Sikre CV CLSC-215 mot brent diskant (+Bytte dem ut med XLS-12?)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sikre CV CLSC-215 mot brent diskant (+Bytte dem ut med XLS-12?)

Har 2 ganger nå klart å brenne opp delefilter/diskant på mine CLSC-215 på grunn av hard bruk i fylla. Det er greit nok da det er min egen skyld, men da det tar 6 måneder eller mer å få nye deler fra Hifiklubben så vil jeg prøve å unngå å brenne dem opp igjen. Har derfor noen spørsmål rundt sikring av høyttalerne mot utbrenning.

Har en QSC GX5 til å drive disse. (GX5 Power Amplifier)

Kjøpte mine CLSC-215 brukt. Sikringene var byttet ut med koppertrådbunter. Hvilke sikringer skal jeg kjøpe til disse? (Fysisk størrelse, antall A)

Om jeg googler *-215 og diskanter så finner jeg veldig mange treff der hvor diskanter på disse har røket. Er dette et vanlig problem? Er det bedre på de nye XLS'ene enn de gamle modellene?

Vurderer også å bytte disse ut med XLS-12, men det er vel samme diskant på disse som i 215? Er denne sikret bedre enn i 215?

Trooor ikke jeg har noen egen sikring på diskanten i mine CLSC-215. Er det mulig å sette på en eller skal sikringen for hele høyttaleren ryke før diskanten?

Bør jeg bruke et highpassfilter? Bør jeg bruke et om jeg bytter til XLS-12? Noen som har noen anbefalinger?

Er GX5'ern altfor svak for *-215? Hvor mye mer kan jeg få ut av høyttalerne om jeg kjøper en mye større forsterker? De spiller høyt som det står nå, men ingen "vinduer som sprekker" eller naboklager foreløpig.. Derfor jeg vurderer å bytte til XLS-12 da jeg sannsynligvis får stort sett den samme lyden ut av rommet, forsterker vil matche bedre og de tar litt mindre plass rent fysisk.

Vil man kunne utnytte XLS-12 fullt ut med GX5'en?

Det ble en million spørsmål, og jeg kunne sikkert formulert meg bedre, men hadde satt stor pris på å få noen tips.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du brenner delefilteret så skulle man tro at det blir for mye effekt. Hvis diskanten ryker kan det jo være for lite effekt. Kan jo være miks av begge deler kanskje, forsterkeren leverer ujavnt? Ser jo forsterkeren leverer mer enn 250 wrms som er annbefalt, men kjenner ikke disse forsterkerene.
    Men ja, er jo et vanlig problem på mange CV'er, diskanten er nok underdimensjonert. Man skulle nok hatt mulighet for Bi amping på disse, så kunne man kjørt en egen forsterker til mellomtone/diskant. Kan jo være at ved visse typer musikk så drar bassene altfor mye effekt og du får klipping, mens ved annen type musikk så får diskant/mellomtone for mye effekt. Bare en teori.
    Hvis du bytter til XLS-12 så burde nok den forsterkeren være mer enn nok, CV'er er jo lettdrevne. Skaff en eller flere kraftige Subwoofere, også cut-off frekvens på 60HZ, da spiller de høyt ihvertfall .

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar! Rart man skal trenge subwoofer i tillegg til 2x12" men er heller ikke imponert av 4x15" i 215'ene så ja kanskje det trengs. Akkurat nå tror jeg høyttalerne er plassert litt tett inntil vegg/hjørner så å nedgradere til mindre høyttalere som får litt mer luft rundt seg kan jo fungere bedre. Tror jeg stikker innom Hifiklubben og ber om å få høre på dem før jeg bestemmer meg.

Om noen har noen svar på de andre spørsmålene mine (spesielt dette med sikringer/diskantsikring) så er det bare å klemme på

Edit: Kunne jeg slengt på noe sånt mellom delefilter og diskant? Isåfall, hvor "stor" må jeg for at den skal kutte før diskanten ryker, men ikke altfor tidlig? Radial Leaded PTCs - POLY-FUSE® Resettable PTCs - Littelfuse
    Sist endret av Skrekkugle; 01-19-2015 kl 10:11

Lignende tråder

1. clsc diskant, veldig lavt lydnivå.
    By clsc-215 in forum Høyttalere
    Svar: 5
    Siste melding: 06-28-2012, 12:46
  2. Hvordan bytte diskant, CV CLSC.
    Siste melding: 05-19-2010, 00:14
  3. Lodding på en brent 804 Signature diskant!?
    By Kimba in forum Høyttalere
    Svar: 3
    Siste melding: 04-19-2009, 22:44
  4. CV Clsc-215 Diskant, hvor får man kjøpt det?
    Siste melding: 08-26-2008, 14:40
  5. Bytte fra V til CLSC?
    By KinoWalla in forum Høyttalere
    Svar: 8
    Siste melding: 09-16-2005, 00:22

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg