spessielt Dali dårlige kilde materialer, etter jeg fikk M6 kunne jeg omtrent bare slette 80% av min gamle mp3 samling, er ikke hørbart lenger.
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    ......., etter jeg fikk M6 kunne jeg omtrent bare slette 80% av min gamle mp3 samling, er ikke hørbart lenger.
    De var vel 64kBs bitrate uansett - hehe

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,175
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var vel hele 128kb/s men ja meste parten av disse ble rippet/anskaffet på siste halvdel av 90 tallet.
    man hadde stor harddisk på den tiden om man hadde plass til en hel cd-plate :P

Lite snakk om lossless lyd på den tiden Ikke at jeg hadde noe annlegg og snakke om den tiden heller hehe.
    Denon AVR-4520 CI

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Var vel hele 128kb/s men ja meste parten av disse ble rippet/anskaffet på siste halvdel av 90 tallet.
    man hadde stor harddisk på den tiden om man hadde plass til en hel cd-plate :P

Lite snakk om lossless lyd på den tiden Ikke at jeg hadde noe annlegg og snakke om den tiden heller hehe.
    Kjenner meg igjen, gitt.....................

btw: noen som vet: er det enkelt å flytte iTunes biblioteket fra èn PC til en annen (ny) ?
    Jeg har rippet ganske mange plater der i ALAC og vil helst slippe å gjøre dte på nytt når jeg får meg ny laptop.

Vi snakker nok PC her, ikke Mac - men det er vel egentlig ikke så relevant. Databasen ligger jo i en mappe.....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere må huske at jeg testa med cambridge azur 851a som er en meget bra forsterker. Om det er innspilling og diskanten roer seg noe etterhvert blir de jo helt sinnsyke uten tvil, men uansett for meg så blir oppgraderinga for liten til at det er verdt 20 000kr.
    Får vente til Rubicon 2 blir solgt brukt så er den ferdig innspilt og

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hifi klubben mente jeg burde sjekke B&W cm8s2 istedet. Samme pris men varmere lyd. Ser ut til at jakten på perfekt lyd fortsetter
    Må høre de!
    Noen erfaringer?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke si meg enig i at Cm8s2 har varmere lyd en Rubicon. B&W er tørrere i lyden(noen kan si kjedelige) men i og med at dette er en gulvhøyttaler, så har den jo litt mer trøkk. Vet ikke hva budsjettet ditt er, men ville ha lyttet på Rubicon 5 også, da dette er den minste gulvmodellen i serien. Men den koster 20k, så kanskje utenfor budsjett?
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2012
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme Vis post
    Vil ikke si meg enig i at Cm8s2 har varmere lyd en Rubicon. B&W er tørrere i lyden(noen kan si kjedelige) men i og med at dette er en gulvhøyttaler, så har den jo litt mer trøkk. Vet ikke hva budsjettet ditt er, men ville ha lyttet på Rubicon 5 også, da dette er den minste gulvmodellen i serien. Men den koster 20k, så kanskje utenfor budsjett?
    Det begynner å bli rimelig stivt ja
    jeg tror jeg skal lytte til de i sammenligning med de andre alternativene når de har blitt litt mer innspilt. De de har der nå var bare et par dager gamle, så tror ueg bør vente litt til diskanten har roa seg på daliene.

Lignende tråder

1. Svar: 3
    Siste melding: 06-11-2014, 08:54
  2. Svar: 23
    Siste melding: 03-09-2012, 22:06
  3. Svar: 20
    Siste melding: 02-25-2012, 07:54
  4. Gale 3080 - Dali Basis 100 - Dali concept 12.
    By liland in forum Høyttalere
    Svar: 2
    Siste melding: 07-07-2008, 15:31
  5. Svar: 5
    Siste melding: 02-27-2007, 01:39

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •