Råd om valg av diskanter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Råd om valg av diskanter

Hei folkens, tenkte å utnytte deres kompetanse og erfaring litt her. Som fronthøyttalere har jeg 4 stk Eltax Silverstone 300, det ene paret opp-ned oppå det andre. Joda, jeg vet godt at dette ikke er no fancy greier, men sammen med resten fungerer det helt ok. Vel vel, de består av en diskant med ca. 1" membran, en mellomtone på 5cm i diameter og to stk basser på snaut 15cm. Diskantene på to av høyttalerne har tatt kveld så jeg tenkte å bytte disse. Nå har jeg testa litt med noe av det jeg har liggende men med heller dårlig suksess. Jeg prøvde med noen billige pieso-diskanter, men de hørtes bare forferdelige ut, alt for mye resonans og alt for dyp klang. Prøvde noen konvensjonelle diskanter av billig format, men alle hadde alt for lav virkningsgrad, så det kan se ut som jeg må vurdere å finne noe som er tålig bra. Men, det er en jungel og jeg har ikke erfaring med elementer i løsvekt, så det er her dere kommer inn.

Jeg er altså ute etter to eller fire (tenke litt framover) rimelige 8 ohm ca. 1" diskanter med lys klang (skal stå sammen med liten mellomtone) og antageligvis over 90dB spl. Noen som har noe å tilføre saken?

Edit: Høres Dayton Audio DC25T-8 1" Titanium Dome Tweeter ut som et alternativ? Den skal være 3k-20k og 93db 1W/1m. Når jeg ser litt rundt der så ser det ut som den ruller av nedover forholdsvis tidlig i forhold til andre, som jeg tror kanskje kan tyde på en karakteristikk jeg er ute etter, og 93dB er vel tålig bra skulle jeg tro. Under 15 dollar pr stk er noe lavere enn jeg hadde regna med også.
    Sist endret av Leo_; 01-20-2015 kl 05:41

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Trondheim
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Si meg, er det i realiteten noen plass man kan handle slikt her i Norge?

Lignende tråder

1. Diskanter til XTZ 99.26
    By Komlo in forum Høyttalere
    Svar: 1
    Siste melding: 06-13-2012, 11:07
  2. Løse diskanter?
    By pckrasj in forum Høyttalere
    Svar: 1
    Siste melding: 01-28-2006, 02:24
  3. Diskanter
    By wolfer in forum Høyttalere
    Svar: 6