Hjelp! Concept center / kobling av diskant

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Hjelp! Concept center / kobling av diskant

Noen som har Dali Concept center og har lyst til å skru ut diskanten og ta ett bilde av koblingen for meg? Eventuelt noen ideer om sjekke polariteten på diskanten? Nybegynner har kløna det til massivt på DIY her :P

bakgrunn:

kjøpte meg en brukt dali concept center for 600 kr for å matche ett par concept 6 jeg kjøpte brukt for litt tid tilbake. Syntes lyden i Concept center var skuffende (den er like dårlig som folk sier.. fysj). Selvom den klart ga en ekstra dimensjon til film og surround er lyden innestengt og "boksaktig". Høres skikkelig melkekartong ut. Siden prisen var såpass lav bestemte jeg meg for å skru den opp og kanskje bytte intern-kablingen. Innvendig var det massivt med dempevatt, men kablinga var tynne ledninger som så flimsy ut. Bestemte meg for å bytte ut med no QED silver anniversary jeg hadde liggende. Det var ett mareritt pga stiv kabel men det gikk til slutt.

Så, når jeg skulle koble ting sammen igjen var det greit for de to 5.25" bass/mellomtone elementene der +/- er klart indikert.. men på diskanten.. pluggen er lik, og ingen indikasjon om polaritet! Har prøvd å lytte meg frem til det.. men er vanskelig, siden kabelbytte gjorde lite og lyden uansett er dårlig.

På den ene polariteten blir lyden høyere men høres "feil" ut. Koblet andre veien blir lyden fra diskanten svakere men høres mer korrekt ut på stemmer.

Hjelp!! Økonomien tillater ikke ny center med det første
    Sist endret av Petecomplete; 01-18-2015 kl 16:16

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det ikke forskjellig bredde på tilkoblingene ?
    Hvis det, er den breie + og den smale -

3. Takk Petecomplete takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalpj Vis post
    er det ikke forskjellig bredde på tilkoblingene ?
    Hvis det, er den breie + og den smale -
    Som sagt, pluggen er lik :-(

Intermediate grandiS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2011
    Poster
    1,295
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koble den som høyre eller venstre front og spill litt forskjellige toner. Burde høre det da. Evt så kan man måle det med utstyr, men ikke sikker på hvordan.

Kan forøvrig garantere at du ikke hører forskjell etter og ha skiftet kabler Tviler på at noen høyttalerprodusenter vil at sine produkter skal låte dårligere ved å bruke dårlige kabler. Er en grunn til at de er tynne, det holder Men god kontakt er viktig Ikke meninga å starte en kabeldebatt:-)

Edit: Altså spille sammen med høyre eller venstre front ved siden av hverandre, evt 5/7 ch stereo
    DIY - Inconcert Miles - DIY Beyma 2x 12" -TPL150 Center | Klipsch |Denon | Sony HW50ES | Ps4 pro

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm... Kan ikke huske at Concept senteren var SÅÅ dårlig... Men nå er det en stund siden jeg kvitta meg med Concept 10 og senteren da
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Arrow

Sitat Opprinnelig postet av grandiS Vis post
    Koble den som høyre eller venstre front og spill litt forskjellige toner. Burde høre det da. Evt så kan man måle det med utstyr, men ikke sikker på hvordan.

Kan forøvrig garantere at du ikke hører forskjell etter og ha skiftet kabler Tviler på at noen høyttalerprodusenter vil at sine produkter skal låte dårligere ved å bruke dårlige kabler. Er en grunn til at de er tynne, det holder Men god kontakt er viktig Ikke meninga å starte en kabeldebatt:-)

Edit: Altså spille sammen med høyre eller venstre front ved siden av hverandre, evt 5/7 ch stereo
    Nei regna egentlig ikke med det helt store bare pga kabler, men kablene inni concept er av typen 0.6-0.8 mm2 med kinesiske tegn og "600v" på, det gir nok noe rom for forbedring tenkte jeg. Jeg ga også faen i kabler og hadde biltema fra før, helt til jeg kobla opp QED silver anniversary som fulgte med, og det var en tydelig og klart hørbar forskjell. Jeg var sjokka. Lydbilde ble lysere, og diskanten ble klar mer detaljert. Riktignok likte ikke jeg den lyse lyden da diskanten i concept ble for skarp, og bytta til vanlige kobberkabler igjen.

Ang kabeldebatten, dette er testet og målt i en undersøkelse jeg fant like etter jeg bytta kabler. Det er en målbar forskjell på kabler, tilogmed av samme tykkelse var konklusjonen der (var +/- 0.4db variasjoner i sweetspot på visse frekvensområder, opp til 1.5db på forskjellig tykkelse). De som er interessert kan google seg frem til det for jeg gidder ikke gjøre det igjen, det for være opp til hver enkelt å finne den kunnskapen som er tilgjengelig. :P

Jeg ser ikke hvorfor høytalerprodusenter ikke skulle bruke kabler som en del av prosessen til å skille mellom modellene? de prøver jo ikke nødvendigvis lage en best mulig høytaler, de skal fylle ett markedssegment. Er jo ofte samme elementene i mange modeller, men kasse, delefilter og ikke minst kabler er ofte av høyere kvalitet hvis man velger en modell opp? Ville vært overaska om jeg fant kinakabler i en mentor 6 :P

Anyways, lyden er såpass annerledes (dårligere) i senteren at det blir litt vrient å sammenlikne med sidehøytaleren, prøvde å spille litt forskjellige toner men jeg ble liksom ikke helt klok på det uansett :P Men endte med å ha den slik at den spiller lavere enn når den er kobla andre veien, det høres mer riktig ut i dialogscener i film og det er vel det viktigste.

Zleepyme:
    Jeg vet ikke jeg as.. kanskje den har blitt for hardt spillt fra før, eller kanskje den knapt er brukt og bør spilles inn. Uansett, uten å tilogmed ha hatt center før å sammenlikne med, kan jeg konkludere med at lyden her er av medioker kvalitet. På dialog er den egentlig fin, det er når det skjer mye i lydbilde at det faller helt igjennom. I en actionscene for eksempel vil lyden drukne litt inne i kassa og alt blir udefinert på en måte, selvom eventuell dialog kommer greit ut. Med phantom center klarer concept 6 fint å skille de forskjellige lydene fra hverandre. Men som sagt, den duger greit nok og hever filmopplevelsen utenfor sweetspot. Den står som small med deling på 70hz. Har prøvd 80, men ble ikke noe bedre.
    Sist endret av Petecomplete; 01-26-2015 kl 22:57

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er jo vanskelig å si. Kan jo være en ide å sjekke instillingene på reciver-om noe er justert hinsides i noen grafisk eq eller noe slikt? Hadde som sagt Consept 10 og den fungerte flott sammen med de på film. Small og 70-80hx er jo helt ok til denne senteren. Kan forsøke å sette den på large, å gi den full band(40hz) bare for å teste?
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme Vis post
    Nei, det er jo vanskelig å si. Kan jo være en ide å sjekke instillingene på reciver-om noe er justert hinsides i noen grafisk eq eller noe slikt? Hadde som sagt Consept 10 og den fungerte flott sammen med de på film. Small og 70-80hx er jo helt ok til denne senteren. Kan forsøke å sette den på large, å gi den full band(40hz) bare for å teste?
    Har forsøkt full band, 40hz og alt opp til 100. Når jeg først setter igang å fikle så tester jeg det meste. jeg har ikke funnet noe grafisk EQ i receiveren, kun den automatiske EQ'n som jeg ikke liker spesielt godt. Syntes 80-100hz hørtes mest ryddig ut. Uansett, tenker jeg flipper avgårde en mail til dali og spør hva som er pluss og minus på diskanten. Er nok enkleste måten det

Takker for alle svar i tråden her!

Her er forøvrig litt bilder fra modifiseringsdagen, bilde av delefilter osv.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Hjelp! Concept center / kobling av diskant-dsc_0002-jpg   Hjelp! Concept center / kobling av diskant-dsc_0003-jpg   Hjelp! Concept center / kobling av diskant-dsc_0004-jpg  

Lignende tråder

1. Dali Concept 8 - feilsøking (død diskant)
    By larsan in forum Høyttalere
    Svar: 6
    Siste melding: 03-13-2012, 23:43
  2. Knitrelyden fra diskant på center?:S
    By Jan Kristian Korsnes in forum Høyttalere
    Svar: 10
    Siste melding: 10-08-2009, 09:07
  3. Kobling av center
    By trønderbataljon in forum Høyttalere
    Svar: 3
    Siste melding: 11-06-2008, 00:19
  4. Susing og skarp diskant ( Dali Concept og Pioneer )
    By digidc in forum Kalibrering/tweaking
    Svar: 6
    Siste melding: 08-10-2007, 14:22
  5. Hjelp: Bulka diskant på B&W center
    By Bravo in forum Høyttalere
    Svar: 4
    Siste melding: 11-28-2005, 23:51

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg